سومین پشت پای جمهوری‌خواهان ناراضی به ترامپ

روزهای سیاهِ کاخ سفید

این روزها محافل رسمی و رسانه‌های وابسته به کاخ سفید، با سکوت خاصی نظاره‌گر تحولات سیاسی در ایالات‌متحده هستند. در این میان، انتشار خبر شکست جمهوریخواهان در انتخابات فرمانداری ایالت لوئیزیانا شوک بسیار سختی را به ترامپ و هوادارانش وارد ساخته است. این شکست، درست دو هفته پس از شکست جمهوریخواهان در دو ایالت محافظه‌کار ویرجینیا و کنتاکی رخ‌داده است. ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 توانسته بود در دو ایالت کنتاکی و لوئیزیانا در برابر هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات به پیروزی دست پیدا کند. در این میان، کمتر کسی تصور می‌کرد این دو ایالت (که به طور طبیعی گرایش بیشتری به جمهوریخواهان دارند) به پیام‌آوران اولیه شکست جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تبدیل شوند.
کد خبر: ۱۲۳۸۱۷۴

نگرانی‌های ترامپ بیشتر شده است
شکست جمهوریخواهان در ایالت لوئیزیانا، بسیاری از محاسبات اولیه ترامپ در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را بر هم ریخته است. ترامپ دیگر در انتخابات سال 2020، نمی‌تواند روی پیروزی مطلق خود در برخی ایالات قرمز (ایالاتی که آرای آنها به صورت سنتی به جمهوریخواهان تعلق دارد) حساب ویژه‌ای باز کند. در مقابل، دموکرات‌ها درخصوص کشاندن بازی به ایالات قرمز و کسب امتیازات غیر‌قابل پیش‌بینی از ترامپ امید بیشتری پیدا کرده‌اند. ترامپ تاکنون تصور می‌کرد صرفا باید بازی را در ایالات خاکستری یا پاندولی (که آرای آنها به صورت سنتی به هیچ یک از دو حزب دموکرات یا جمهوریخواه تعلق ندارد) مدیریت کند، اما اکنون باید مراقب شکست احتمالی خود در ایالات قرمز نیز باشد! پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان، کارولینای شمالی، فلوریدا و اوهایو از ایالات خاکستری مهمی هستند که ترامپ برای کسب پیروزی مجدد در آنها، مسیر بسیار سختی را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده پیش‌رو خواهد داشت.
هزینه‌های شکست ترامپ در لوئیزیانا
صورت‌بندی ماجرا کمی پیچیده به نظر می‌رسد! نتایج انتخابات فرمانداری ایالت لوئیزیانا حاکی از آن است که جان بل ادواردز توانسته بر اِدی ریسپون، نامزد جمهوریخواه و مورد حمایت دونالد ترامپ پیروز شود. این در حالی است که ترامپ نهایت تلاش خود را برای پیروزی جمهوریخواهان در این ایالت به کار گرفته بود.
رئیس‌جمهور آمریکا معتقد بود که پس از شکست در انتخابات فرمانداری‌های کنتاکی و ویرجینیا، پیروزی در انتخابات فرمانداری ایالت لوئیزیانا، فرصتی برای احیای دوباره وی و حزب متبوعش خواهد بود. بنابراین، ترامپ هزینه و توان زیادی را صرف تبلیغات انتخاباتی در ایالت لوئیزیانا کرده بود. ترامپ در حمایت از ادی ریسپون سنگ‌تمام گذاشت، تا جایی که حاضر شد برای جلب اکثریت آرای رای‌دهندگان این ایالت، سه بار به لوئیزیانا سفر کند. برآورد ترامپ و تیم همراهش، تحقق یک پیروزی سرنوشت‌ساز در لوئیزیانا بود، اما محاسبات رئیس‌جمهور آمریکا این بار نیز تحقق پیدا نکرد! همان‌گونه که اشاره شد، رئیس‌جمهور ایالات متحده در پنج هفته اخیر سه بار به لوئیزیانا سفر کرد تا به نامزد جمهوریخواهان کمک کند. او از رای‌دهندگان خواسته بود تا به وی و کاخ سفید، یک پیروزی بزرگ هدیه دهند! با این حال به نظر می‌رسد رأی‌دهندگان در ایالت لوئیزیانا تمایلی نسبت به ارسال این هدیه باارزش به ترامپ نداشته‌اند!
پیام اصلی انتخابات لوئیزیانا چیست؟
شکست جمهوریخواهان در انتخابات ایالتی لوئیزیانا، از یک‌سو نشان‌دهنده تأثیر ماجرای اوکراین‌گیت بر کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکاست.
نباید فراموش کرد که تحقق شکست جمهوریخواهان در سه ایالت حساس (لوئیزیانا، کنتاکی و ویرجینیا) نمی‌تواند پدیده‌ای طبیعی و اتفاقی باشد! وجه اشتراک همه این موارد، تأثیرپذیری مستقیم رأی‌دهندگان از موضوع اوکراین گیت و دیگر ناکامی‌ها و رسوایی‌های حوزه امنیت و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بوده است.
اصلی‌ترین نگرانی ترامپ در برهه فعلی، تسری موج شکست‌های ایالتی وی (در انتخابات فرمانداری‌ها) به دیگر ایالات، آن‌هم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 است. هم‌اکنون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بیش از پیش نسبت به موقعیت متزلزل خود نزد رأی‌دهندگان آمریکایی آگاه شده است. شکست ترامپ در لوئیزیانا نشان می‌دهد که بر‌خلاف ادعای همیشگی رئیس‌جمهور ایالات متحده، نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی صورت گرفته در این کشور که اکثرا شکست ترامپ در انتخابات سال آینده را پیش‌بینی می‌کنند ساختگی نیست!
شوک جمهوری‌خواهان ناراضی به کاخ سفید
گرچه ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020، روی حمایت رأی‌دهندگان مستقل از خود حساب ویژه‌ای باز کرده است، اما شکست وی در سه انتخابات ایالتی نشان داد او باید بیشتر از آن‌که به فکر جلب آرای رأی‌دهندگان مستقل باشد، به احیای موقعیت خود در بین جمهوریخواهان ناراضی فکر کند. بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و انتخاباتی آمریکا معتقدند که افزایش تعداد جمهوریخواهان ناراضی نقش به‌سزایی در تحقق شکست جمهوریخواهان در انتخابات فرمانداری‌های کنتاکی، ویرجینیا و لوئیزیانا داشته است. در صورتی که ترامپ نتواند آرای جمهوریخواهان ناراضی را به سود خود به گردش در بیاورد، در این صورت کمترین شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نخواهد داشت.
با این حال، به نظر می‌رسد با توجه به شکافی که میان جمهوریخواهان سنتی، نومحافظه‌کاران و تا حدودی تی پارتی در دوران ریاست جمهوری ترامپ پدیده آمده است، یکدست‌سازی رأی‌دهندگان جمهوریخواه و گردش آرای آنها در سبد ترامپ چندان آسان نباشد!
در ماه سپتامبر (شهریور) امسال و مطابق نظرسنجی سی.ان.ان، میزان اقبال جمهوریخواهان به ترامپ 82 درصد بوده است، اما برخی نظرسنجی‌ها می‌گوید طی هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد ریزش طرفداران جمهوریخواه ترامپ هستیم.
براین اساس، میزان محبوبیت ترامپ در حال حاضر (نزد جمهوریخواهان) به 78 درصد رسیده است.
این موضوع برای رئیس‌جمهور جنجالی ایالات متحده حکم یک فاجعه را دارد. در نهایت این‌که ترامپ نسبت به عواقب بدتر استمرار ماجرای اوکراین گیت در فضای سیاسی آمریکا به‌شدت نگران است. حتی حفظ وضعیت موجود نیز نمی‌تواند متضمن پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 باشد. نتایج انتخابات فرمانداری‌های سه ایالت لوئیزیانا، ویرجینیا و کنتاکی نشان داد که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دیگر عملا چیزی برای از دست دادن در رقابت‌های انتخاباتی ندارد.

زهرا ساختمانیان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها