منابع خبری عصر روز دوشنبه گزارش دادند که نیروهای یمنی دو کشتی جنگی وابسته به ائتلاف سعودی ــ اماراتی را در آب‌های منطقه‌ای الحدیده در دریای سرخ توقیف کرده‌اند، ساعاتی از انتشار این خبر گذشته بود که شمار کشتی‌های توقیفی به سه فروند رسید.
کد خبر: ۱۲۳۸۱۷۱

به گزارش ایرنا، ابتدا این خبر توسط شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به جنبش انصارا... یمن منتشر شد و سپس شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از منابع انصارا... آن را تایید کرد. بلافاصله این خبر روی خروجی خبرگزاری‌های جهانی نیز قرار گرفت و درنهایت ائتلاف وابسته به عربستان سعودی نیز مجبور به تایید آن شد. با این تفاوت که این ائتلاف کشتی‌ها را یک کشتی حفاری با تجهیزات کره‌ای معرفی کرد. نفس این خبر و مساله توقیف و بازرسی کشتی‌ها در تنگه باب المندب به اندازه کافی قدرت نیروهای یمنی را نشان می‌داد و این قابل انکار نبود.
گارد ساحلی یمن توقیف سه کشتی از جمله یک فروند کشتی سعودی را تایید کرد و گفت در میان آنها یک کشتی سعودی با عنوان رابغ۳ بوده که در سه مایلی جزیره عقبان یمن توقیف شده است. به گفته المسیره، به این سه کشتی پس از ورود به آب‌های سرزمینی یمن هشدار داده شد، اما به دلیل بی‌توجهی توقیف شدند. سپس کشتی‌های توقیف شده به بندر الصلیف هدایت شدند تا تدابیر قانونی در این خصوص اتخاذ شود.
ائتلاف سعودی‌ها طی چهار سال گذشته جنگی خانمانسوز را بر کشور فقیر و محروم، اما مقاوم یمن تحمیل کرده است. طی این سال‌ها تاکنون هزاران نفر کشته و زخمی و میلیون‌ها نفر آواره ‌شده‌اند، اما یمنی‌ها به‌رغم همه محرومیت‌ها با اتکا به ایمان و اعتمادبه‌نفس تاکنون توانسته‌اند ضربات جبران‌ناپذیری را بر ائتلاف سعودی وارد کنند. شرایط جنگ یمن به‌خصوص در ماه‌های اخیر با پیروزی‌های نیروهای یمنی و در مقابل شکست‌های پی‌درپی ائتلاف متجاوز سعودی به کلی تغییر کرده به نحوی که کارشناسان می‌گویند هیچ راهی برای عربستان به‌جز عقب‌نشینی و پذیرش شرایط حوثی‌ها ندارد.
توقیف سه کشتی ائتلاف متجاوز که برای اولین بار در طول جنگ یمن رخ می‌دهد پیام مهمی را همراه دارد. این عملیات علاوه بر ضعف نیروهای ائتلاف سعودی قدرت‌نمایی نیروهای انصارا... را در دریای سرخ به نمایش می‌گذارد. اتفاقی که در صورت ادامه می‌تواند نیروهای مقاومت یمن را به نگهبانان اصلی تنگه باب‌المندب تبدیل کند و این برای کشورهای متجاوز و متحد با آمریکا و اسرائیل بسیار گران خواهد بود.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها