منتظر فهرست جدید فیفا نباشید

صــدر رده‌بندی را از دست دادیم

یک شکست دیگر در مقدماتی جام‌جهانی کافی بود تا صدرنشینی بی‌چون و چرای تیم ملی در میان تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فیفا به پایان برسد.
کد خبر: ۱۲۳۷۷۳۰

در هفت سال اخیر بارها ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا به نزدیکی تیم ملی ایران رسیدند؛ اما هرگز جایگاه ایران در خانه شماره یک تیم‌های آسیا را از آن خود نکردند. این خانه در رده‌بندی فیفا، دربست برای ایران رزرو شده بود و حالا بعد از هفت سال، این خانه به چشم بادامی‌های سرزمین آفتاب تابان رسید تا به صورت مشخص‌تری غیبت کارلوس کی‌روش را حس کنیم. پنج سال صدرنشینی مداوم و هفت سال صدرنشینی تنها با دو شکست در مسابقات معتبر مقدماتی جام‌جهانی از بین رفت.
کی‌روش در فوتبال ما دشمنان قدرتمندی داشت که موجب شدند او از فوتبال ما برود؛ اما همان‌ها هم نمی‌توانند آمار شگفت‌انگیز تیم ملی در زمان کی‌روش را انکار کنند. تیم ملی در دو بازی پیاپی در مقدماتی جام‌جهانی مقابل بحرین و عراق دو شکست بدهنگام را تجربه کرد تا صعود ایران به مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی در قاره آسیا به شکلی کاملا جدی به خطر بیفتد. حالا به همه 12 امتیاز دور برگشت بازی‌ها نیاز مبرم داریم و باید در بازی خارج از خانه مقابل کامبوج و در بازی خانگی مقابل هنگ‌کنگ، بحرین و عراق به پیروزی برسیم که با این آشفتگی و بی‌برنامگی موجود در تیم ملی، سخت به نظر می‌رسد.
این دو شکست موقعیت ما را در جدول گروه C به خطر انداخته و ما را با شش امتیاز از چهار بازی در رده سوم پایین‌تر از عراق ده امتیازی و بحرین هشت امتیازی قرار داده است.
اما این تمام خسارت‌های این دو شکست نبود. تیم ملی ایران بعد از این دو شکست، صدر جدول تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فیفا را هم از دست خواهد داد.
5 سال صدرنشینی مداوم
تیم ملی فوتبال ایران از آذر سال ۹۳ تا همین امروز صدرنشین بلامنازع تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فیفا به شمار می‌رفت و این صدرنشینی هم‌اکنون در آستانه پنج سالگی در حال شکسته‌شدن است. طی ۵۹ ماه اخیر تمام تیم‌های آسیایی در این رده‌بندی پایین‌تر از تیم ملی ایران قرار گرفته بودند و حالا ژاپن در رده‌بندیی که هفته آینده از سوی فیفا اعلام خواهد شد، بالاتر از ما قرار خواهد گرفت.
پیش از ایران، این رکورد با ۲۷ ماه صدرنشینی پیاپی در اختیار ژاپن بود. سامورایی‌ها از ماه‌های پایانی سال ۱۹۹۵ تا ماه‌های ابتدایی سال ۱۹۹۸ صدرنشین فوتبال آسیا بودند و بعد از گذشت ۱۹ سال شاگردان کارلوس کی‌روش در سال ۲۰۱۷ این رکورد را شکستند. بعد از ژاپن، تیم ملی استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ توانسته بود ۲۱‌ماه پیاپی صدرنشین فوتبال آسیا باشد که در ادامه به صدرنشینی آنها توسط خود ژاپنی‌ها پایان داده شد. قبل از شکسته شدن این رکورد، تیم برانکو بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ توانسته بود با ۱۵ ماه صدرنشینی در آسیا، بهترین رکورد خود را ثبت کند. پیش از آن نیز عربستان با ۱۸ ماه صدرنشینی بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ نخستین رکورددار قاره از این حیث محسوب می‌شد.
بی‌اعتنایی به روزهای فیفا
اگرچه دو شکست در مقدماتی جام‌جهانی تاثیر فراوانی در از دست رفتن جایگاه ایران داشت؛ اما تنها دلیل از دست رفتن رده اول نبود. تیم ملی مدتهاست که به روزهای فیفا بی‌اعتناست و در آن دیداری برگزار نمی‌کند. تیم ملی در روزهای اخیر هم که روز فیفا بود، نسبت به این روزها بی‌اعتنا بود و بعد از بازگشت از اردن و شکست مقابل عراق، حتی بازیکنانش را در اردو هم نگه نداشت که این شاید به دلیل علاقه فراوان مارک ویلموتس به بلژیک باشد!
رده‌بندی فعلی
در ر‌تبه‌بندی فعلی، تیم ملی ایران در صدر جدول قرار دارد و این شاید آخرین صدرنشینی ما در رده‌بندی فیفا باشد. تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فعلی فیفا به این صورت رده‌بندی شده‌اند.
1 ـ ایران با 1505 امتیاز
2 ـ ژاپن با 1498 امتیاز
3 ـ کره جنوبی با 1466 امتیاز
4 ـ استرالیا با 1450 امتیاز
5 ـ قطر با 1391 امتیاز
6 ـ امارات با 1353 امتیاز
7 ـ عربستان با 1339 امتیاز
شمایل رده‌بندی بعدی
در رده‌بندی فیفا، مسابقات 32 تیم حاضر در مرحله نهایی جام‌جهانی از بالاترین ضریب برخوردار است و بعد از آن، مسابقات مقدماتی جام‌جهانی، مسابقات مرحله نهایی جام ملتهای قاره‌ها و مسابقات تدارکاتی ضریب دارند.
تیم ملی ایران به دلیل شکست مقابل بحرین 17 امتیاز از دست داد و به دلیل باخت مقابل عراق هم حدود 15‌امتیاز از دست می‌دهد و به امتیاز 1490 خواهد رسید.
تیم ملی ژاپن در آخرین بازی مقدماتی جام‌جهانی روز23‌آبان در قرقیزستان به برتری 2 بر صفر رسید که احتمالا ده امتیاز از این برد خواهد گرفت و امتیاز این تیم به 1508‌امتیاز خواهد رسید. ژاپن در دیدارهای امروز گروه F استراحت دارد؛ اما از فرصت خود در روزهای فیفا استفاده می‌کند و دیداری تدارکاتی را مقابل ونزوئلا برگزار می‌کند.
تیم ملی کره جنوبی که در حال حاضر 1466 امتیاز دارد و در آخرین بازی خود در مقدماتی جام‌جهانی در بیروت مقابل لبنان به تساوی بدون گل رسید که از این تساوی چهار امتیاز خواهد گرفت و به امتیاز 1470 خواهد رسید. کره در بازی‌های امروز گروه H استراحت دارد؛ اما در دیداری دوستانه مقابل برزیل بازی می‌کند که هر نتیجه‌ای در این بازی، امتیاز به حساب کره جنوبی واریز خواهد کرد.
تیم ملی استرالیا در حال حاضر 1450 امتیاز دارد و در آخرین بازی خود 23 آبان در امان مقابل اردن با نتیجه یک بر صفر به برتری رسید که ده امتیاز از این برد خواهد گرفت و به امتیاز 1460 خواهد رسید. این تیم امروز در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی در گروه B استراحت دارد.
به این ترتیب علاوه بر آنکه ژاپن بالاتر از ما قرار خواهد گرفت، کره جنوبی و استرالیا را هم در جدول فیفا به یک قدمی ما خواهد رساند و باید منتظر سبقت این دو تیم از ایران در فهرست‌های بعدی باشیم.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها