روند تحقیقات برای استیضاح ترامپ هرچند همچنان ادامه دارد، اما دخالت‌های آشکار او در روز جمعه و تهدید سفیر سابق آمریکا در اوکراین این روند را بیش از پیش جنجالی کرد. دموکرات‌ها این اقدام ترامپ را «ارعاب» شاهدان عنوان کردند. این تلاش‌ها نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در موقعیتی به‌شدت شکننده قرار گرفته و به انحای مختلف می‌کوشد روند تحقیقات درباره استیضاحش را مختل کرده و اجازه ندهد که در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش درگیر یک رسوایی بزرگ سیاسی شود.
کد خبر: ۱۲۳۷۶۳۳

به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی، ترامپ روز جمعه در حین برگزاری جلسه استماع سخنان ماری یووانویچ در حساب توییتری خود نوشت: هرجا که پای ماری یووانویچ رسیده وضع خراب شده، کارش را با سومالی شروع کرد. وضعیت آنجا چطور است؟ یووانویچ، در واکنش به این توییت‌ها گفت این رفتار بسیار مرعوب‌کننده است. ترامپ کمی بعد دوباره در توییتر نوشت، حرف‌هایش به هیچ‌وجه مرعوب‌کننده نیست.
روز جمعه یکی از جلسات تحقیق برای استیضاح ترامپ شروع شد. آدام شف، رئیس این جلسه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان از ماری یووانویچ سفیر سابق آمریکا در اوکراین خواسته بود درباره مکالمات ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین شهادت دهد. پرسش و پاسخ نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه از یووانویچ به صورت مستقیم از برنامه‌های تلویزیونی آمریکا پخش می‌شد. آدام شف نیز توییت‌های ترامپ را به نوعی ارعاب شاهد توصیف کرد. یووانویچ در این نشست وزارت خارجه آمریکا را متهم کرد که در برابر بهره‌برداری‌های خارجی و فاسد مقاومت نکرده و سیاست خارجی آمریکا در قبال اوکراین را مصادره کرده است. ترامپ متهم شده که مانع انتقال به موقع یک کمک امنیتی مصوب آمریکا به اوکراین شده تا با تحت فشار قرار دادن اوکراین، دولت این کشور را به تحقیق درباره جو بایدن و پسرش وادارد. قانون آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و مقامات کشوری ایالات متحده را می‌توان پس از استیضاح به خاطر خیانت به کشور، رشوه خواری و سایر جرایم و جنحه‌های مرتبط با مناصب اصلی دولتی و محکومیت به خاطر این جرایم از سمت‌هایشان برکنار کرد.
تحقیقات در این پرونده همچنان ادامه دارد و قرار است چند نفر دیگر نیز در جلسات مجلس نمایندگان حضور پیدا کرده و در این باره شهادت دهند. مساله استیضاح احتمالی ترامپ مدت‌هاست که در محافل سیاسی آمریکا مطرح بوده و روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. این درحالی است که پا‌به‌پای آن از محبوبیت ترامپ نیز به دلیل اتخاذ سیاست‌های نسنجیده کاسته می‌شود. اخیرا یک نظرسنجی نشان داد اکثر لاتین‌تبارها از استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و خلع او از قدرت در برخی از ایالت‌های آمریکا حمایت می‌کنند. به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، نتایج روز جمعه شبکه خبری تلموندو نشان می‌دهد، اقتصاد، مشاغل و مراقبت‌های بهداشتی مهم‌‌ترین عوامل موثر در تصمیم‌گیری رای‌دهندگان لاتین‌تبار ثبت‌نام‌شده در ایالت‌های تگزاس، کالیفرنیا و کلارک کانتی در ایالت نواداست. این درحالی است که در کالیفرنیا، ۵۹ درصد، کلارک کانتی ۵۸ درصد و در تگزاس ۵۲ درصد از استیضاح و خلع ترامپ از قدرت حمایت کردند. در هر سه این مناطق دوسوم رای‌دهندگان عملکرد ترامپ را قبول ندارند.
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۱۳ آبان ۹۹‌مصادف با سوم نوامبر ۲۰۲۰ در آمریکا برگزار می‌شود و تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره فشار دولت ترامپ بر اوکراین برای انجام تحقیقات درباره بایدن و پسرش چالش جدیدی را برای رئیس‌جمهور جمهوریخواه آمریکا ایجاد کرده است. دموکرات‌ها می‌گویند اگر کارها به همین روال پیش برود تا پیش از کریسمس مساله استیضاح ترامپ تکمیل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها