انتقاد همه‌جانبه از مارک ویلموتس و حمله به تاج بعد از دومین باخت متوالی تیم ملی

بفرمایید باخت!

تیم ملی ایران دوباره باخت؛ در شرایطی که همه تصور می‌کردند شکست مقابل بحرین اتفاقی بوده است. از لحظه شکست مقابل عراق، تعدادی از چهره‌های مطرح سینما و ورزش عکس کارلوس کی روش را در صفحات خود منتشر کرده و با تلخی از دوران او یاد کردند. روزهای خوش ثبات و آرامش در تیم ملی. وقتی نتایج تیم ملی و مدیریت کارلوس کی‌روش در تیم، روی همه ایرادهای مدیریتی در فدراسیون فوتبال سرپوش می‌گذاشت.
کد خبر: ۱۲۳۷۳۸۲

تیم ملی ایران با این مربی پرتغالی به سختی مقابل رقبا گل می‌خورد و تسلیم‌ناپذیر نشان می‌داد؛ ولی با حضور مارک ویلموتس، دو شکست متوالی برابر بحرین و عراق داشته‌ایم. هر چند عراق در این سال‌ها همواره ایران را اذیت کرده و در جام ملت‌های قبلی هم نزدیک بود تیم ملی را ببرد؛ ولی بحرین مقابل تیم کی‌روش یک بازنده صرف بود.
حالا دوباره کار تیم ملی فوتبال ایران به اما و اگر کشیده شده است. ایران در صورتی می‌تواند به دور بعدی مقدماتی جام جهانی صعود کند که در دور برگشت، همه رقبای خود را ببرد. در دوران حضور برانکو ایوانکوویچ هم چنین شرایطی را تجربه کرده بودیم. آن زمان هم اگر بازی با اردن را در حضور پادشاه اردن نمی‌بردیم، از دور اول مقدماتی صعود نمی‌کردیم. آن روزها را یادمان می‌رود. وحید هاشمیان و خداداد عزیزی با فشار رسانه‌ها به تیم ملی راه پیدا کردند و در آن بازی حیاتی سرنوشت‌ساز شدند. یکی پاس داد و دیگری گل زد تا به دور دوم برویم و راهی جام جهانی 2006 شویم. حالا بعد از گذشت 14 سال شرایط به همان اندازه پیچیده شده است.
تنها با گذشت زمانی اندک پس از جدایی کی‌روش از تیم ملی و حضور ویلموتس، سیاست‌های تاج رئیس فدراسیون فوتبال به بن‌بست خورده است. او از اولین روز جدایی مرد پرتغالی اظهاراتی کرد که امروز نتیجه‌اش را می‌بیند. تاج اعلام کرد از این پس کسی را می‌آورند که بتواند ایران را تهاجمی و سربلند کند. در واقع او دقیقا منطبق با نظر تعدادی از مخالفان کی‌روش پیش رفت. ویلموتس هم که انگار سیاست و تاکتیک خاصی برای شروع کار نداشت و به حرف تاج عمل کرد؛ موضوعی که البته کمی بعد عوارضش را نشان داد.
خیلی از کارشناسان و منتقدان بر این باور بودند که یک مربی بزرگ و نامی هیچ‌گاه به کسی اجازه نمی‌دهد به او بگوید چطور تیمش را بچیند و با چه سیستمی بازی کند. ویلموتس اما از روز اول بدون این‌که حتی با تیم ملی کار خاصی کرده باشد اعلام کرد با ایران فوتبال هجومی ارائه می‌کند. برد پرگل مقابل تیم رده پنجمی کامبوج متاسفانه این باور را تقویت کرد که تیم ملی در زمان ویلموتس بهتر کار می‌کند.
فوتبال هجومی ایران البته در بازی بحرین در نطفه خفه شد. اتفاقی که حتی پروین را به واکنش واداشت. چهره مطرح فوتبال ایران با انتقاد گفت: «سه فوروارد گذاشته؛ اما یک هافبک بازی‌ساز نداریم. تیم رقیب بازی مستقیم کند عملا نصف بازیکنان ما از بازی خارج می‌شوند.»
در بازی با عراق هر چند ویلموتس تلاش کرد محتاط‌تر عمل کند ولی نیمه اول بازی برای ایران افتضاح بود. حملات عراق و موقعیت‌های گلزنی این تیم نشان داد یوز ایرانی حالا نشانی از یک گربه دارد. کارشناسان نیز همه به حرف آمده‌اند. سیروس دین‌محمدی، بازیکن پیشین تیم ملی می‌گوید: «با این وضعیت قاعدتا شانس ما برای صعود کم است. نباید اتحاد خود را از دست بدهیم. ویلموتس تازه آمده. باید بداند اینجا نیاز به کار بیشتر است. منتهی او مدام در مرخصی است. وقتی سرمربی تیم ملی در مرخصی مداوم باشد معلوم است نمی‌تواند باعث پیشرفت شود.»
این چیزی است که نصرتی هم روی آن تاکید دارد. مدافع سابق تیم ملی می‌گوید: «کی‌روش اگر با تیم ملی موفق بود به این دلیل بود که واقعا کار می‌کرد و برای تیم ملی زمان می‌گذاشت. شما می‌دیدید برنامه‌ریزی در قبل به چه شکل بود. الان ما زیاد خبری از تیم ملی نداریم. فقط می‌شنویم آقای ویلموتس در مرخصی است و دو روز قبل از بازی تیم ملی می‌آید.»
این وضعیت حتی صدای اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال را هم در آورده است. فریدون اصفهانیان، یکی از این اعضا می‌گوید: «ایران تیم اول رنکینگ آسیاست ولی بازی خوبی از این تیم شاهد نبودیم و من انتظار نداشتم این گونه ببازیم. به نظر شما ما باید این گونه ببازیم؟» او درباره غیبت مداوم ویلموتس در ایران هم توضیح می‌دهد: «پرداخت نکردن دستمزد دلیلی برای باختن تیم ملی نیست. مثل این می‌ماند که به یک معلم پولش را ندهند و او هم آموزش درستی به شاگردانش ندهد. می‌دانم فدراسیون با چه مصیبتی پول قرارداد ویلموتس را تهیه کرد ولی او هم باید بداند مربی تیم اول آسیاست و نباید تیم ملی را به حال خود راحت رها کند. وقتی برای دریافت پولش به فدراسیون فشار می‌آورد، از آن طرف هم باید به فکر تیم ملی باشد. انتظار باخت تیم ملی را نداشتم و فکر می‌کنم دستیاران ویلموتس هم باید در مدتی که او در ایران نبود، به وی کمک می‌کردند.»
شرایط برای تیم ملی سخت‌تر از هر زمان دیگری است. سیاست اشتباه فدراسیون در جدایی کی روش و ایجاد یک فشار روانی روی ویلموتس و تبدیل کردن این مربی به تهاجمی‌ترین سرمربی تاریخ فوتبال ایران باعث شد ناخواسته بازیکنان هم تحت فشار قرار بگیرند. ملی پوشان هم شرایط خوبی ندارند. دیروز در گفت‌وگوی کوتاهی که با یکی از بازیکنان داشتیم، با ناراحتی گفت: خیلی‌ها کاسه کوزه‌ها را سر ما شکستند. در صفحه شخصی‌مان چقدر توهین به ما شده بدون آن‌که گناه و تقصیر ما را مشخص کنند. ما همان بازیکنان قبل هستیم؛ اما...

سعید اکبری

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها