گفت‌وگو با رئیس بنیاد سلامت آستان قدس رضوی

آمادگی سامانه سیار درمانی رضوی برای کمک به زلزله زدگان

اگر به مشهدالرضا و زیارت امام هشتم(ع) مشرف شده و از بد روزگار حالتان در آن ایام بد شده و بیمار شده باشید، حتما پایتان به یکی از مراکز درمانی آستان قدس رضوی مثل دارالشفای امام رضا(ع) که ساختمان مرکزی‌اش در ابتدای خیابان شیرازی است، رسیده. اما دارالشفای آستان قدس که قدمتی دیرینه دارد، تنها مر‌کز درمانی این آستان نیست و از آنجا که توجه به سلامت و بهداشت زائران و مجاوران صحن و سرای رضوی از گذشته‌های دور اهمیت خاصی در این مجموعه بزرگ موقوفاتی داشته، با راه‌اندازی مراکز درمانی متعدد دیگر همچون مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی و مؤسسه خدمات دارویی رضوی، خدمات بهداشتی -درمانی این آستان به زائران گسترده‌تر هم شده است. آخرین مرکز تاسیس شده توسط آستان، سامانه درمانی سیار رضوی است که آماده خدمات‌رسانی سیار به نیازمندان در اقصی نقاط کشور است و اتفاقا برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اخیر آذربایجان‌شرقی هم اعلام آمادگی کرده است. راه‌اندازی این مجموعه‌های درمانی متعدد باعث شد تا بنیاد سلامت آستان قدس رضوی با هدف هم‌سویی و هم‌افزایی بین تمامی بخش‌های بهداشتی ـ درمانی و دارویی این آستان مقدس در پرتو بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در سال 1396 تشکیل شود. با راه‌اندازی این بنیاد، فعالیت‌های حوزه درمان آستان قدس رضوی رنگ و بویی دیگر به خود گرفت و روز به روز بر تنوع خدمات آن افزوده ‌شد. در این مجال، پای سخن دکتر محمود شبستری، رئیس بنیاد سلامت آستان قدس رضوی می‌نشینیم تا با گوشه‌ای از اقدامات این بنیاد به طور کل و به‌ویژه در هفت ماهه نخست سال جاری آشنا شویم.
کد خبر: ۱۲۳۷۳۳۳

از سامانه درمانی سیار رضوی که آخرین مرکز تاسیس شده آستان قدس است برایمان بگویید و این‌که این سامانه سیار با چه اهداف و تجهیزاتی شروع به کار کرده است؟
این سامانه متشکل از هشت دستگاه اتوبوس بیمارستانی خواهد بود که چهار دستگاه اتوبوس آن با به‌روزترین تجهیزات پزشکی اواخر شهریور امسال آماده شد. از این سامانه برای ارائه خدمات به زائران در مناسبت‌های خاص مانند دهه آخر صفر و اربعین، خدمات‌رسانی به نقاط محروم کشور و همچنین هموطنان آسیب‌دیده حوادث طبیعی زلزله و سیل استفاده می‌شود. چنانکه برای نخستین بار سامانه درمانی سیار رضوی برای ارائه خدمات پزشکی به زائران ایام اربعین حسینی امسال در مسیر نجف و کربلا مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این سامانه سپس در ایام پایانی صفر در محور قوچان به مشهد مستقر شد. چهار دستگاه اتوبوس فعال این سامانه درمانی دارای اتاق عمل مجهز به آخرین دستگاه‌های پزشکی، آزمایشگاه و رادیولوژی، یونیت‌های دندانپزشکی و همچنین اتاق اورژانس با هشت تخت بستری برای ارائه خدمات سرپایی است. طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با راه‌اندازی چهار دستگاه اتوبوس‌های جدید در آینده، ظرفیت تعداد تخت‌های بستری و بخش اورژانس این سامانه افزوده خواهد شد. همچنین امیدواریم با بهره‌گیری از این سامانه سیار و همکاری خیرین حوزه سلامت و خادمیاران سلامت هر منطقه بتوانیم به بیماران نقاط محروم خدمت کنیم. این سامانه در حال حاضر آماده خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی است تا در صورت اعلام نیاز به این منطقه اعزام شود.
گفتید که سامانه درمانی سیار رضوی نخستین بار برای ارائه خدمات پزشکی به زائران ایام اربعین حسینی امسال در مسیر نجف و کربلا مورد بهره‌برداری قرار گرفت. دراین باره بیشتر توضیح می‌دهید.
بیمارستان سیار رضوی امسال در مسیر نجف به کربلا در عمود 320 مستقر شد و از 20 تا 26 مهر به زائران اربعین حسینی خدمات پزشکی ارائه کرد. حدود 120 نفر اعم از نیروهای پزشکی و پشتیبانی که شامل خادمیاران سلامت رضوی، کارکنان بیمارستان رضوی و دارالشفای امام رضا(ع) می‌شوند در این بیمارستان به بیماران خدمت کردند. نزدیک به 25 پزشک فوق‌تخصص، متخصص و عمومی داوطلب در بیمارستان سیار رضوی حضور داشتند. تعداد داوطلبان خدمت در این بیمارستان به حدی زیاد بود که با قرعه‌کشی انتخاب شدند. در مجموع بیمارستان سیار رضوی به حدود 130 هزار مراجعه‌کننده در مدت فعالیت خود در مسیر کربلا و نجف خدمت‌رسانی کرد. هزینه دارو و تجهیزات این بیمارستان را آستان قدس رضوی با کمک شورای خیرین سلامت رضوی تأمین کرد.
شورای خیرین سلامت رضوی چه نقشی در این میان دارد؟
این شورا با مشارکت گسترده خیرین و خادمان آستان قدس رضوی در حوزه سلامت در سال 1398 راه‌اندازی شد و تاکنون جلسات متعدد و تصویب‌های مهمی درخصوص سامانه سیار درمانی داشته که بی‌شک فعالیت‌های آن در آینده گسترده‌تر خواهد شد.
ظاهرا امسال خدمات پزشکی‌تان به زائران پیاده حرم رضوی در ایام پایانی صفر هم گسترده‌تر بود. درست است؟
بله، تمامی نهادها و واحدهای فعال در حوزه سلامت خراسان رضوی همچون دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بسیج جامعه پزشکی، ادارات مختلف و آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر امسال برای نخستین بار در کنار هم قرار گرفتند و ستاد هماهنگی بهداشت و درمان زائران پیاده حضرت رضا(ع) را در قالب شورایی تشکیل دادند. با شکل‌گیری این ستاد در مجموعه آستان قدس رضوی به زائران خدمات هماهنگ‌تری در حوزه سلامت ارائه شد و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورد. در مجموع حدود 495 هزار زائر پیاده در دهه آخر صفر امسال به مشهد مشرف شدند. از این رو، بیش از هزار نفر در قالب گروه‌های پزشکی در 25‌مرکز درمانی داخل شهر مشهد و 25 پایگاه در چهار محور اصلی این شهر مقدس به انجام خدمات درمانی مشغول بودند. نیروهای دارالشفای امام رضا(ع)، بیمارستان رضوی و خادمیاران سلامت رضوی نیز در این مسیرها حضور داشتند. همچنین 160‌نفر از جامعه پزشکی سایر استان‌ها و شهرها به یاری جامعه پزشکی مشهد آمدند.
بنیاد سلامت آستان قدس رضوی آیا برنامه‌ای برای گسترش خدمات‌رسانی خود به خارج از استان یا کشورهای همجوار هم دارد؟
بله، اتفاقا در همین راستا کنگره جهانی قلب رضوی برای سومین بار در مهرماه در بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی برگزار شد. درواقع با توجه به این‌که بنیاد سلامت آستان قدس رضوی در راستای فعالیت به عنوان یک مرجع در حوزه علم و سلامت تشکیل شده، تلاش کرده همکاری بیشتری با مراکز فعال در حوزه سلامت خارج از آستان قدس رضوی مانند دانشگاه‌ها در کنار ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین مراکز و مؤسسات حوزه سلامت این آستان مقدس داشته باشد. همچنین این بنیاد سعی کرده فعالیت‌های علمی خود را با کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای منطقه گسترش دهد. به نظر می‌رسد این حرکت‌ها و ارتباطات در داخل و خارج کشور در این مقطع زمانی به خوبی انجام شده و آثار بسیار مفیدی داشته است، به عنوان مثال بنیاد سلامت آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی با برگزاری کنگره جهانی قلب رضوی به‌عنوان یک مرکز انتشار علم و تولید دانش در حوزه قلب در کشور مطرح است. به این ترتیب این بنیاد به وظایف خود در حوزه سلامت و علم عمل کرده است که امیدواریم این جریان در آینده تقویت شود.
یک بحث مهم در زمینه سلامت، گردشگری سلامت است که اتفاقا استان قدس رضوی امکانات خوبی برای پرداخت به آن و جذب گردشگران سلامت کشورهای همجوار دارد. در این خصوص هم ورود کرده اید؟
بله دراین خصوص که از پیش و با خدمات تخصصی که بیمارستان مجهز رضوی به گردشگران سلامت ارائه می‌دهد، ورود کرده ایم. اما در همین راستا راه‌اندازی سامانه خدمات‌رسانی گردشگری سلامت رضوی «RHN» را داریم که مراحل ابتدایی عملیات اجرایی این سامانه انجام شده و شاید بیش از نیمی از مراحل آماده‌سازی آن باقی مانده تا در قالب سامانه جامع سلامت رضوی بتواند فعالیت کند. فعالیت‌های این سامانه جامع، فراتر از خدماتی است که بیمارستان رضوی در حال حاضر به گردشگران حوزه سلامت ارائه می‌کند. با تحقق این شبکه جامع سلامت، نیازهای زائران به‌ویژه زائران غیرایرانی در حوزه سلامت در بالاترین سطح بدون دغدغه آنان در طول سفرشان به مشهد قابل دسترسی است. برای راه‌اندازی این سامانه جامع، نیاز به فعال کردن عوامل متعدد چه در داخل و چه در خارج آستان قدس رضوی داریم که امیدواریم در آینده تحقق یابد.
ساخت 8 دارالشفای جدید امام رضا(ع) در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
برای ساخت هشت دارالشفا طبق دستور تولیت آستان قدس رضوی در حال آماده‌سازی نقشه‌ها هستیم. ساخت چهار مورد از این دارالشفاها در تربت جام، قائن، جاده توس قدیم و شهرک شهید رجایی مشهد؛ در مناطقی کاملا محروم با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مرحله اول این طرح شروع می‌شود و ساخت چهار دارالشفای دیگر در مرحله دوم طرح اجرا خواهد شد.
اجرای طرح خادمیاری سلامت رضوی که به آن اشاره کردید چقدر مورد توجه جامعه پزشکی کشور قرار گرفته است؟
این طرح با استقبال مردمی و جامعه پزشکی در سطح آستان قدس رضوی، مشهد و همچنین سراسر کشور روبه‌رو شده است. بی‌تردید حوزه سلامت مورد توجه تولیت آستان قدس رضوی است و فعالیت‌های آن براساس برنامه‌هایی که ایشان در این حوزه در آینده ترسیم می‌کنند، دنبال خواهد شد.

ارائه خدمات درمانی به زائران در محدوده اماکن متبرکه رضوی
ظرفیت‌های بسیاری در حوزه سلامت آستان قدس رضوی وجود دارد. از طرف دیگر، این آستان مقدس با محوریت حرم مطهر رضوی از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در حوزه سلامت داشته است به‌طوری که دارالشفای امام رضا(ع) قدمتی بیش از 500 سال دارد. همچنین موقوفه‌های سلامت مهم دیگری در ادوار مختلف در آستان قدس رضوی شکل گرفتند که می‌توان به بیمارستان امام رضا(ع)، بیمارستان منتصریه و بیمارستان رضوی مشهد و برخی بیمارستان‌های شهرهایی مانند چناران و رفسنجان اشاره کرد. بنابراین آستان قدس رضوی نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت داشته و دارد. بی‌شک فعال کردن تمام این ظرفیت موجود، نتایج بسیار شگفت‌انگیزی در حوزه سلامت خواهد گذاشت. به‌طور نمونه مرکز فوریت‌های پزشکی صحن هدایت حرم مطهر رضوی بر اساس گستردگی حرم مطهر و نیاز زائران به چنین مرکزی با هشت تخت بستری و ویژه اقدامات پزشکی CPR در طول سه ماه در اردیبهشت 97 راه‌اندازی شد. حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز به تازگی از مرکز فوریت‌های پزشکی صحن هدایت بازدید کرد و از خدماتی که در این مرکز به بیماران اورژانسی ارائه می‌شود، راضی بود. با بهره‌گیری از این مرکز و سایر پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی اماکن متبرکه رضوی در مدت چند دقیقه به عموم بیماران اورژانسی این آستان ملکوتی به‌صورت رایگان رسیدگی می‌شود. همچنین بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) بهترین مکان برای ارائه خدمات آموزشی و پیشگیرانه در حوزه سلامت به زائران است. از قدیم نیز کتاب‌هایی مانند طب‌الرضا، منتسب به امام رضا(ع) در مجموعه آستان قدس رضوی وجود داشته که در آنها بیشتر به جنبه‌های پیشگیری، بهداشت و ارتقای سلامت پرداخته شده است. از این رو اجرای برنامه‌هایی مانند برپایی پایگاه‌های پایش سلامت زائران و کنترل فشار خون در ادوار مختلف در جوار حرم مطهر رضوی براساس این دیدگاه در آستان قدس رضوی صورت گرفته است. به‌نظرم هر چه چنین اقداماتی در این آستان مقدس انجام شود باز هم ظرفیت بیشتری در بازه‌های زمانی گسترده‌تر وجود دارد.

آرزو مستاجر حقیقی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها