با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله هدایای دوران عقد، فروش مال غیر و استرداد جهیزیه مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۳۷۰۷۵

هدایای دوران عقد
آیا هدایای دوران عقد را می توان پس گرفت؟
اگر پس از عقد هدایایی به طرف دیگر تقدیم شود، تنها به شروط زیر آن هدایا قابل مطالبه و
پس گرفتن خواهد بود. 1- خود هدیه باقی بوده و از بین نرفته باشد.2- پول یا کالای مابه ازا پرداخت نشده باشد. یعنی معوض نباشد.3- هدیه هنوز متعلق به هدیه گیرنده باشد یعنی آن را نفروخته باشد.
فروش مال غیر
اگر کسی مال متعلق به دیگری را بفروشد ، مرتکب جرم کلاهبرداری شده است؟ شاکی باید برای طرح شکایت به کجا مراجعه کند؟
این اقدام فروش مال غیر محسوب می شود. انتقال مال غیر جرمی مستقل است و با کلاهبرداری فرق دارد اما مجازات این دو جرم یکسان است بنابراین کسی که اقدام به انتقال مال غیر می‌کند به مجازات زیر محکوم می‌شود: حبس از یک‌تا هفت سال پرداخت جزای نقدی معادل مالی که گرفته است. رد مال به صاحبش اگر مرتکب از کارکنان دولت باشد به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم خواهد شد. اگر متهم به دلایلی مستحق تخفیف باشد؛ مانند رضایت شاکی خصوصی، کهولت سن و… دادگاه نمی‌تواند مجازات حبس او را از یک سال کمتر کند. شاکی برای طرح شکایت باید به دادسرایی مراجعه کند که حوزه وقوع جرم است.
استرداد جهیزیه
با همسرم مشکل دارم و در خانه پدرم زندگی می‌کنم. شوهرم معتاد است و احتمال می دهم جهیزیه مرا بفروشد و خرج موادش کند. چطور می‌توانم جهیزیه ام را پس بگیرم؟
شما اگر سیاهه ای دارید می توانید بر اساس آن سیاهه جهیزیه خود را از خانه شوهر ببرید. می‌توانید دادخواست استرداد جهیزیه را مطرح کرده و در حضور مامور کلانتری این کار را انجام دهید تا مشکلات بعدی برای شما پیش نیاید.
بر اساس ماده چهار قانون حمایت از خانواده، دادگاه خانواده صلاحیت طرح این دادخواست را دارد و برای سهولت کار می توان در دادگاه محل اقامت زوج این دادخواست را مطرح کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها