سال‌ها پیش تصویر و تصوری از پویانمایی سینمایی ایران نداشتیم و هر اعتبار و جایگاه پویانمایی کشور، مربوط به پویانمایی‌های کوتاه بود. هنوز هم اوضاع برهمین منوال است و ذوق و خلاقیت انیماتورهای ایرانی در فیلم‌های کوتاه بسیار بیشتر از آثار پویانمایی سینمایی است.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۹۳

با این حال در چند سال اخیر، تلاش هایی جدی در زمینه تولید فیلم‌های سینمایی پویانمایی صورت گرفته و سعی شده پیشرفت تکنیکی صنعت پویانمایی ایران در فیلم‌ها و قصه‌ها لحاظ شود و مخاطب کودک و نوجوان ایرانی هم به خوبی درنظر گرفته شده‌اند. نتیجه این توجه و تلاش، اقبال نسبی و گاه خوب تماشاگران وطنی نسبت به آثار سینمایی پویانمایی ایرانی است، آن هم در شرایطی که می‌دانیم سازندگان این فیلم‌ها چه کار سختی در رقابت غیرمستقیم با پویانمایی‌های به روز و برجسته سینمای جهان دارند.
پویانمایی‌های سینمایی بنیامین و آخرین داستان، از تازه‌ترین آثار موفق هنر صنعت پویانمایی در سینمای ایران هستند و امید روزهای بهتر را در این زمینه می‌دهند. اولی فیلمی به کارگردانی محسن عنایتی است که این روزها در اکران به سر می‌برد و دومی هم فیلمی به کارگردانی اشکان رهگذر است که به‌زودی و از آذرماه در سینماها اکران می‌شود.
این فیلم دوم که برنده سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی از جشنواره فیلم فجر شده بود، نماینده سینمای ایران در رقابت اسکار 2020 هم خواهد بود.
آخرین داستان که پیش‌از این نمایش جهانی آن در 32 کشور از اول سپتامبر (10 شهریور) آغاز شده بود، از آذر امسال روی پرده سینماها خواهد رفت.
در خلاصه داستان این پویانمایی که برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه فردوسی است، آمده: «جمشید رفته است و ضحاک در پی طمع و جاه‌طلبی برای محاصره جمکرد، به نیابت از پدر بر تخت جمشید تکیه می‌زند، اما افسوس که اهریمن بر وجود ضحاک سیطره یافته و تاریکی او تمام شهر را فرامی‌گیرد. در این میان آفریدون که کودکی است کشاورز زاده، متولد می‌شود و برای دادخواهی خون پدر و مادرش پیرو کاوه آهنگر قیام می‌کند.»
پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، بیتا فرهی، اشکان خطیبی، اکبر زنجان‌پور، باران کوثری، حسن پورشیرازی، فرخ نعمتی، شقایق فراهانی، مجید مظفری، زهیر یاری، بانیپال شومون و ملیکا شریفی‌نیا از بازیگرانی هستند که در این پویانمایی صداپیشگی کرده‌اند.
آخرین داستان تاکنون موفق به دریافت 12 جایزه بین‌المللی داخلی و خارجی از جمله سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (اولین سیمرغ بهترین پویانمایی سینمای ایران)، سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان (پروانه زرین بهترین کارگردان بلند پویانمایی بخش بین‌الملل، پروانه زرین بهترین فیلمنامه بلند بخش بین‌الملل، جایزه ویژه هیات‌داوران بخش ملی) شده است.

امید رحمانی
سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها