روایتی شنیدنی از سفر اربعینی جواد موگویی.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۱۰
پادکست | سفرنامه صوتی «شاید اربعین» (روز بیست وچهارم - قسمت دوم)

ظهر از کاظمین رفتم‌ نجف. بلیطم ساعت ۱۸است. چند ساعت زودتر راه افتادم، بی‌خبر از حادثه‌ای که در فرودگاه نجف در انتظارم بود!
راننده جوانی بود جنگجو! نمی.توانم بیش از این مسئله را باز کنم!
القصه! حرفی شدیم باهم. از فساد در عراق گفت. اینکه بودجه فروش نفت در عراق چند برابر ایران است ولی هنوز حداقل‌ترین امکانات رفاهی نیست‌.
راست می‌گوید سال۲۰۰۳ صدام سقوط کرد و حال ۱۶ سال از آن سقوط میگذرد و هنوز عراق خرابه‌ایست از پروژه‌های نیمه‌کاره. در قلب بغداد هم می‌شود خیابان‌های خاکی بدون سیستم کابل‌کشی و جدول‌کشی دید.
کمتر میانسالی را میشود در تظاهرات دید. ۹۵درصد معترضین جوان و نوجوان شیعه هستند‌. نسلی که حکومت صدام را درک نکرده‌؛ نه استبدادش نه جنایتش و نه جنگ‌طلبی او را‌. از برای همین نمی‌تواند فساد و ناکارآمدی حاضر را درک کند. به خیابانها آمده، بی‌توجه به ۴۰سال حکومت صدام و اینکه عراق چه راهی را طی کرده و به اینجا رسیده.
درست مثل جماعتی در ایران که در دی۹۶ از برای آزادی‌خواهی رفتند در جلوی مسجد گوهرشاد شعار درود بر رضاشاه سر دادند! درست جلوی مسجدی که رضاشاه صدها تن را به گلوله بست! به جرم سر کردن لچک! فقط یک تکه پارچه!
القصه!
الان عراق در گردابی فرو رفته که ایران نیز خیلی با آن فاصله ندارد؛ بی‌سوادی سیاسی، غرق شدن در فجازی و انقطاع‌ با تاریخ انقلاب!
نسلِ جوانی در عراق به حق رای و اعتراض رسیده که پدرانشان در سیاه‌چالهای صدام رنده رنده شده بودند. اما قصه سیاه‌چالهای بعث و جوخه‌های اعدام بعث را نه دیدند و نه خوانده‌اند و نه هست که بخوانند!
انقطاع و بی‌خبری از تاریخ سیاه پدران، آنان را به خیابان کشانده. فساد در عراق هست لکن قابل مقایسه با حکومت دیکتاتوری صدام نیست.
ده‌ها نفر در تظاهرات‌ها کشته شدند اما در حکومت صدام، حلقوم‌ها پیش از صدا بریده میشد.
و حالا انحراف اعتراضات به جایی رسیده که تیم‌های ترور نامعلوم! فرماندهان حشدالشعبی را که داعش از پس آنها برنیامده بود، یک به یک در خیابانهای عراق زنده زنده می‌سوازنند و ترور میکنند.
ایران نیز قربانی همین حافظه معلول تاریخیِ عراقی‌ها شده‌! نسل جوان عراقی به مدد الجزیره و بی‌بی‌سی زود یادش رفته که ایران چه کرد برای عراق در جنگ با داعش. یادش رفته که قاسم سلیمانی ژنرالی کرد برای‌شان. قصور از آن جوان عراقی نیست! این رسانه افلیج ماست که راه را برای بی‌بی‌سی باز کرده‌، تا جای جلاد و شهید را در تاریخ عوض کند. نسلی که تاریخ چند سال قبلش را نخواند سرنوشتش اسیری در گرداب خواهد بود. گردابی که ایران را هم میتواند ببلعد.

منبع: جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها