یکی از بیماری‌ها شایع منتقله از راه تماس جنسی، بیماری تبخال تناسلی یا همان ابتلا به ویروس herpes است. همان‌طور که می‌دانید این ویروس دو نوع متفاوت دهانی و تناسلی دارد که به ترتیب منجر به تبخال دهانی و تناسلی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۶۸۳۰

اصلی‌ترین نکته در برخورد با این بیماری این است که در حال حاضر بعد از ابتلا به ویروس، به‌صورت مادام‌العمر بدن ما مبتلا به ویروس خواهد بود و ریشه‌کن نمی‌شود و به‌صورت دوره‌ای عود می‌کند، ولی نکته مهم این است که هر چه از زمان اولین ابتلا به بیماری بگذرد، شدت علائم عود بیماری و دفعات عود کمتر می‌شود. به گونه‌ای که معمولا دفعات عود بعد یک‌سال پس از ابتلا خیلی کاهش می‌یابد. نکته مهم دیگر این است که بروز هر‌گونه استرس فیزیکی و روحی شامل خستگی شدید، کم خوابی، شنیدن خبر پراسترس و ابتلا به بیماری‌های دیگر مثلا آنفلوآنزای شدید، احتمال بروز عود را بالا می‌برد.
علائم: اولین ابتلا، شدید‌ترین علائم را به همراه خواهد داشت.
در آقایان شامل بروز ناگهانی تاول‌های آبکی پوستی کوچک در ناحیه تناسلی همراه تب و لرز، ضعف و بدن درد، درد موضعی، تورم غدد لنفاوی و سوزش و خارش است که در فرد عادی بدون درمان، ظرف دو هفته معمولا برطرف می‌شود.
در بانوان، اولین ابتلا با درد شدید لگنی و گاهی احتباس ادرار، احساس سوزش و خارش شدید ناحیه تناسلی، تب و لرز ، بدن درد و تورم غدد لنفاوی همراه خواهد بود.
در ادامه سیر بیماری، شدت علائم در موارد عود به تدریج کم و کمتر می‌شود. مثلا علائمی چون تورم غدد لنفاوی، تب و لرز ، بدن درد و حال عمومی بد کمتر می‌شوند.
درمان و پیشگیری: تنها راه اصلی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس، عدم برقراری رابطه جنسی پر خطر است. حتی استفاده از کاندوم حین رابطه به طور کامل فرد را مصون نمی‌کند و نواحی که حین رابطه در معرض ترشحات آلوده قرار می‌گیرند، مستعد ابتلا هستند، مثلا نواحی قاعده آلت و کیسه بیضه‌ها و قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنان.
شروع درمان به موقع ضد ویروس، از بروز حملات عود و شدت آنها می‌کاهد. در موارد ابتلای اولیه توصیه به درمان ده روزه و در موارد عود توصیه به درمان چهار روزه می‌شود.
کاهش استرس روحی و جسمی، خستگی‌های شدید، مصرف نکردن دخانیت و مصرف داروهای تقویت‌کننده ایمنی، می‌تواند دفعات و شدت عود را بکاهد.

دکتر سلمان اسلامی

متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها