تغییر باکتری‌های روده در پی بستری شدن در بیمارستان

بیماری بیمارستانی

پژوهشگران انگلیسی دریافته‌اند که محیط بیمارستان می‌تواند موجب تغییر باکتری‌های روده بیماران شود، به گونه‌ای که روده افرادی که چند روز در بیمارستان بستری می‌شوند، به‌سرعت محل سکونت باکتری‌های مضر شده و باکتری های مفید از آنجا بیرون می‌روند.
کد خبر: ۱۲۳۶۸۱۹

به گزارش جام‌جم و به نقل از نیوساینتیست (New Scientist) مارک پالن، سرپرست این پروژه، از موسسه کوادرام انگلستان می‌گوید: «مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها، غذادادن به بیماران از طریق لوله و استفاده آنها از دستگاه کمک تنفسی، می‌تواند سبب تغییر میکروبیوم بدن (کل جمعیت میکروب‌های بدن) بیماران شود.»
در این پژوهش تیم تحقیقاتی، طی ده ماه 24 نفر را که به علت حمله قلبی، سرطان و دیگر مشکلات حاد در بیمارستان بستری شده‌بودند، مورد بررسی قراردادند. از آنجا که تعداد زیادی از این‌بیماران بیهوش بودند یا به آنها آرام‌بخش تزریق شده‌بود، با اجازه خانواده‌هایشان از مدفوعشان نمونه‌برداری شد. پژوهشگران ساختار دی‌ان‌ای گرفته‌شده از این‌نمونه‌ها را تعیین‌کردند تا میکروب‌های حاضر و تغییرات پیش‌آمده در دوره درمان را بررسی‌کنند. نتیجه آن‌که در دو سوم از بیماران و در مرحله‌ای از اقامتشان در بیمارستان، کاهش قابل توجهی در تنوع میکروبی روده آنها مشاهده شد. بیشترین تغییرات در بیمارانی دیده‌شد که آنتی‌بیوتیک مروپنم به آنها تزریق شده‌بود. پژوهشگران در ادامه دریافتند روده تعدادی از بیماران را باکتری انتروکوکوس فاسیوم فراگرفته است. این‌باکتری بیماری‌زا می‌تواند از روده به اندام‌های دیگر بیمار برود و در صورت رسیدن به جریان خون، خطر مرگ را به همراه داشته باشد.
وی یرسینگا از محققان دانشگاه پزشکی آمستردام هلند می‌گوید: «پزشکان باید نهایت تلاش خود را بکنند تا با تجویز درست خود، احتمال برهم خوردن تنوع باکتری‌های روده بیماران را به حداقل برسانند. از جمله می‌بایستی در تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، نوع آن و طول دوره مصرف دقت لازم را داشته باشند و به موقع مصرف آنتی‌بیوتیک بیمار را قطع کنند.

مهناز موسوی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها