ترامپ وعده داد دومین مکالمه تلفنی خود را با رئیس‌جمهور اوکراین افشا کند

شهود علیه ترامپ

مساله استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این روزها به بحث داغ محافل سیاسی آمریکا تبدیل شده است. این در حالی است که دو حزب عمده این کشور یعنی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها نیز به جدالی سخت علیه یکدیگر روی آورده و همدیگر را به دروغگویی و نیرنگ متهم می‌سازند. در این میان دونالد ترامپ مدعی آن است که با شفافیت تمام عمل کرده و دشمنانش هیچ بهانه‌ای برای محکوم کردن او ندارند. دموکرات‌ها نیز می‌گویند عزم خود را جزم کرده‌اند تا پیش از پایان سال جاری میلادی تکلیف استیضاح ترامپ را یکسره کنند.
کد خبر: ۱۲۳۶۵۹۸

به گزارش مهر و به نقل از رویترز، دونالد ترامپ روز شنبه اعلام کرد کاخ سفید به احتمال زیاد متن دومین گفت‌وگوی تلفنی وی با ولادیمیر زلنسکی را به‌زودی منتشر می‌کند. ترامپ در پایگاه اندروز و پیش از سفر به ایالت آلاباما خطاب به خبرنگاران گفت: «ما متن دیگری در دست انتشار داریم که بسیار مهم است. من به شما دومین متن [گفت‌وگوی تلفنی] را خواهم داد، زیرا من با رئیس‌جمهور اوکراین دو مرتبه تلفنی گفت‌وگو کردم». مساله گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ با ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین شروع ماجرایی سیاسی تحت عنوان اوکراین گیت در آمریکا شد.
تحقیقاتی گسترده
چند روز پیش موسسه ریل کلیر اینوستیگیشن، افشاگر تماس تلفنی دونالد ترامپ و همتای اوکراینی‌اش را معرفی کرد و او را شخصی به نام اریک چیاراملا نامید. وی در اواخر دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، مدیر امور اوکراین در شورای امنیت ملی آمریکا بود و در نخستین ماه‌های دولت ترامپ نیز تحت عنوان مدیر ارشد امور اروپا و روسیه در این شورا فعالیت داشت. اریک چیاراملا ۳۳ ساله اکنون معاون مسؤول اطلاعات ملی در بخش اوراسیا و روسیه در شورای ملی اطلاعات آمریکاست. در شکایت این مقام افشاگر که در ماه آگوست به ثبت رسید، آمده است که مکالمه تلفنی دونالد ترامپ به ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین احتمالا به گونه‌ای سوء‌استفاده‌گرانه به دنبال تحت فشار قرار دادن اوکراین بوده است. ترامپ در این تماس تلفنی از زلنسکی خواسته بود فعالیت‌های فرزند جو بایدن را زیر نظر داشته باشد و حتی‌الامکان آنها را محدود کند.
تیم تحقیقات کنگره آمریکا به ریاست آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون ۱۵ جلسه شهادت‌دهی مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا را پشت درهای بسته به پایان رسانده و آنها هفته پیش انتشار هزاران صفحه از نسخه‌های مربوط به این مصاحبه‌ها را آغاز کردند. دموکرات‌ها همچنین تصمیم دارند طی هفته جاری اولین جلسه شهادت‌دهی علنی را که از تلویزیون پخش خواهد شد درباره تحقیقات استیضاح که هفت هفته طول کشیده، آغاز کرده و سه نفر از مقام‌های دست‌اندرکار در سیاست خارجی دولت ترامپ را که تاکنون در جلسه‌های پشت درهای بسته شهادت داده‌اند، احضار کنند. این افراد درباره نقش ترامپ، رودی جولیانی، وکیل شخصی او و متحدان آنها در گروکشی سیاسی با اوکراین شهادت داده‌اند. دموکرات‌ها همچنین تلاش می‌کنند در ماه دسامبر (آذر-دی) جلسه رای‌گیری درباره ‌استیضاح ترامپ را برگزار کنند و او را به سومین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا تبدیل کنند که استیضاح می‌شود. گفته می‌شود اگر دموکرات‌ها بتوانند به ضرب‌الاجلی که تعیین کرده‌اند پایبند باشند، می‌توانند تحقیقات استیضاح را تا روزهای قبل از کریسمس به پایان برسانند.
جدال جمهوریخواهان
حال که روند شهادت‌ها علیه ترامپ جدی‌تر شده و موارد اتهامی او آشکار‌تر می‌شود، جمهوریخواهان آمریکا با ابراز نگرانی از ادامه این روند می‌کوشند دموکرات‌ها را از استیضاح ترامپ بازدارند. آنها از پسر جو بایدن و همچنین افشاکننده اطلاعات مربوط به گفت‌وگوی تلفنی رؤسای‌جمهور آمریکا و اوکراین خواستند تا هفته آینده در جلسات علنی دادرسی شهادت دهند. اما دموکرات‌ها به احتمال زیاد با حضور هانتر بایدن و آن افشاگر در جلسات دادرسی مخالفت خواهند کرد. دوین نونس، عضو بلندپایه و جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به آدام شف، دموکرات و رئیس هیأت تحقیق در پرونده استیضاح ترامپ درخواست کرد نام این دو نفر در زمره شاهدان قید شود. نونس در این نامه مدعی شد دموکرات‌ها پیگیر یک «فرآیند استیضاح ساختگی و ریاکارانه» هستند که با ترامپ به گونه‌ای بد و نامناسب برخورد می‌کند. وی همچنین آدام شف را به جعل شواهد و ادله برای نادرست و فاسد جلوه دادن تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی متهم کرد!

شهادت روان‌شناسان

در میان بحبوحه تحقیقات علیه ترامپ گروهی از روان‌شناسان نیز می‌گویند حاضرند علیه سلامت روانی او شهادت دهند. به‌تازگی پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن اگزمینر در مقاله‌ای با عنوان «بی‌ثباتی روانی» به قلم کیمبرلی لئونارد نوشته است: یک گروه از کارشناسان پزشکی که مدعی هستند شرایط مربوط به سلامت روحی ـ روانی دونالد ترامپ، او را به فردی خطرناک تبدیل کرده است حاضر شده‌اند تا در روند تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح احتمالی ترامپ، در کمیته‌های مختلف این مجلس علیه او شهادت دهند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما اعضای این گروه هفت نفره، شامل چهار روانپزشک، یک متخصص اعصاب و روان بالینی، یک متخصص مغز و اعصاب و یک متخصص طب داخلی، برنامه دارند آمادگی خود را برای شرکت در جلسات استماع کنگره در هفته آینده و همچنین اجرای مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها، اعلام کرده‌اند. آنها همچنین برای مشورت دادن به اعضای کنگره و رایزنی خصوصی با آنها، در دسترس خواهند بود.
این افراد همچنین آماده خواهند بود با نامزدهای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات که خواهان رقابت با ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هستند، گفت‌وگو کنند. اعضای این گروه هفت نفره همچنین اعلام کرده‌اند حاضرند با اعضای کابینه ترامپ نیز صحبت کنند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها