شخصیت‌ها و روابط سریال فوق لیسانسه‌ها در یک نگاه

داستان دوستان

«لیسانسه‌ها» بعد از گذشت دو فصل به مقطع بالاتری رفتند و حالا «فوق‌لیسانسه‌ها» شدند. با پذیرش مازیار در مقطع فوق لیسانس و تصمیم حبیب و مسعود برای ادامه راه رفیقشان، پایان لیسانسه‌ها رقم خورد و آنها در قسمت پایانی نوید فصلی تازه از زندگی خود را دادند. در قسمت‌های نخستین این فصل هم که از جمعه روی آنتن رفته است، دیدیم که این سه رفیق دیگر نه سه لیسانسه بیکار بلکه سه فوق‌لیسانسه کماکان بیکار هستند که هر کدام به سودایی پا در مقطع بالاتر گذاشته‌اند و هر یک به نوعی به آنچه می‌خواستند یعنی کار، پول، خانه و ازدواج هنوز نرسیده‌اند. سروش صحت کارگردان دو سری پیشین این سریال، این فصل را هم با هسته اصلی بازیگران، کارگردانی کرده و قصه‌اش را با همکاری ایمان صفایی نوشته است تا همچنان راوی قصه‌های به هم گره خورده حبیب، مازی و مسعود باشد. گرهی که معلوم نیست در پایان سری سوم این مجموعه گشوده می‌شود یا خیر. در این فصل همانگونه که مازیار در قسمت اول توضیح داد بازیگرانی به خاطر حضور همزمان در پروژه‌های دیگر، حاضر نیستند و از آن‌سو بازیگران جدیدی به مجموعه اضافه شده‌اند، اما بازیگران ثابتی مثل هوتن شکیبا،‌امیرحسین رستمی،امیر کاظمی همچنان در همان نقش‌ها محور اصلی سریال هستند و نقش آفرینان غالب اعضای خانواده‌شان هم همان هنرپیشگان فصل‌های پیشینند. از جمله بازیگران تازه وارد به سریال، سام نوری است که در قسمت آخر سری پیشین به عنوان هنرپیشه مهمان حضور داشت و در این فصل با نقشی تازه وارد شده است. از آنجایی که تعداد شخصیت‌های این مجموعه در قالب خانواده‌های مختلف زیاد است و به مرور بیش از پیش به همدیگر مرتبط شده‌اند، نگاهی به تعدادی از شخصیت‌های اصلی سریال و روابط خانوادگی و دوستانه میان آنها انداخته‌ایم؛ روابطی که ممکن است در ادامه این فصل دستخوش تغییر شوند.
کد خبر: ۱۲۳۶۵۹۵

عباس آقا
ویژگی: پولدار
بازیگر: عزت‌ا... مهرآوران
متمول است و خانواده دوست. برای پسرش خانه و کار درست می‌کند اما گره کار حبیب با هیچ‌کدام از این امکانات باز نشده است. او در این فصل هم احتمالا قرار است در ظاهر به حبیب پر و بال ندهد و وجنات و سکنات برادر کوچک‌تر را بر سرش بکوبد.

ملیحه
ویژگی: مهربان و پیگیر
بازیگر: تبسم هاشمی
مادر خانواده نقوی، دلسوز حبیب بود و دوست داشت پسرش هر چه زودتر سروسامان بگیرد و پیگیرانه زندگی پسرش را رصد می‌کرد اما ظاهرا در این فصل به‌دلایل غم‌انگیز خبری از خانم نقوی نیست و عکسش روی دیوار قاب شده است.

حمید
ویژگی: زرنگ و محبوب پدر
بازیگر: عرفان برزین
پسر کوچک خانواده نقوی همه چیزدان و محبوب پدر است و گاهی میزان این محبوبیت و احترام نسبت به حبیب خیلی بیشتر می‌شود و جایگاه برادر کوچک و بزرگ را جابه‌جا می‌کند. برزین، چند سالی است در آثار صحت حضور دارد.

حبیب
ویژگی: ازدواجی
بازیگر: هوتن شکیبا
دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت لیسانسه‌ها برای بسیاری، همین حبیبِ با بلاهت است که خود را خوشتیپ‌ و همه‌چیزتمام می‌پندارد و به‌شدت هم قصد ازدواج دارد اما در کمال ناباوری نمی‌داند چرا کسی به او جواب مثبت نمی‌دهد! باید دید در این فصل کارش به کجا می‌رسد.

آقای امیری
ویژگی: حساس و محافظه‌کار
بازیگر: سیاوش چراغی‌پور
مستاجر بدشانس پدر حبیب است که مدام بلا سرش می‌آید. او که حسابی می‌ترسد از خانه بیرونش کنند، احتیاط به خرج می‌دهد و سعی می‌کند پای غریبه‌ها را از ساختمان ببرد اما هرگز موفق نمی‌شود و در این مورد با رحیم سر ناسازگاری فراوانی دارد.

محسن
ویژگی: هم رفیق و هم ناباب
بازیگر: حسن نوری
رفیق رحیم است که بر خلاف او هنوز نتوانسته خود را از دام اعتیاد برهاند. محسن همه جا همراه رحیم است و مدتی به او در خشکشویی که کار می‌کرد پناه داده بود و حالا هم در کنارش مسافرکشی می‌کند و ظاهرا با رحیم به دلیل فشارهای اقتصادی دوباره به بیراهه کشیده می‌شوند.

فرشته
ویژگی: باردار!
بازیگر: ندا نوری
در طول دو فصل گذشته بار شیشه داشت. با هزاران مصیبتی که سر خود و شوهرش آمد فرزند اولشان را به سلامت به دنیا آورد و در پایان سری 2، دومی‌اش در راه بود. باید دید در این فصل فرشته خانم و فرزندانش چه سرنوشتی دارند.

شادی
ویژگی: نسبتا مغرور
بازیگر: آیدا نامجو
شادی برای مراقبت از خواهر باردارش به تهران آمد. به قول خودش آمده بود خاله شود که عروس شد و به عقد مازیار درآمد. او بعد از مدت‌ها مخالفت به مازیار بله گفت و باید دید در فصل جدید این شخصیت و همسرش با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند.

مینو
ویژگی: جدی
بازیگر: آتنه فقیه نصیری
عمه لاله زنی مستقل است که قرار بوده با جناب سروان ازدواج کند اما نامزدی‌اش به هم می‌خورد. این دو نفر بعد از سال‌ها به صورت اتفاقی با هم برخورد کردند و قصد آغاز زندگی مشترک داشتند اما در این سری ظاهرا خبری از این شخصیت نیست.

لاله
ویژگی: آرام
بازیگر: سوگل قلاتیان
از موارد ازدواجی حبیب بود و در کمال تعجب با او تا پای سفره عقد هم رفت اما به دلیل فوت پدر جناب سروان عقد حبیب بخت برگشته به هم خورد و آرزو به دل ماند. لاله ازدواج کرد، برای ادامه تحصیل به فرنگ رفت و ظاهرا در «فوق لیسانسه‌ها» حضور ندارد.

قاسمی
ویژگی: پایه ثابت کلانتری
بازیگر: فرید اخباری
اسم شخصیت قاسمی از سریال ساختمان پزشکان بر سر زبان‌ها افتاد. او شده است نماد کمیکی از یک سرباز کلانتری که در این سریال هم حضور دارد. اخباری با همین نقش کوتاه در فصول مختلف این مجموعه توانسته است نام خود را در ذهن‌ها ثبت کند.

مازیار
ویژگی: دنبال مهاجرت
بازیگر: امیر کاظمی
او پسردایی مسعود است. تنها هنری که دارد اسکیت‌بازی است و پیش‌تر سودای خارج رفتن داشت. در پایان فصل پیش نامزد کرد و فوق‌لیسانس قبول شد. در این فصل هم همچنان علاوه بر مشکلات خود باید حواسش را جمع خطا نرفتن پدر کند.

جناب ستوان
ویژگی: مچ‌گیری
بازیگر: مهدی ربیعی
کاشف 5 همه جا هست و سر بزنگاه مچ فوق‌لیسانسه‌ها را می‌گیرد. این پلیس وظیفه‌شناس پشت بی‌سیم حسابی جوگیر می‌شود و با بیان ویژه، صدای خاص، جمله‌های شعاری و بی‌فعلش میان مخاطبان معروف شده است.

مامان‌خانم
ویژگی: طرفدار عروس
بازیگر: فرخنده فرمانی‌زاده
حامی نوه و عروس است و برای پسر لاابالی‌اش هم دل می‌سوزاند. برای سر به راه کردن رحیم، از مازیار انتظار کمک و پیگیری دارد؛ او مادربزرگ مادری مسعود هم هست و سعی دارد خانواده فرزندانش را دور هم جمع و حفظ کند. مامان‌خانم نمونه یک مادربزرگ حمایتگر و مهربان است.

رحیم
ویژگی: معتاد
بازیگر: کاظم سیاح
پدر بی‌خیالی است و اهل خانه نیست. در سری دو، اعتیاد خود را کنار گذاشت و مجددا با همسرش ازدواج کرد. در این فصل تاکسی دارد اما زیر بار مشکلات اقتصادی کمر خم کرده و عن قریب است که دوباره به وسوسه اعتیاد و به قول خودش کژتابی‌های اجتماعی بله بگوید.

پدر پلیس
ویژگی: فوت شده
بازیگر: اردشیر کاظمی
مسبب بر هم خوردن مراسم عقد حبیب و لاله فوت پدر آقای پلیس بود. او بعد از بله گفتن دخترش سر سفره عقد جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد و در این فصل دیگر حضور ندارد. پدر آقای پلیس و فرشته با وجود کهولت سن همچنان سعی در تربیت فرزندانش داشت.

جناب سروان
ویژگی: جدی و عاشق
بازیگر: بهنام تشکر
از دست «لیسانسه‌ها» و دردسرهایشان آرامش ندارد. ظاهر معقولی دارد اما او هم آنجا که باید، با کلام و عملش خنده به لب مخاطب می‌آورد. در فصل دوم مشخص شد همچنان دل در گرو نامزد سابقش دارد. در این فصل اما انگار خبری از این شخصیت نیست.

سینا
ویژگی: با جذبه و زورگو
بازیگر: سام نوری
تازه داماد خانواده زورش حسابی به مسعود و دوستانش می‌رسد و تا می‌تواند از گرده آنها کار می‌کشد. آقا سینا ظاهرا وضع مالی خوبی هم دارد و از طرف خانواده همسرش حسابی تحویل گرفته می‌شود. برای شناخت بیشتر این شخصیت جدید باید با سریال همراه باشیم.

افسانه
ویژگی: نگران
بازیگر: پریسا مقتدی
به خاطر اعتیاد رحیم، از او جدا شده بود و با مادر همسرش زندگی می‌کرد اما در فصل دو و شب ازدواج پسرش، او هم دوباره به رحیم که ترک کرده بود، بله گفت. در این فصل می‌بینیم که زندگی خوبی دارند مگر اینکه رحیم باز فیلش یاد هندوستان کند.

فرشته
ویژگی: جدی و حسود
بازیگر: رویا میرعلمی
خواهر آقای پلیس جدی بود و میانه‌ای با عشق و احساس نداشت اما بالاخره دلش لرزید و به آقای دکتر جواب مثبت داد و شد مادرخوانده ترانه. این دو اما با هم یکی به دو زیاد دارند و انتقام گرفتن‌های لفظی‌شان از همدیگر از لحظات کمیک و خوب سریال است.

مهری
ویژگی: مهربان
بازیگر: مریم سرمدی
دختر مامان خانم، شبیه بسیاری از مادرانی که در دیگر فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌ایم. با این تفاوت که او مثل غالب شخصیت‌های مجموعه نمک دارد و گاه شیرین می‌زند. مهری خانم با همسرش رابطه خوبی دارد و غالبا از بچه‌ها مقابل او حمایت می‌کند.

جعفر آقا
ویژگی: محتاط و زحمتکش
بازیگر: افشین سنگ چاپ
مرد زحمتکشی است که سعی کرده در حد توان امکاناتی را برای خانواده‌اش فراهم آورد اما بیش از آنچه می‌بینیم زورش نرسیده و همین شخصیت جعفر آقا را در این شرایط اقتصادی برایمان آشنا و ملموس می‌کند.

نرگس
ویژگی: دانشجوی دندانپزشکی
بازیگر: نیلوفر هوشمند
خواهر مسعود برای حبیب آستین بالا زده بود و دنبال همسر می‌گشت بی‌خبر از آن‌که حبیب گرفتار خود اوست. بالاخره فهمید و پاسخ رد داد و در پایان فصل پیشین دیدیم حواس حبیب باز پرت نرگس شده اما در این فصل نرگس با سینا ازدواج کرده است.

مسعود
ویژگی: دنبال کار ثابت و عروسی
بازیگر: امیرحسین رستمی
عجیجم و از این دست واژه‌های لوس تازه باب شده را از زبان این شخصیت زیاد می‌شنوید. از رکوردداران نامزدی طولانی‌مدت بود اما در فصل پیش بالاخره توانست با ازدواج، نقطه پایانی بر سال‌ها نامزدی‌اش بگذارد.

دکتر مهاجر
ویژگی: دشمن داماد
بازیگر: بیژن بنفشه‌خواه
از مسعود خوشش نمی‌آید و از هر فرصتی برای ضایع کردن او بهره می‌برد. کلاس موفقیت و مثبت‌اندیشی دارد و مثلا شبیه خیلی‌باسوادها با دست‌هایش زیاد بازی می‌کند و «سپاس» و «شاد و پیروز باشید» از دهانش نمی‌افتد اما در خانه و کنترل رابطه دختر و همسرش چندان موفق نیست.

ترانه
ویژگی: دشمن زن‌بابا
بازیگر: متین ستوده
میان پدرش و مسعود قرار داشت و مدام باید حواسش را به دعواهای این دو نفر جمع می‌کرد. با پیدا شدن سروکله خواهر پلیس در زندگی پدرش، غم ترانه دو تا شد و بعد از آن دوئل‌های کلامی بامزه‌اش با همسر پدر، شد ویژگی اصلی او.

آمار لیسانسه‌ها از دیروز تا امروز

68 قسمت از این مجموعه در فصل 1و2 روی آنتن شبکه3 رفت.

3 قسمت تا کنون از مجموعه‌فوق‌لیسانسه‌هاپخش شده است.

30 قسمت از این سریال را در این فصل مشاهده خواهید کرد.

95 سال تولد لیسانسه‌ها بود.

96 سال تولید و پخش فصل 2 این سریال بود.

9/84 درصد رضایت بینندگان از لیسانسه‌های 2 است.

17 آبان امسال فوق‌لیسانسه‌ها روی آنتن رفت.

6 سریال پیش از این با کارگردانی سروش صحت پخش شده است.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها