گفت‌وگو با خسرو معتضد با درباره آثار تاریخی و قهرمانی

فضای مجازی دشمن حقایق تاریخی

سریال‌های تاریخی را می‌توان جزو جذاب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی دانست که به‌دلیل سفر به زمان و مرور اتفاقات مهم تاریخی چه از نوع مذهبی و چه از منظر ملی، برای اکثر انسان‌های معاصراز جذابیت بالایی برخوردار است، چرا که با نمایش این سریال‌ها، در ذهن خود حوادث و اتفاقات مهم تاریخی را تصویرسازی می‌کند. از همین‌رو و به بهانه پخش سریال گیله وا، به گفت‌وگو با خسرو معتضد تاریخ‌نگار، مجری و کارشناس «برنامه‌های تاریخ معاصر» پرداختیم تا به مرور به سریال‌های پخش شده تلویزیون، نقاط قوت و ضعف آنها در این سال‌ها بپردازیم.
کد خبر: ۱۲۳۶۳۰۵

سریال تاریخی گیله وا با موضعی تاریخی در حال پخش است، از این سریال و نقاط ضعف و قوت آن بگویید.
این سریال، سریال بدی نیست ولی درباره میرزا کوچک‌خان آثار زیادی تولید شده است و بهتر است به سراغ قهرمانان دیگر هم بروند. در کل آنچه در سریال‌های تلویزیون با آن مواجه هستیم، نبود اطلاعات تاریخی است و با داشتن موضوعات بسیار جذاب تاریخی کسی به سراغ آنها نمی‌رود و به همین دلیل است که چندین بار به سراغ ساخت سریالی با موضوع میرزاکوچک خان می‌روند.
نبود اطلاعات تاریخی، چه مشکلاتی را رقم می‌زند؟
اطلاعات تاریخی مردم ایران کم است و کسانی هم که سریال‌های تاریخی می‌سازند مشاوران کافی ندارند، من هم متاسفانه یک نفر هستم و نمی‌توانم در تمام این پروژه‌ها حضور داشته باشم. زمانی که شما سریال و فیلم خوب تاریخی نمی‌سازید، باعث سوءاستفاده بیگانگان شده و ادعای گرفتن بخش‌های مختلف ایران را می‌کنند.
ضعف اصلی ساخت سریال‌های تاریخی ما چیست؟
در سریال‌های ما مسائل غیرملی به مسائل ملی اولویت دارد؛ به نظر من باید تاریخ صفویه و قاجاریه به تصویر کشیده شود و من هنوز متوجه حساسیت‌ها به کوروش نمی‌شوم، او یک نماد ملی است و این حساسیت‌ها برای پرداختن به موضوعات مربوط به او را متوجه نمی‌شوم.به طور مثال سریال «تبریز مه‌آلود» کار آقای ورزی بسیار خوب بود و باید تاریخ ایران این‌گونه به تصویر کشیده شوند تا این ضعف اطلاعات تاریخی بین مردم از بین برود.
فضای مجازی چه تاثیری روی سطح اطلاعات تاریخی دارد؟
متاسفانه فضای مجازی باعث دوری زیاد مردم از مطالعه شده است و همه مردم غرق در فضای مجازی و زرق و برق‌های آن شده‌اند و از خواندن کتاب‌هایی که به آنها در رسیدن درست به تاریخ درست کشور کمک می‌کند، پرهیز می‌کنند.
نظرتان درباره سریال «مختارنامه» که پس از چندین سال، هنوز هم مخاطبان زیادی دارد، چیست؟
به نظرم خیلی سریال خوبی است و نشان می‌دهد ایرانی‌ها چه میزان در انتقام خون امام حسین(ع) نقش داشتند و بسیار جالب بود. سریال «ولایت عشق» و «غریب طوس» هم سریال‌های بسیار خوبی بودند.
با ساخت سریال «حضرت موسی» موافقید؟
اصلا موافق ساخت این سریال نیستم. این‌که تلویزیون با هزینه‌ای معادل 300 میلیارد بخواهد سریال حضرت موسی را بسازد کاملا مخالفم. این‌که حضرت موسی پیامبر بزرگی است، درست است ولی چرا ما نباید فیلمی درباره پیامبر خودمان حضرت محمد(ص) بسازیم و ساخت زندگی پیامبر از زمان کودکی او به بعد ناقص مانده است. می‌توان این هزینه و زمان را صرف ساخت زندگی پیامبر خودمان کنیم.
قرار است آقای حسن فتحی است اثری با محوریت زندگی «شمس و مولانا» بسازد، نظرتان درباره ساخت چنین سریالی چیست؟
کار بسیار خوبی است، ولی نباید تحت تاثیر فرهنگ ترک قرار بگیرد، چون مردم ترک معتقد هستند مولانا از مردم ترکیه است در صورتی که اصلا این‌گونه نیست و مولانا از مردم بلخ است که از ایالات ایران بوده است، ولی درکل ساخت چنین فیلمی بسیار خوب است و در شناخت شعرای بزرگ ما به مردم می‌تواند موثر عمل کند.
آن‌طور که باید، از شما در ساخت سریال‌های تاریخی کمک گرفته می‌شود؟
من بسیار درگیر هستم و نمی‌توانم زمان زیادی را برای این کار بگذارم، ولی تا جایی که بتوانم و کارگردانان بخواهند سعی می‌کنم به آنها در پروژه‌هایشان کمک کنم.
به نظر شما تلویزیون ما چه میزان تا رسیدن به حد مطلوب سریال‌های خوب تاریخی فاصله دارد؟
ما به‌دلیل اطلاعات کم و نپرداختن به موضوعات جذاب تاریخی، فاصله زیادی تا رسیدن به حد مطلوب سریال‌های خوب داریم و این باعث می‌شود کشورهای دیگر از این موضوع سوءاستفاده کنند. نمی‌دانم چرا جای خالی داستان زندگی افرادی مثل ابومسلم خراسانی، بابک خرمدین، مازیار یا یعقوب لیث‌صفاری در تلویزیون ما بسیار حس می‌شود. ایران ما بهشت است و باید با ساخت سریال‌های تاریخی این فرهنگ و تاریخ زیبا را به همگان نشان داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها