پاسخگویی وزیر ارتباطات در اینستاگرام باعث شد پیشنهادهایی برای شفاف‌سازی به وزیر جوان بدهیم

چند پیشنهاد زنده به وزیر جوان

محمدجواد آذری‌جهرمی را دیگر نباید فقط جوان ترین عضو کابینه حسن روحانی نامید، یک دهه شصتی یا یک جوان که از خوش حادثه به او میدان داده‌اند. این القاب واقعا برای او کوچک است، جهرمی با این که هنوز40 ساله نشده و سابقه وزارتش دو سال بیشتر نیست ولی قاعده ماندن در پست وزارت را خوب بلد است، او خوب تبلیغ می‌کند، خوب از فضای مجازی استفاده می‌کند، خوب با مردم ارتباط می‌گیرد و خوب حرفش را می‌زند، ظاهرا خوب هم پشت پرده‌ها را فاش می‌کند و البته خوب نیز از خود دفاع می‌کند .
کد خبر: ۱۲۳۶۲۷۸

بعد از جنجالی‌ترین افشاگری‌اش که در مورد شرکت‌های ارزش افزوده بود، همان پرونده‌ای که از نظر او نشان می‌داد برخی شرکت‌های ارزش افزوده فقط در عرض پنج ماه حدود 22 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده‌اند حالا وزیر جوان سعی دارد حاشیه جدیدی را که برایش ایجاد شده و هویت او را از اساس زیر سوال می‌برد و زنگار بر سیاست شفاف‌سازی‌اش می‌پاشد، به همان پرونده قدیمی ارزش افزوده ربط دهد و به مردم بگوید که دارد تاوان شفاف‌سازی را پس می‌دهد.
حاشیه جدید، ماجرای خواهر زن 33ساله اوست، زنی به نام ثنا اسدیان، همسر علی نواب‌زاده، مردی که از سال‌84 یعنی 9 سال قبل از ازدواجش با ثنا اسدیان و باجناق شدن با وزیر ارتباطات درشرکت‌های آی تی فعال بود و به گفته خودش کم کم رشد کرد و از پست‌های متوسط به سمت‌های بالا و بعد هم استقلال در یک شرکت شخصی رسید.
این حاشیه جدید از حرف‌های اخیر حمیده زرآبادی نماینده مجلس و یکی از زنان معمولا ساکت خانه ملت ساخته شد، نماینده‌ای که توانست در اندک زمانی،‌ هشتگ حق‌الناس وزیر ارتباطات درباره شرکت‌های ارزش افزوده و آن چهره کامپیوتری که وزیر از خودش در توییتر منتشر کرده بود و به پیوست نوشته بود «بشکن را بزنم؟» خدشه‌دار کند. محمدجواد آذری‌جهرمی که در نقش قهرمان فیلم «اونجرز: اِند گیم» ظاهر شده بود گویا می‌خواست بشکن قهرمانانه‌ای بزند و دنیا را جای بهتری کند، آن هم با پایان وَس، خدمات ارزش افزوده.
زرآبادی چه گفت؟
21 مهر امسال در مجلس نطقی می‌شود و حمیده زرآبادی از وزیرارتباطات سوالی می‌پرسد. سوال پیرامون نقش یکی از اقوام وزیر در انعقاد قراردادهای کلان بیمه‌ای با اپراتور سوم تلفن همراه است. این قراردادها در نمایندگی شماره 2323 بیمه «ما» بسته می‌شود و نامی که پشت این قراردادهاست ثنا اسدیان است. حمیده زرآبادی می‌گوید قبلا درصحن علنی مجلس و درقالب نطقش از وزیر ارتباطات نام این شخص و نسبت او با خودش را خواسته بود که پاسخ وزیر سکوت بود، با این که برگه سوال خانم نماینده به وزارت ارتباطات نیز رفته بود و قطعا وزیر از موضوع اطلاع داشت.
زرآبادی در فیلمی که از او در یک نشست خبری منتشرشده آرام است و این طور نشان می‌دهد که دستش پر است و مدارک مستند و مستدل دارد. او خطاب به حضار می‌گوید، وزیر پاسخ نمی‌دهد چون پاسخی ندارد که اگر داشت بلافاصله در توییتر جواب می‌داد، بعد هم خودش رشته کلام را به دست می‌گیرد و دست به افشاگری می‌زند، درباره زنی 33ساله که خواهر زن وزیر ارتباطات است و در یک ماه 137‌میلیون تومان که بابت عقد قراردادهای بیمه‌ای با اپراتور رایتل کسب کرده که در یک سال شده است دو میلیارد و200‌میلیون تومان اگر سرشکن شود به طور میانگین می‌شود 69 میلیون تومان در یک ماه.
لایوی برای رفع تهمت
این حرف‌ها سه‌شنبه پیش زده شد و بخش‌های مهم این اظهارات به‌شکل‌های مختلف میان مردم گشت. فردای آن روز اما وزیر ارتباطات به روال معمولش که در فضای مجازی فعال است و زیاد آنجا دیده می‌شود و می‌نویسد، یک قرار شبانه دراینستاگرام گذاشت، قرار یک لایو را.
خودش بعد از لایو اینستاگرامی نوشت که صدهزار نفر این لایو را دیدند ولی خب عده‌ای تشکیک کردند که بینندگان این لایو در طول زمان انجام، هرگز از60 هزار نفر فراتر نرفت که البته وزیر توضیح داد که منظورش همه بیننده‌ها به‌طور سرجمع بود، چه آنهایی که از اول تا آخر بیننده بودند و چه آنهایی که نگاهی انداختند و رفتند.
از این حواشی کم اهمیت گذشته، محمدجواد آذری‌جهرمی آمده بود تا به‌طور زنده و مستقیم البته در فضای مجازی که ارتباط‌گیری با مردم در آن بی‌دنگ و فنگ است از خود رفع تهمت کند، آن هم رفع تهمتی که به ماجرای ارزش افزوده یک بستِ محکم خورده است.
وزیر گفت که داستان ارزش افزوده در کشور ما از زمانی آغاز شد که شرکت‌ها از مردم می‌خواستند با ارسال یک پیامک، خدماتی را دریافت کنند. اوایل در این زمینه مشکلی وجود نداشت اما بعد از مدتی حجم تجارت ناسالم بالا رفت و انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها در این فضا شکل گرفت و به این ترتیب بعد از مدتی عده‌ای راه کلاهبرداری از این طریق را یاد گرفتند تا با شیوه‌های مختلف، مردم را به عضویت در سامانه‌های خود در‌بیاورند و از آنها پول بگیرند. پول مورد اشاره وزیر 33 میلیارد تومان بود و شرکت‌های مورد نظر پنج تا و عبارتی که در مورد آنها به کار برد قمارباز و کلاهبردار، شرکت‌هایی که جهرمی گفت اطلاعاتی به دستش رسیده که براساس آن ۲۶۰۰ میلیارد تومان پول مردم را از حساب‌شان خالی کرده‌اند؛ مردمی که میان‌شان از معاون اسبق وزیر که در دانشگاه استنفورد تحصیل‌کرده تا زن مسنی که در خانه سالمندان او را دیده است، یافت می‌شود. محمدجواد آذری‌جهرمی قاعده بازی را خوب بلد است. او این مقدمه را گفت تا به موضوع خواهرزنش برسد، که این موضوع را یک تهمت معرفی کند و بگوید این حاشیه جدید که ساخته شده نتیجه ایستادن او مقابل برخی از شرکت‌های خدمات ارزش افزوده است. حرف‌های او در لایو را خودتان بخوانید: «در این مسیر سنگ‌اندازی‌های زیادی شد، جریان‌هایی شروع به حمله کردند که به قدرت متصل هستند. از روزی که مبارزه با وُس را آغاز کردم منتظر موج تخریب‌ها بودم. حتی به شوخی به خبرنگاران گفتم، ممکن است برای این که منصرفم کنند، فردا بگویند من قاتل بروسلی هستم. از زمانی که این بحث را آغاز کردیم، حملات آغاز شد؛ حملاتی که بی‌سابقه است و هر روز در فضای مجازی شایعاتی منتشر می‌شود که نادرست است. طبیعتا این فضایی است که من به آن آشنایی دارم و معتقدم هنوز حملات جدی آغاز نشده و اینها تازه شروع کارشان است.»
و با این جملات، لایو اینستاگرامی آقای وزیر اوج گرفت و گفت که می‌خواهد مدل نوینی از پاسخگویی به ادعاها و تهمت‌ها را ارائه دهد.
آقای باجناق چه گفت
در حالی که گمان می‌رفت ثنا اسدیان نامی که چند روزی است سر زبان‌ها افتاده در این لایو مجازی حاضر شود، وزیر ارتباطات دوربین را چرخاند سمت باجناقش، علی نواب‌زاده؛ مردی با ظاهری موجه، کت و شلواری، آراسته و جوان، مردی که گفت از سال 84 وارد صنعت آی تی شده و بعد ارتقای شغلی گرفته و مدیر سیستم‌ها در شرکتی شده و سپس در سال 91 محل کارش را تغییر داده و به مجموعه بزرگ‌تری رفته که ارتباط نزدیکی با شرکت رایتل داشته و تا سال 96 نیز همان‌جا مانده است.
سال 93 اما سال ازدواج علی نواب زاده و ثنا اسدیان است (زنی که به گفته شوهرش اکنون باردار است و ماه‌های آخر را می‌گذراند)؛ زوجی که با همکاری هم یک نمایندگی بیمه تاسیس کردند و مثل دیگران در فراخوان‌ها و مناقصه‌ها ازجمله اپراتور سوم شرکت کردند و چون می‌خواستند حتما در این مناقصه برنده شوند از درآمد خودشان پوشش‌هایی را به قرارداد اضافه کردند.
آقای باجناق البته جالب بود با این که می‌گفت از جیب خودش برای برنده شدن خرج کرده، در انتهای لایو گفت که درآمد 69 میلیون تومانی در ماه عدد درستی است ولی به ریال و نه به تومان، موضوعی که تناقضی را نشان می‌داد میان این درآمد اندک و پولی که حاضر شده‌اند برای برنده شدن و کسب این مبلغ ناچیز خرج کنند.
و نکته جالب دیگر این لایو این که حمیده زرآبادی به عنوان بازکننده این پرونده به علت سرکشی به حوزه انتخابیه‌اش در لایو غایب بود و مهم تر ثنا اسدیان ـ غایب بزرگ ـ که شوهرش توضیح داد در ماه‌های آخر بارداری است و امکان حضور در این گفت‌وگوی زنده مجازی را نداشت.

هم‌اکنون نیازمند شفاف‌سازی شما هستیم!

آنهایی که رفتارهای وزیرارتباطات حتی لایو اخیرش را سیاسی و هدفمند تعبیر می‌کنند کم نیستند. عده‌ای حتی می‌گویند او دارد مهیای ریاست‌جمهوری دو سال بعد می‌شود و به چنین رفتارهایی نیازدارد.
ولی فارغ از قضاوت درباره این حرف وحدیث‌ها حقیقت این است که او تنها وزیر دولت فعلی است که بخشی از مشکلات را با مردم درمیان می‌گذارد و مشی شفاف سازی را دنبال می‌کند. در واقع پروژکتور او روشن است و میل دارد بخش‌های تاریک مانده حوزه کاری خودش را روشن کند و اتفاقاتی را که به حق‌الناس مربوط است به سمع و نظر مردم برساند.
این روحیه وزیر جوان دولت قابل تقدیر و ستایش است اما بعضی موارد هست که شائبه‌هایی را درباره عملکرد وزارت ارتباطات پیرامون «ارزش افزوده» ایجاد کرده است. حالا که وزیر محترم اهل شفاف‌سازی است این چند پیشنهاد ما را هم عنایت کند:
مشروح مذاکرات، مصوبات و دستور جلسه‌های کارگروه ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه درشبکه‌های ارتباطی را در معرض دید مردم قرار دهد یا اگر شفاف‌سازی همه این موارد از اختیار وزیر خارج است، دست‌کم مواضع وزارت ارتباطات را در این کارگروه در اختیار مردم بگذارد، به‌خصوص که گهگاهی نقل می‌شود وزیرنزد افکارعمومی یک حرف می‌زند و نماینده وزارتخانه دراین کارگروه حرفی دیگر. رد این تناقض ها را می توان در گفته های سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور نیز دید او مدتی پیش بصراحت اعلام کرد:« آنچه که از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده ادعای تخلف گسترده و ۹۰ درصدی حدود ۵۰۰ شرکت است که با توجه به معرفی پنج شرکت آن هم در سال گذشته از سوی این وزارتخانه، این پنج شرکت، ۹۰ درصد شرکت‌های مذکور نیست و بسیار کمتر است. چیزی که عنوان و بر آن تاکید می شود این است که اسناد تخلفات ادعایی ۹۰ درصدی را ارسال کنید.»
این روزها که پرونده وَس باز است و این موضوع در نوک پیکان انتقادات وزیر قرار دارد، خوب است که کل داده‌ها و آمارها درباره خدمات ارزش افزوده نیز از نگاه وزارت ارتباطات به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر روشن شود.
به عبارت دیگر بهتر است مشخص شود سرویس‌های فعال دراین صنعت کدامند، درصنعت وس چقدر درآمد تولید می‌شود، روش وزارتخانه برای تشخیص تخلف‌ها چیست، درسال‌های گذشته چه مقدار تخلف ریالی محرزشده و برای برخورد با متخلفان و لغو مجوز آنها چه اقدامی صورت گرفته است.
آمارهای متفاوتی در این خصوص مطرح می شود، حتی تعداد شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می کنند به درستی مشخص نیست؛ او در تازه ترین اظهار نظر از حدود 500 شرکت نام برده است. برخی از آمارهای موجود هم ‌ از300 شرکت فعال در این حوزه حکایت دارد ‌ در این بین گفته شده ۱۶۰ مورد از آنها در انجمن ارائه‌کنندگان خدمات دیجیتالی، زیر نظر اتاق تهران، کار می‌کنند. وزیر جوان درباره بازار پیامک‌های موبایل نیز گفته این بازار 3000 میلیارد تومانی است که ۶۰ درصد این بازار متعلق به حوزه خدمات ارزش‌افزوده و پیامک‌های تبلیغاتی است.‌ اما کم نیستند کارشناسانی که می‌گویند ارزش کل بازار خدمات ارزش افزوده بیشتر از ارقام اعلام شده توسط وزارت ارتباطات است. ‌مدتی پیش باقر صمدی، مدیرکل بازاریابی ایرانسل در رابطه با ارزش واقعی این خدمات گمانه زنی کرد؛ مجموع آن حدود2500 میلیارد تومان است.
سرانجام این که روشن شود سازمان تنظیم مقررات درباره مصوبه270 کمیسیون که مربوط است به بهمن 96 چه کرده و آیا این سازمان هر دوماه یک‌بار به تکلیف قانونی خود عمل کرده و گزارش کارخود را به وزارت ارتباطات ارائه داده است یا خیر؟
براساس مصوبه 270 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات چنانچه نحوه عضو کردن مشترکان بدون اطلاع آنها باشد خلاف مقررات است، این درحالی است که با توجه به اشکالات فنی و ساختاری سیستم‌های مربوطه بستر برای تخلف مهیاست‌. عضو‌کردن مشترکان بدون اطلاع ‌ و تایید آنها در خدمات ارزش افزوده، توسط بدافزارها و برخی توسعه‌دهنده‌ها ‌اتفاق می افتد.
علاوه بر این در مصوبه 270 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات‌ از سازمان تنظیم مقررات خواسته شد هر دو ماه یک بار گزارش کار بدهد،اما این اتفاق تاکنون اجرایی نشده است و بهتر است در این خصوص نیز اطلاع رسانی شود.

محاسن جوانی

وزیر ارتباطات را از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم وزیر متفاوتی است. او از ارتباطات خوب بهره می‌برد و از ابزارهای ارتباطی در جای درستش استفاده می‌کند. او دراین فضا با مردم عادی ارتباط می‌گیرد و پاسخ سوالات کاربران این فضا را می‌دهد، حتی با پسری که به وزیر بفرما زده بود که اگر هوا گرم است برای صرف آب دوغ خیار به خانه شان در گناباد بیاید، سر یک سفره نشست و تریت خورد.
در یک کلام وزیر ارتباطات دولت دوازدهم اهل ارتباطات است و شفاف‌سازی و روشن گری را خیلی وقت‌ها چاشنی کار می‌کند. بگذریم که درماجرای لایو خواهرزنش بسیاری ازکاربران از گفته‌های او و باجناقش قانع نشدند و به محتوای پاسخگویی آنها اعتراض داشتند ولی به هرحال همین که او برای ارتباط گیری با مردم و توضیح دادن درباره مسائل روز پیشقدم است و اساسا وزیری است که دسترسی به او آسان تر از دیگران است، برایش حسن محسوب می‌شود. اینکه جهرمی جوان ترجیح داده است برای رفع شبهه و اتهام از خود در لایو اینستاگرام حاضر شود و پاسخگو باشد حتما محاسن و معایبی دارد. حسن‌اش را همه گفته‌اند اما عیبش شاید این باشد که فضا بیش از حد هیجانی شده و امور از کنترل وزیر جوان خارج شود و همچنین از نهادها و دستگاه‌های متولی و قوانین و قواعد کشور اعتبار‌زدایی شود.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها