روایتی شنیدنی از سفر اربعینی جواد موگویی.
کد خبر: ۱۲۳۶۱۱۹
پادکست | سفرنامه صوتی «شاید اربعین» (روز بیستم)

سر صبحی رفتم آمپول زدم. عراقی‌ها عجیب خشن هستند در درمان! آمپول را چنان زد که نیمه‌ای را لنگ کرده! لنگان لنگان رفتم کتابخانه علامه امینی. چندمتری خانه امام در شارع‌الرسول.
علامه صاحب کتاب الغدیر در ۱۱جلد است. او می‌توانست به سنت فقیهان رساله‌ای بنگارد در احکام طهارت و وضو! و مرجعی کند بر مقلدانش. لکن ۴۰سال ۱۰هزار جلد کتاب از «باء» بسم الله تا «تاء» تمّت را خواند و به هند، سوریه، ترکیه و مصر رفت و به یکصد هزار جلد کتاب خطی و قدیمی رجوع کرد تا ماجرای غدیر را با سند نوشت.
علامه دستی هم بر سیاست داشت. چنان‌که نواب صفوی در خانه علامه بود که از او شنید کسروی مرتد است و راهی تهران شد تا او را اعدام کند.
علامه در میانه عمر، کتابخانه‌ای بنا کرد‌ با
۴۲ هزار کتاب و ۴هزار خطی، که خود جمع‌ کرده بود‌. نقل است او هر کتابی را نمی‌پذیرفت. اگر کتاب خوبی اهدا می‌شد که پیش از آن در کتابخانه بود، با اجازه اهداکننده، آن را می‌فروخت و کتابی دیگر برای کتابخانه می‌خرید. علامه چنان بر کتابخانه‌اش علقه داشت که وصیت کرد کنار کتابخانه خاکش کنند. درست در چندده‌متری باب القبله‌ی حرم.

از موزه رفتم بازار "سوق‌الکبیر". یک لیوان آب انار نیز خوردم. ۱۰هزار تومان ما و هزار دینار آنها. انار نجف عجیب گواراست.
قصد کردم قواره‌چادری بگیرم برای همسر. با فروشنده حرفی شدم؛ محمد می‌گفت «چندسال پیش خیلی خوب بود‌. ایرانی‌ها مشتری پای ثابت ما بودند. سابق خیلی خرید می‌کردند، اما الان نه! از بس ارزش پولتان آمده پایین. خیلی از کسبه اینجا تعطیل کردند رفتند»
بنازم به دولت تدبیر که هپکو که بماند بازار نجف را هم تعطیل کرده! به این می‌گویند صدور انقلاب! چنان دولت موفق بوده که موفقیتش تا بازار نجف نیز کشیده شده!
این هم خرق عادتی‌ست برای خودش، چرخ اقتصاد تهران که هیج نجف و کربلا را هم بچرخانی! لکن برعکس!
اینجا تقریبا همه می‌گویند که بعد از رفتن کامل زوار، اعتراضات شروع خواهد شد. محمد می‌گوید «تو عراق همه دخالت می‌کنند. آمریکا، اسراییل ترکیه و ایران. قبل اربعین در نجف هم ۲-۳نفر کشته شدند. معلوم هم نشد کی کشت! میگن تک‌تیراندازهای ناشناس می‌زنند»
علی‌الظاهر آیت‌الله سیستانی پیام داد که به احترام مهمانان تا تمام شدن اربعین دست از اعتراضات بردارید. یحتمل دوسه روز دیگر شروع می‌شود. شاید بروم میدان التحریر در بغداد، تا از نزدیک شاهد باشم.

منبع: جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها