رئیس قوه قضاییه در نشست هم‌اندیشی نخبگان و فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی:

این میزان آسیب‌های اجتماعی، زیبنده نظام اسلامی نیست

نشست هم‌اندیشی نخبگان و فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۳۵۶۰۱

به گزارش میزان، آیت‌ا... رئیسی در این نشست تصریح کرد: آنچه برای همه ما روشن است، این که اصل آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت انکارناپذیر است و دور از هرگونه سیاهنمایی باید واقعیات را دید و واقع‌نگر بود، در این قضیه نباید خوش‌بینی و بدبینی و افراط و تفریط داشت و باید واقعیات را دید و آسیب‌شناسانه عمل کرد، ما سخن از بحران نداریم و سخن از یک آسیب داریم.
رئیسی در بخشی از اظهاراتش در این نشست گفت: هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم مگر اینکه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب را در جامعه عهده دار باشد.
وی در بیان مصداقی افزود: اگر دستگاه‌های اقتصادی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درستی در حوزه مسائل اقتصادی نداشته باشند به میلیون‌ها چک بلامحل تبدیل می‌شود که یک بخش آن به دستگاه قضایی وارد و بخشی دیگر به بحران اجتماعی، اقتصادی و مشکل در بازار تبدیل می‌شود.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه پرونده طلاق باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد: نهاد خانواده هرچه مستحکم‌تر باشد پرونده طلاق کاهش می‌یابد و اینجاست که دیدگاه‌های صاحب نظران بسیار مهم است.
وی با یادآوری این نکته که باید میزان تاثیر هر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کاهش ناهنجاری‌ها بررسی شود، گفت: موضوعاتی از قبیل طلاق، حاشیه‌نشینی شهرها، اعتیاد و مسائل دیگری که به عنوان آسیب‌های از آنها یاد می‌شود در همین رابطه است.
رئیسی با اشاره به این‌که به هیچ عنوان این میزان از آسیب‌های اجتماعی زیبنده نظام اسلامی نیست، تاکید کرد: مجموعه دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی باید دست به دست هم دهند و آسیب‌های اجتماعی را در این رابطه به کمترین میزان برسانیم و همگان در این رابطه مسؤولیت دارند.
رئیس قوه قضاییه خطاب به حضار در جلسه بیان کرد: در حوزه‌های اجتماعی آمار‌های مختلفی نسبت به آسیب‌ها داده می‌شود اینکه بگویم آمار متقنی در این رابطه وجود دارد من نمی‌خواهم بگویم، ولی کسی منکر این واقعیت نیست.
باید تلاش کنیم آسیب‌ها در جامعه به حداقل ممکن برسد.
رئیسی تصریح کرد: واقعیاتی که وجود دارد این است که باید تلاش کنیم آسیب‌ها در جامعه به حداقل ممکن برسد و در این رابطه نگاه به یک سازمان خاص، یک دستگاه خاص و به یک مجموعه خاص طبیعتا نگاه دقیقی نیست، بلکه باید به مجموعه دست اندرکاران در این رابطه پرداخت.
رئیس قوه قضاییه افزود: علی‌القاعده آنجایی که قدرت و امکانات در دست دارد مسؤولیت بیشتری را عهده‌دار است، اینکه به دولت، دستگاه قضایی و مسؤولان در حوزه‌های مختلف اشاره شد نگاه درستی است، کسانی که قدرت و توانایی بیشتر دارند باید نسبت به میزان تمکن و اختیاراتی که دارند در این رابطه کاملا پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه ناهنجاری‌های اجتماعی چه درحوزه کودکان، چه در حوزه نوجوانان و چه در رابطه با زنان تفاوتی نمی‌کند، گفت: در راستای وظیفه مهم پیشگیری از وقوع جرم و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، رهبر معظم انقلاب اسلامی چند جلسه خودشان تشکیل دادند و همه مسؤولان را بر این داشتند که باید در این رابطه حضور فعالی داشته باشند؛ دلیل این موضوع آن است که آسیب‌های اجتماعی امروز به هیچ عنوان زیبنده نظام اسلامی نیست و گزارشات مختلفی که از بخش‌های مختلف می‌رسد به هیچ عنوان زیبنده نیست.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اینکه با این آسیب‌ها چگونه باید مواجه شد حتما می‌تواند نقش داشته باشد، در یک بخشی دیدم چند جوان گفتند از وقتی فلان اقدام شده ما شروع به نماز خواندن کردیم؛ اما این پرونده و کار چه ربطی به نماز خواندن دارد، خیلی ربط دارد؛ چرا که بسیاری از علل گریز از دین و ارزش‌ها می‌تواند بعضی از ناهنجاری‌های اجتماعی و بی عدالتی‌ها باشد.
وی با اشاره به تاکید دین بر عدالت اجتماعی، گفت: فقر را خداوند متعال نمی‌دهد و فقر محصول بی عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی است، هر گونه بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی ممکن است موجب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود و هر چه به قانون و بر اساس موازین شرعی و فرهنگ اسلامی عمل شود طبیعتا گرایش مردم به ارزش ها، دین و نظام بیشتر است و این کاملا مساله روشنی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها