در هفته‌های اخیر مردم عراق و لبنان در اعتراض به مشکلات اقتصادی با مطالباتی کاملا بر حق به خیابان‌ها آمده‌اند. فساد سیستماتیک دولتی مبتنی بر نظامات تقسیم‌بندی طایفه‌ای، ضعف زیرساخت‌ها، بیکاری، تورم، فقر و تضاد طبقاتی در کنار وجود اکثریت سنی جوان جویای کار به یک معضل جدی برای این دو دولت تبدیل شده است. امری که سید‌حسن نصرا... نیز در سخنرانی اخیر خود بر آن صحه گذاشت و این وضعیت را حاصل تراکم مشکلات 30 ساله دانست و بر حق معترضان برای پیگیری اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد تاکید کرد.
کد خبر: ۱۲۳۵۳۸۹


در کنار این موضوع لبنان و عراق در دهه‌های اخیر به‌دلیل دخالت قدرت‌های خارجی با تنش‌های فراوانی در حوزه‌های سیاسی و امنیتی مواجه بوده‌اند. بحران‌هایی که هریک می‌تواند در حالت عادی نیز نظام یک کشور را برای مدت زمان طولانی از تعادل خارج کند.
شواهد و اسناد متعددی درباره دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی امنیتی عربستان، امارات، آمریکا و اسرائیل با پخش تصاویر جعلی و بزرگنمایی برای تبدیل اعتراضات مردمی به آشوب و ناآرامی به‌خصوص از طریق رسانه‌های اجتماعی آشکار شده است.
در انتخابات پارلمانی سال 2018 لبنان و عراق، این دولت‌ها تلاش کردند ضمن حمایت مالی از جریان‌های وابسته به خود، هزینه‌های زیادی نیز برای تخریب ائتلاف‌های پیروز که همسو با ایران هستند، انجام دهند. اما پیروزی قاطع چهره‌ها و ائتلاف گروه‌های مختلف شیعه، سنی و مسیحی... شکست سنگینی برای آنها رقم زد.
اما این‌بار و با درک نفرت شهروندان این کشورها، در سکوت و بدون موضعگیری رسمی در حال کمک مالی جهت ناآرام‌سازی و متشنج کردن اوضاع سیاسی هستند.
دستاوردهای سیاسی دوستان ایران در لبنان و عراق و در کنار موفقیت‌های نظامی در تحمیل شکست به نیروهای تکفیری و اسرائیل و اتصال محور تهران تا شرق مدیترانه آنها را به تکاپو انداخته با صرف هزینه‌های کلان مالی و رسانه‌ای تلاش کنند با موج‌سواری رنگ و بوی ضد ایرانی به اعتراضات اخیر بدهند. برای مثال عبدا... النفیسی، تحلیلگر ضد‌ایرانی در توییتی می‌نویسد: تصمیمات بحران عراق در سرکوب معترضان را نه نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی که اتاق عملیاتی با ریاست قاسم سلیمانی و محوریت فالح الفیاض، ابومهدی المهندس، قیس الخزعلی و الحلبوسی رئیس پارلمان مدیریت می‌کند!
لذا ایران همانند منفعت راهبردی دوجانبه‌ای که تاکنون با کمک‌های مستشاری سیاسی و نظامی به این کشورها به دست آورده است، بایستی در زمینه اصلاحات و ارتقای همکاری‌های اقتصادی نیز ورود کرده و یک برنامه جامع اقتصادی مبتنی بر پیوست‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی برای ارتقای سطح همکاری با این کشورها با توجه به مزیت‌های نسبی خود داشته باشد:
بخش عمده‌ای از اعتراضات این کشورها به علت ضعف زیرساخت‌های برق و انرژی است. ایران به‌راحتی می‌تواند با صدور برق و انرژی به این کشورها ضمن انتفاع اقتصادی، مشکلات ریشه‌ای این دو کشور در این حوزه را حل کند. اطلاع‌رسانی در مورد این موضوع و جریان‌سازی رسانه‌ای از طریق افکار عمومی می‌تواند منجر به قراردادهای مهم و راهبردی در حوزه تامین انرژی شود.
در زمینه صدور محصولات و خدمات، با توجه به مصرفی بودن بازار این دو کشور می‌توان با یک بازاریابی اقتصادی مناسب با شرط رعایت کیفیت محصول بسیاری از محصولات ایرانی را با قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های مشابه به این کشورها صادر کرد. ضمن این‌که در بلندمدت تجار عراقی و لبنانی می‌توانند پل ارتباطی محصولات و خدمات ایران در سطح منطقه و جهان از جمله در آفریقا و آمریکای لاتین تبدیل شوند.
در زمینه صادرات فناوری و کارآفرینی به‌خصوص در خدمات فنی مهندسی، مواد غذایی، راه و ساختمان، صنعت و معدن، سنگ‌های تزئینی، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، کشاورزی، مصالح ساختمانی و... طرح‌‌های فراوانی می‌تواند توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شود.

محمد ولوی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها