چند سالی است که حضور فعالان فرهنگی و ادبی ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور پررنگ شده و اخبار و رویدادهای آن هم در رسانه‌های داخلی انعکاس پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۵۳۷۷

یکی از این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه کتاب باکو در کشور آذربایجان است که هر دو سال یکبار در باکو پایتخت این کشور برگزار می‌شود. امسال هم ششمین دوره این نمایشگاه از ۲۷ تا ۲۹ سپتامبر برگزار شده. جالب است بدانید که این نمایشگاه در ورزشگاه اسپرت پالاس باکو برگزار شده.
در این نمایشگاه تقریبا 90 ناشر در نمایشگاه حضور داشتند. البته عمده این ناشران از کشور میزبان بودند. ایران، روسیه، مصر، سوریه، هند، ازبکستان، ترکیه و آمریکا هم مهمانان خارجی نمایشگاه بودند. ایران امسال با دو غرفه در این نمایشگاه شرکت کرد. رایزنی فرهنگی بیشتر روی کتاب‌های ادبی تمرکز داشت و در کنار آن صنایع‌دستی ایران را هم معرفی می‌کرد. دیگری هم موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور که با غرفه بزرگ‌تر در این نمایشگاه حاضر شده بود.
ناشرانی مانند طلایی، مدرسه، براق، به‌نشر، کانون پرورش فکری و نشر جمال از جمله ناشران ایرانی بودند که آثارشان برای فروش حق پخش در این نمایشگاه توسط آژانس ادبی دایره مینا عرضه شده بود. این آژانس یکی از مراکز غیردولتی و جوان و پویا که اخیرا پا به عرضه تعاملات و کارگزاری نشر گذاشته است. آن‌طور که به ما خبر رسیده کتاب‌های ایرانی در این نمایشگاه مورد توجه زیادی از سوی بازدیدکنندگان و ناشران آذری قرار گرفته است. کیفیت بالای این کتاب‌ها از نظر تصویرسازی و چاپ و نزدیکی محتوا و مضمون این آثار به فرهنگ مردم آذربایجان دلیل این مساله بوده است. حالا سوای این مطالب، نمایندگان دایره مینا در رایزنی هم موفق بودند و توانستند با سه ناشر آذری برای فروش حق پخش کتاب‌های ایرانی به توافق اولیه برسند تا مگر راه کتاب‌های ایرانی به آذربایجان تبدیل به اتوبان شود. البته تعدادی از مترجمان زبان آذری هم در این رایزنی‌ها در تور طرف ایرانی افتادند و خلاصه که احتمالا از این به بعد اخبار و مطالب بیشتری درباره کتاب‌های ایرانی در کشور همسایه خواهید شنید. ما هم مثل شما امیدواریم دست و پای فرهنگی ناشران ایرانی بازتر شود تا هم چرخ اقتصادشان بهتر بچرخد و هم مگر کشورهای همسایه بهره‌ای از صنایع فرهنگی ایرانی ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها