گفت‌وگو با مهدی طالقانی؛ برادر زنده یاد اعظم طالقانی

خواهرم واقعا آقازاده بود

همه ما شنیده‌ایم، همه نسل‌ها در زمان‌هایی خاص از این جمله استفاده می‌‌کنند: پسر کو ندارد نشان از پدر ... !
کد خبر: ۱۲۳۵۲۵۵
خواهرم واقعا آقازاده بود

جمله‌ای مردسالارانه که در زمان‌های قدیم کاربردهای زیادی داشت، بخصوص زمانی که می‌خواستند، ثابت کنند بزرگی یک مرد؛‌ژنتیکی است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و البته از پدر به پسر !
اما زمانه عوض شده، حالا همه می‌دانند و قبول کرده‌اند که ژن‌های پدر و مادر به مساوات به فرزند می‌رسد، فرق هم نمی‌کند که فرزند دختر است یا پسر.ژن غالب، خود را بروز می‌دهد فرق هم نمی‌کند که فرزند پسر باشد یا دختر. اما الان حرف‌های دیگری هم شنیده می‌شود، این که بین پدر و دختر ارتباط عاطفی شدیدی برقرار است. این که پدرها لذت می‌برند وقتی می‌بینند که دخترشان به آنها شباهت دارد، شباهت ظاهری منظورم نیست. پدر به خود می‌بالد وقتی دخترش را تماشا می‌کند که کردار، رفتار ،کنش و منش‌اش مثل خود اوست.اصلا یک پا « مرد» است برای خودش.

«مرد» به معنای جنسیت «مذکر» نه ! به معنای توانمندی و اقتدار و استقلال.این را روان‌شناسان هم تایید کرده‌اند که زن، جنس لطیف است،زن می‌تواند از هر دو نیمکره مغزش هم‌زمان با هم استفاده کند برای همین است، زنان هم‌زمان با هم می‌توانند چند تا کار را انجام دهند.عصب‌شناسی به‌نام دکتر جو دیسپنزا می‌گوید: اسکن مغز زنان را که نگاه می‌کنی انگار به تماشای رعد و برق نشسته‌ای، بس‌که همزمان با هم به چند موضوع فکر می‌کنند.اما به مرحله تصمیم‌گیری که می‌رسد، مردها قاطع‌تر تصمیم می‌گیرند و همین است که اقتدار خود را به نمایش می‌گذارند و به رخ می‌کشند !

همه این‌ها را گفتم که بنویسم برخی از زنان نشان می‌دهند که دوره « پسر کو ندارد نشان از پدر...» به پایان رسیده و رفتار و گفتار این زنان حتی نتیجه تحقیقات عصب‌شناسان را هم به چالش می‌کشد و ته‌اش می‌ماند همین یک جمله که رابطه دختر و پدری از آن رابطه‌‌های عمیق است که اگر شکل بگیرد هیچ پایانی برای آن نیست و زنده یاد « اعظم طالقانی» این گفته را به اثبات رساند و چنان به راه پدر؛ زنده یاد مرحوم آیت‌ا... طالقانی رفت که هیچ‌کدام از پسرهای او چنین شیفته‌ و عاشق راه پدر را ادامه ندادند.

برکت حضور پدر

مهدی طالقانی، برادر ناتنی زنده یاد اعظم خانم طالقانی هم این گفته را تایید می‌کند و می‌گوید: عاشق پدرم بود و پدر این را فهمیده بود.پدر در خانه برایمان کلاس تفسیر قرآن برگزار می‌کرد و تنها بچه‌ای که تا پایان جلسه پای درس پدر می‌نشست، اعظم خانم بود.



مرحوم طالقانی دو همسر داشته و آنطور که مهدی طالقانی می‌گوید، اعظم خانم، فرزند همسر دوم بوده.اما رابطه بچه‌ها با هم خیلی خوب بوده و اصلا به این فکر نمی‌کردند که مادرشان یکی نیست.این رابطه خوب نتیجه برکت حضور پدر بود. ما با هم رفت و آمد داشتیم و همین باعث شده بود رابطه خوبی با هم داشته باشیم.مادر من پنج فرزند داشت و مادر اعظم خانم هم پنج فرزند. پنج پسر بودیم و پنج دختر که متاسفانه اعظم خانم از میان ما رفت.ایشان 4 فرزند دارد که همگی شایسته و بزرگوارند.

مرحوم اعظم طالقانی برای نسل من همان زنی است که زمان ثبت ‌نام برای نامزدی ریاست‌جمهوری که می‌رسید، راه می‌افتاد سمت وزارت کشور تا اسمش را بنویسد به این امید که تایید شود و این حق را داشته باشد که مردم به او رای بدهند یا ندهند.آخرین تصویری که از او به یاد دارم، همان تصویری است که با واکر آمد و ایستاد مقابل پله‌های وزارت کشور و به سوال خبرنگارها پاسخ داد و گفت به عنوان یک ایرانی طبق قانون اساسی این حق را دارد که برای ریاست جمهوری ثبت نام کند.از نفس افتاده بود اما راهی را که آغاز کرده بود، دوست داشت که به پایان برساند که نشد و اجل به او چنین فرصتی را نداد.

مهدی طالقانی در این باره می‌گوید: مانند پدر مصمم بود و می‌دانست حرف بی‌ربطی نمی‌زند و خواسته ناحقی ندارد.ایشان بر این باور بود که معنای «رجل سیاسی» این نیست که زنان نتوانند نامزد رئیس‌جمهوری شوند، باورش این بود که باید به زنان هم این حق داده شود.می‌گفت شاید این خواسته در زمان من محقق نشود اما چند دوره ثبت‌نام کرد با این هدف و آرزو که روزی زنان نسل آینده بتوانند رئیس جمهور ایران اسلامی شوند.

آقازاده‌هایی که ژن خوب نیستند

مرحوم اعظم طالقانی، در چهار دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد همیشه نامش بود، پررنگ و در اصل موضوعات سیاسی و اجتماعی نه اما در سایه کار خودش را انجام می‌داد، باورهایش را پیگیری می‌کرد، همان باورها و اعتقاداتی که از پدر به او رسیده بود و برای آنها در زمان پهلوی به زندان هم رفته بود اما همان‌گونه که سیاست را از پدر آموخته بود، اخلاق و انسانیت را نیز یاد گرفته بود.نه تندروی بیهوده داشت و نه سکوت مصلحت‌آمیز.هر جا لازم بود وارد میدان می‌شد از حق طرفداری می‌کرد و حق می‌گفت اما از جار و جنجال بیهوده پرهیز می‌کرد.مرامش آنقدر درست و به حق بود که هیچ‌کس در هیچ زمانی نتوانست او را به جناحی متصل بداند و بگوید او برای منافع شخصی حرکتی انجام داده است.
برادرش مهدی می‌گوید: ما آقا زاده‌ایم ! همه فرزندان آقای طالقانی آقاز‌اده‌اند هم دختران هم پسران هم نوه‌ها.اما ژن خوب نیستیم ! اعظم خانم هم آقازاده بود. فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زیادی داشت اما هرگز وارد مناصب دولتی نشد، هیچکداممان نشدیم. در دوره‌هایی دخترها نماینده مجلس بودند اما همان زمان‌ها هم همه چیز شفاف بود و هرگز هیچ‌کس نتوانست انگشت اتهام یا فساد مالی به سمت ما بگیرد.همه می‌دانند که مرحوم آیت‌ا... طالقانی بعد از امام خمینی (ره) موثرترین شخصیت انقلاب اسلامی بودند اما ما هرگز از این امتیاز برای منافع شخصی استفاده نکردیم.دیروز از همه اقشار مردم و از همه طیف‌های سیاسی برای تشیع پیکر اعظم خانم آمده بودند، مراسم با احترام خاصی برگزار شد چون خود اعظم خانم شخصیت محترمی بودند.هرگز نه حرف تند سیاسی بر زبان آوردند نه به کسی و فردی بی‌احترامی کردند.همیشه از دانش و آگاهی سیاسی خود به نفع حق استفاده کردند و چنان معقول رفتار کردند که هیچ جناحی و هیچ فردی نتوانست در همه این‌سال‌ها به ایشان خُرده بگیرد.محترم زندگی کرد و محترم از میان ما رفت.

طاهره آشیانی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها