گفت‌وگو با مائده علاقمند، گزارشگر ورزشی رادیو

گزارشگری فوتبال یک کار مردانه است

رسانه‌ها برایش تیتر زدند اولین زن گزارش ورزشی اما خودش مدتی بعد به برنامه حالا خورشید آمد و گفت خود را اولین نمی‌داند و حالا در گفت‌وگو با ما نیز در مورد بحث همیشه داغ اولین بودن مسائلی مطرح کرد. مائده علاقمند کارش را با گویندگی رادیو شروع کرد و به خاطر علاقه و تخصصی که در حوزه ورزش داشت بیشتر به این سو کشیده شد. به رادیو ورزش آمد و به گزارشگری ورزش‌های بانوان جان تازه‌ای بخشید. او در این سال‌ها رقابت‌های هندبال، والیبال، بدمینتون و... را گزارش کرده است و امروز هم لیگ هندبال بانوان با صدای این گزارشگر روی موج شبکه رادیویی ورزش رفت. در ادامه او از آغاز این راه و امروزش گفته است.
کد خبر: ۱۲۳۴۶۴۸

گزارشگری دغدغه‌ام بود
پدربزرگ و دایی‌ام چاوش بودند. پدرم صدای خوبی دارد و خواهرم هم از گوینده‌های رادیو است و می‌شود گفت صدا در خانواده ما ارثی است. در زمینه علوم اجتماعی تحصیل کردم ولی هیچ‌وقت در این زمینه فعالیت نداشتم. از زمان دانشجویی هر دوره و کارگاهی که سازمان تربیت بدنی سابق می‌گذاشتند، شرکت می‌کردم. قبل از ورودم به سازمان صداوسیما خیلی فعالیت ورزشی داشتم. از همان موقع یعنی حدود سال 80 درگیری ذهنی‌ و دغدغه‌ام این بود که چرا گزارشگر خانم نداریم.
با همین دغدغه تست دادم و بین چندین نفر من و همکارم مریم هادیان از رادیو جوان انتخاب شدیم. شاید من اولین گزارشگر خانم بعد از انقلاب اسلامی هستم که از طرف صداوسیما برای گزارش بازی‌های آسیایی عازم شدم. بین 40 نفر خبرنگار و تیم اعزامی از صداوسیما، من تنها خانمی بودم که توانستم فینال کبدی بانوان را گزارش کنم که زنده از رادیو ورزش پخش شد.
رادیو ورزشی شدم
سال 92 از رادیو تهران به رادیو ورزش منتقل شدم؛ دو ماه نگذشته بود که به صلاحدید مدیر شبکه آن زمان، اولین بازی را گزارش کردم که یک بازی آسیایی بدمینتون میان ایران و ترکیه بود. بازی‌هایی بود که ما در دهه فجر میزبان آن بودیم. چند بازی را آن موقع گزارش کردم. وقتی دیدند از پسش برمی‌آیم، اعتمادها جلب شد و روال ادامه پیدا کرد منتها تک و توک نه به شکل مداوم. بسط پیدا کرد به والیبال که تخصص خودم است. بعد رسید به لیگ برتر والیبال و قهرمانی کشور والیبال بانوان که مشهد میزبانش بود. پس از آن رسید به بازی‌های لیگ برتر تیروکمان آقایان و بعد زمان‌های کوتاهی برای تنیس روی میز. به شکل خیلی کامل بازی‌های آسیایی و بین‌المللی را گزارش کردم مثل فینال کبدی بازی‌های آسیایی جوانان ایران و هندوستان که در ارومیه برگزار شد و قهرمان شدیم. این گزارش با صدای من به صورت زنده از رادیو ورزش پخش شد و ما تنها رسانه‌ای بودیم که این رویداد را پخش مستقیم کردیم. بعد از آن در گرگان، قهرمانی آسیا بزرگسالان بود که همه بازی‌ها، نه فقط فینال را به صورت زنده گزارش کردم و شدم رکورددارترین گزارشگر ورزش زنان صداوسیما.
گزارشگری بازی بانوان و دیگر هیچ
علاقه‌ام این است که فقط بازی‌های مختص بانوان را گزارش کنم. به ورزش آقایان علاقه‌ای ندارم و بر این باورم که آنقدر همکار زبده در آن زمینه داریم که دیگر نیازی به ما نیست. به نظرم هر کس باید سر جای خودش باشد. از مردم می‌خواهم حمایت بکنند و امیدوارم ساعات مرده‌ای که برای گزارش بانوان در نظر می‌گیرند به وسط هفته منتقل شود تا مردم بیشتری آن را بشنوند.
اولین بودم
می‌توانم بگویم در گزارش مسابقه‌هایی مثل کبدی و لیگ برتر مسابقات تیروکمان آقایان را اولین بودم. باور کنید این لیگ تیروکمان را به صورت ایستاده بیش از 90 دقیقه گزارش ‌کردم. لیگ هندبال بانوان را هم یکی دو سال است دارم گزارش می‌کنم. والیبال و بدمینتون را هم گزارش کردم که تخصصم است.
اهل ورزشم
مدل گزارشگری و اطلاعات رساندن مهرزاد عطاران،‌ خسرو والی‌زاده و آقای اسکویی را دوست داشتم ولی هیچ وقت نخواستم مثل آنها باشم. خواستم خودم باشم با یک سبک خاص و همین برای مخاطب جذاب است. اطلاعات ورزشی را با مطالعه و دوستان زیادی که در این حوزه دارم، به‌دست می‌آورم.
فوتبال، مردانه است
من فقط یک‌بار لیگ برتر تیروکمان آقایان را گزارش کردم. به نظرم فوتبال، مردانه است و علاقه‌ای به آن ندارم. اگر صداوسیما هم از من بخواهد که این کار را انجام دهم شاید وقت بگذارم، دنبالش بروم و خیلی خوب هم از پسش بربیایم. دقایقی هم از بازی ایران و روسیه را گزارش کردم ولی واقعا علاقه‌ای ندارم. با این‌که دوستان خیلی خوبی در فدراسیون فوتبال دارم.

نوشین مجلسی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها