جراحی لاپاراسکوپی دو کاربرد دارد، زیرا می‌تواند همزمان برای تشخیص و درمان بیماری به کار برود.
کد خبر: ۱۲۳۴۵۸۰

امروزه اکثر اعمال جراحی شامل انواع جراحی‌های چاقی و متابولیک، جراحی کانسر (سرطان)های دستگاه گوارش، ترمیم فتق‌های جدار شکم و کشاله ران، جراحی‌های زنان (برداشتن رحم، میوم، کیست‌های تخمدان، اندومتریوز و...)، جراحی کبد و کیسه صفرا و سنگ‌های مجاری صفراوی، جراحی بیماری‌های مری (آشالازی، ریفلاکس و...)، جراحی برداشتن طحال (اسپلنکتومی)، جراحی سمپاتکتومی برای بیماران با تعریق شدید، جراحی برداشتن غده فوق‌کلیه، جراحی برداشتن غده تیموس برای درمان میاستنی گراویس (شلی عضلانی) و... به‌وسیله لاپاروسکوپی قابل انجام است.
معمولا برای این نوع جراحی، بیهوشی عمومی به کار برده می‌شود. در طول لاپاراسکوپی، جراح شکاف‌هایی به طول 5 تا 12 میلی‌متر در شکم ایجاد کرده و شکم را با گاز دی‌اکسید کربن متورم می‌سازد. پر کردن شکم با گاز باعث می‌شود تا پزشک بتواند اندام‌های شکمی را بهتر و واضح‌تر ببیند. زمانی که شکم متورم شد، جراح، لاپاراسکوپ را وارد شکاف‌ها می‌کند. دوربین متصل به لاپاراسکوپ تصاویری از اجزای داخل شکم روی پرده یا مانیتور نمایش می‌دهد و جراح می‌تواند اجزای داخل شکمی را به‌طور زنده و در لحظه مشاهده کند.
تعداد و اندازه شکاف‌ها بستگی به بیماری خاصی دارد که جراح اقدام به کشف یا جلوگیری از آن کرده است. در حالت کلی، بین دو تا پنج شکاف یا برش ایجاد می‌شود که ابزار جراحی‌های دیگر از آنها وارد می‌شوند. زمانی که عمل به اتمام رسید، شکم از گاز دی‌اکسید کربن خالی شده و ابزار از داخل شکم خارج می‌گردد. در نهایت، برش‌ها با بخیه بسته می‌شوند. برای انجام لاپاراسکوپی بیمار باید به‌خوبی انتخاب شود، زیرا برخی بیماران شرایط لازم برای روش لاپاراسکوپی را ندارند.بیمار باید قبل از انجام هر اقدامی بررسی‌های اولیه را انجام دهد و بعد از آن پزشک متخصص تایید نهایی را برای انجام لاپاراسکوپی می‌دهد. به‌طور کلی اگر بیمار به‌خوبی انتخاب شود، کار با دقت بالا انجام می‌شود، برای همین می‌توانیم بهترین نتیجه را برای بیمار انتظار داشته باشیم. لاپاراسکوپی عملی است که داخل شکم با گاز پر‌می‌شود که این گاز می‌تواند روی ریه‌ها و قلب اثرگذار باشد، برای همین بیمار باید از نظر قلبی، ریوی و بیهوشی تایید شود. همچنین برای برخی بیماران بدحال بهتر است لاپاراسکوپی انجام نشود.

دکتر شهاب شهابی

فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها