نگاهی به گوشی تاشوی جدید سامسونگ و مسیر پیش رو

آینده ورق خواهد خورد؟

بهار امسال سامسونگ با عرضه گوشی تاشوی گلکسی فولد حسابی سروصدا کرد. این دستگاه که بسته به نگاه شما تبلتی است که تا شده و اندازه گوشی می‌شود یا گوشی‌ای که باز و تبلت می‌شود، شروع خوبی نداشت. گلکسی فولد از همان ابتدای راه با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو بود و مشکلاتش در ساخت و طراحی - که در تست‌های اولیه نمایان شد - باعث عقب افتادن عرضه عمومی آن تا همین چند هفته پیش شد. حالا گلکسی فولد با قیمت سرسام‌آور 2000‌دلاری خود اینجاست و آمده تا آغازگر عصر جدیدی در فناوری گوشی‌های هوشمند باشد. اما آیا در واقعیت هم این گوشی چیز جدیدی برای عرضه دارد؟ آیا صفحات تاشو آمده‌اند که بمانند یا مثل تلویزیون‌های سه‌بعدی از آن دسته تب‌های مقطعی فناورانه‌ای است که چندسالی دوام آورده و جای خود را به محصولات کاربردی‌تر و بهتر خواهد داد؟ اگر شما هم با چنین سوالاتی مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم این گزارش را از دست ندهید.
کد خبر: ۱۲۳۴۴۱۳

سخت‌افزار

با صفحه‌نمایش شروع می‌کنیم که مهم‌ترین ویژگی این گوشی و مزیت رقابتی آن است. این گوشی دو صفحه نمایش دارد که یکی روی بدنه و دیگری سطح داخلی گوشی را دربر می‌گیرد. صفحه بیرونی یک نمایشگر 6/4 اینچی
AMOLED با نسبت تصویر 21:9 و وضوح تصویر 1680 در 720 است که کیفیت تصویری مناسب، ولی بسیار کشیده و کوچک ارائه می‌کند. حاشیه‌های پهن این نمایشگر باعث می‌شود کار کردن یک‌دستی با آن راحت نباشد و تنها برای جواب دادن به تماس‌ها و فرستادن پیامک‌های کوتاه مناسب است. اما با باز کردن گوشی به برگ برنده سامسونگ یعنی نمایشگر 3/7‌اینچی منعطف فولد می‌رسیم که وضوح تصویری معادل 2152 در 1563 پیکسل دارد و نسبت به آن چیزی که در رونمایی از فولد شاهد بودیم اصلاحات متعددی داشته است. لولای وسط برای جلوگیری از ورود آلودگی پوشانده شده و محافظ پلاستیکی صفحه‌نمایش تا داخل بدنه امتداد پیدا کرده تا دیگر به‌سادگی یا به‌صورت تصادفی نمایشگر گران‌قیمت‌تان را از بین نبرید. البته این نمایشگر هنوز هم بسیار آسیب‌پذیر است و سامسونگ در همین زمینه توصیه‌های بسیاری در دفترچه راهنمای محصول گنجانده است.
مساله دیگر، شیار وسط صفحه نمایشگر است که در بسیاری از موارد قابل چشم‌پوشی نیست و حس داشتن یک صفحه نمایش یکدست را به شما منتقل نمی‌کند. در دیگر موارد این گوشی/ تبلت در هیچ زمینه‌ای از رقبا عقب نیست و با پردازنده اسنپ‌دراگون 855، 12 گیگابایت رم، 512 گیگابایت حافظه و دوربین عالی خود هر انتظاری را که از یک گوشی پرچمدار دارید برآورده می‌کند. باتری این گوشی هرچند با 4380 میلی‌آمپرساعت از ظرفیت قابل‌قبولی برخوردار است، ولی با توجه به نمایشگر بزرگ اصلی خیلی دوام نمی‌آورد و می‌توان گفت از عملکرد متوسطی برخوردار است.

نرم‌افزار

گلکسی فولد در زمان عرضه از نسخه 9 اندروید استفاده می‌کند که قاعدتا همزمان با عرضه اندروید 10 شاهد ارتقای آن خواهیم بود، اما جدای از سیستم‌عامل، شرکت سامسونگ چند قابلیت نرم‌افزاری مخصوص برای این گوشی درنظر گرفته که شاید در نگاه اول جالب باشند، اما در نهایت خیلی کاربردی نیستند و نمی‌توانند مزیت رقابتی خاصی برای این پرچمدار ایجاد کنند. نخستین قابلیت اختصاصی این گوشی رابط کاربری one UI است که کمترین شباهت را به نسخه اندروید پای دارد. این رابط کاربری، دستورات حرکتی مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که کار کردن با این ابعاد را آسان کند. همچنین یک نوار ابزار نیز به‌صورت کشویی کنار گوشی قرار دارد که نرم‌افزارهای اصلی گوشی را در دسترستان قرار می‌دهد. همچنین شما می‌توانید صفحه‌نمایش خود را به‌صورت مولتی‌تسک (چندوظیفگی) استفاده کنید، اما جالب این‌که نمی‌توانید این تصویر را به دو قسمت مناسب تقسیم کنید و دقیقا تصویر از محل تا شدن صفحه‌نمایش جدا می‌شود.

نرم‌افزارهای ناسازگار

اگر به‌عنوان یک کاربر ایرانی به این گوشی نگاه کنیم، برای اجرای ‌نرم‌افزارهای مختلف قطعا به مشکل برخواهید خورد. دلیل این مشکل هم ابعاد نامتعارف صفحه‌نمایش گلکسی فولد است. اگر همین حالا بسیاری از ‌نرم‌افزارهای ایرانی و همچنین درصد بالایی از ‌نرم‌افزارهای موجود در گوگل‌پلی را روی تبلت‌ها یا گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش به غیر از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ باز کنید، متوجه می‌شوید اپلیکیشن هیچ سازگاری با آنها ندارد و در اصل برای یک صفحه‌نمایش استاندارد طراحی شده است. حالا فرض کنید همین ‌نرم‌افزارها را در صفحه‌نمایش گلکسی فولد باز کنید. قطعا نتیجه اصلا کاربردی نخواهد بود، چراکه یا بخشی از صفحه‌نمایش بدون کاربری و بدون استفاده باقی خواهد ماند یا هر کدام از اجزای نرم‌افزار که برای ابعاد استاندارد طراحی شده جای خود را از دست می‌دهد و تجربه کاربری ناخوشایندی را برایتان ایجاد خواهد کرد. در واقع می‌توان گفت بیشترین انتظاری که می‌توانید از این گوشی تاشو داشته باشید، ایفای نقش یک تبلت است، نه یک گوشی کاربردی و همیشگی. حالا فرض کنید ۲۰۰۰ دلار برای چنین محصولی پول داده‌اید تا هم برایتان یک تبلت باشد و هم یک گوشی قدرتمند.

دوربین به تعداد لازم

در پشت دستگاه یک دوربین سه‌گانه قرار دارد که به‌صورت عمودی زیر هم قرار گرفته است. این دوربین‌ها مانند سری گلکسی اس۱۰ شامل دوربین ۱۲ مگاپیکسل عریض با دیافراگم دوگانه 2.4 -f/1.5 ‌
یک دوربین ۱۲ مگاپیکسل دیگر با لنز تله‌فوتو با ویژگی زوم دو برابر و دیافراگم f/2.4 و یک دوربین ۱۶ مگاپیکسل با لنز فوق عریض ۱۲۳ درجه با دیافراگم f/2.2 است. اگر فکر می‌کنید دوربین‌ها به همین‌جا تمام می‌شود سخت در اشتباه هستید، چراکه در بالای نمایشگر یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی قرار دارد، اما باز هم ماجرای دوربین‌ها ادامه دارد؛ یعنی شما از هر جهت که به این گوشی نگاه کنید یکی دو دوربین می‌بینید که سامسونگ در این گوشی جا داده است! در نمایشگر داخلی این گوشی یک دوربین‌دوگانه ــ ترکیبی از یک حسگر ده مگاپیکسلی در کنار یک حسگر 8 مگاپیکسلی ــ قرار گرفته است. این ترکیب، تصویر عریضی را در اختیارتان قرار می‌دهد که برای گرفتن عکس‌های واید و اولتراواید بسیار مناسب است. در کل نمی‌توان به مجموع دوربین‌های کنار هم قرار گرفته خورده‌ای گرفت، چراکه ترکیبی از کیفیت، تنوع و همچنین قدرت را در کنار هم قرار داده است. نمونه عکس‌های منتشر شده از این دستگاه گواه این مساله‌است.

رقبای جدی و شوخی

با این‌که به نظر می‌رسد گوشی هوشمند تاشوی سامسونگ یک حرکت نوآورانه به حساب می‌آید، اما همین حالا تعداد قابل توجهی رقیب دارد. اولین رقیب این محصول، گوشی تاشوی هوآوی با نام میت ایکس است که تقریبا همزمان با فولد رونمایی شد و اولین گوشی ۵جی با قابلیت تاشو در بازار است. در کنار این محصول، شیائومی هم وارد بازار خواهد شد و از برگ برنده همیشگی‌اش یعنی قیمت بسیار کمتر استفاده خواهد کرد. این گوشی که در حال حاضر به نام می‌فولد شناخته می‌شود قرار است تا سه ماه دیگر وارد بازار شود و تنها ۹۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. جالب این‌که صفحه نمایش این دستگاه از دو بخش مختلف تا شده و میزان تصویر بیشتری به کاربر می‌دهد.
دو رقیب دیگر گلکسی فولد یعنی ال‌جی تین کیو ۵جی و مایکروسافت سرفیس Duo با وجود قابلیت نمایشگر تاشو، از صفحه نمایشگر خم شونده استفاده نمی‌کنند و در واقع با داشتن نمایشگر دوگانه به این رقابت وارد شده‌اند. ال‌جی دست به ابتکار جالبی زده و با یک قاب ماژولار که در واقع یک نمایشگر دوم است این توانایی را به گوشی‌اش می‌افزاید. مایکروسافت نیز دو صفحه نمایشگر را کنار هم قرار داده و با یک لولا، ترکیبی از تبلت و گوشی را در یک دستگاه اندرویدی به کاربر ارائه داده است. فراموش نکنیم همه این محصولات راه زیادی تا تبدیل شدن به یک محصول کاربردی و به‌درد بخور دارند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها