تجاوز نظامی ترکیه به شمال سوریه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی پیامدهای متعددی دارد و از زوایای مخلتف سیاسی، امنیتی و بین‌المللی قابل ارزیابی است اما در مورد تاثیر آن بر نشست‌های آستانه باید گفت روند آستانه و روند سوچی در مذاکرات سوریه زمانی شکل گرفت که راهکا‌رهای نظامی‌، بی‌اثر بودن خود را در مورد بحران سوریه نشان داد و تروریست‌ها شکست‌های سنگینی متحمل شدند و ترکیه تجارب تلخی را در این زمینه داشت.
کد خبر: ۱۲۳۴۲۷۰

مذاکرات آستانه یک الگو و روند موفق سیاسی در حل بحران سوریه بوده و بسیاری از توافقاتی که خصوصا در مورد ادلب به‌دست آمده در چارچوب مذاکرات آستانه حاصل شده است اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد اینکه نفس اقدام نظامی ترکیه علیه سوریه ضمن اینکه نقض منشور سازمان ملل و قواعد حقوق بین‌الملل است مغایر توافقاتی است که در اجلاس سوچی و آستانه صورت گرفته است. ادامه این روند می‌تواند به توافقاتی که در مذاکرات مذکور خصوصا در مورد مسائل مربوط به ادلب و تاخیر اجرای عملیات نظامی علیه تروریست‌ها در این منطقه صورت گرفته، تاثیر بگذارد. طبیعتا به نظر می‌رسد هم ایران، هم روسیه و هم ترکیه از ادامه این مذاکرات و پیگیری آن استقبال می‌کنند زیرا بحران سوریه و مسائل مربوط به کردهای شمال سوریه راهکاری غیر از راهکار سیاسی و حقوقی ندارد.
به نظر می‌رسد ترکیه با رصد واکنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که در روزهای گذشته نسبت به عملیات خود داشته می‌تواند بازگشت به مذاکرات و پیگیری مسائل در چارچوب مذاکرات آستانه را به عنوان یک چارچوب معتبر برای خروج از وضعیت بحرانی که خودش به‌وجود آورده است انتخاب کند.

احمد کاظمی

کارشناس مسائل ترکیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها