سخنگوی قوه قضاییه دیروز آمار جالبی از ارقام بازگشته به بیت‌المال در جریان پرونده‌های مفاسد اقتصادی داد که از یکسو نشاندهنده رقم بالای این مفاسد و از سوی دیگر نشاندهنده عزم بالای قوه قضاییه برای مقابله با مفسدان اقتصادی است.
کد خبر: ۱۲۳۴۲۶۶

غلامحسین اسماعیلی که در نشست خبری دیروز گزارشی از عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در زمینه استرداد و بازگشت اموال محکومان و متهمان ارائه می‌کرد گفت: در این ناحیه آن هم صرفا در ۹۱ فقره پرونده در مقام اجرای حکم، قریب به 7000میلیارد تومان وجه نقد و جزای نقدی به خزانه دولت و بانک‌ها برگشت که رقم دقیق آن ۶ هزار و ۹۳۷ میلیارد و ۴۱۲ میلیون و ۲۴۴ هزار‌تومان وجه نقد است. سخنگوی قوه قضاییه همچنین از بازگشت وجوه دیگری به بیت‌المال در قالب ارزهای مختلف از جمله دلار و یورو خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر 7 هزار میلیارد تومان که به آن اشاره شد، ۸۷ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۳۳۷ یورو به خزانه و بخش‌های ذی‌ربط عودت داده شد، ۱۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۴۳ دلار استرداد شد و ۲۹۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۷ درهم امارات ارز‌هایی است که توانسته‌ایم از متهمان و محکومان این پرونده‌ها وصول کنیم.
در صورت تبدیل این ارزها به تومان و جمع آن با 7000 میلیارد تومانی که اسماعیلی به آن اشاره کرده به رقم تقریبی 9000 میلیارد تومان می‌رسیم که بازگشت آن به بیت‌المال، آمار قابل توجهی در خصوص مبارزه با فساد است. نکته جالب اینکه همانطور که اسماعیلی گفته این‌ پول‌ها بخش‌های وصول شده اجرای احکام در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و صرفا از ۹۱ فقره پرونده از پرونده‌های این حوزه است.
اسماعیلی در این زمینه گفت: این هم از گرفتاری‌های قوه قضاییه است که دیگران اموال بیت‌المال و موسسات و بانک‌ها را به یغما می‌برند و بعد به ما می‌گویند که شما دنبال این اموال بدوید و آن را بگیرید و به صندوق بیت‌المال برگردانید. خوشحالیم که تلاش‌های همکارانمان در این حوزه توام با توفیقات مناسبی بوده است.
بازگشت 30 هزار میلیارد تومان اموال غیرنقدی
علاوه بر این موارد که سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دیروز به آن اشاره کرد و مربوط به وجوه نقدی است که از مفسدان اقتصادی گرفته و به بیت‌المال برگردانده شده است قوه قضاییه بسیاری از اموال غیرنقدی را نیز از مفسدان اقتصادی مسترد کرده که ارزش آنها به 30 هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود. به گزارش تسنیم، سخنگوی قوه قضاییه چندی قبل در نشست خبری درباره بازگشت اموال بیت‌المال و شاکیان خصوصی گفت: در پرونده امیرمنصور آریا تا کنون 600 میلیارد جزای نقدی واصل کردیم و 1700 میلیارد تومان رد مال به بانک‌ها انجام دادیم. در پرونده بابک زنجانی تا امروز 1800 میلیارد تومان از اموال داخل کشور بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شده است. در پرونده قربانعلی فرخزاد تنها یک اقدام ما بازگشت ماشین سازی تبریز به دولت و سازمان خصوصی سازی است که 688 میلیارد تومان ارزش این واگذاری است که به بیت المال اعاده شد. وی ادامه داد: در برخی پرونده های بانکی که مربوط به ایران زمین و بانک سینا بود در ماه گذشته 600 میلیارد تومان اموال متهم را که به دادگاه نرفته به این بانک‌ها بازگرداندیم. همچنین در پرونده بدهی بانکی بدون آنکه پرونده به دادگاه برود بیش از 3000میلیارد تومان اموال یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی را به بانک‌های کشور بازگرداندیم.
اقدامات جهادی قوه قضاییه
بازپس‌گیری اموال از مجرمان اقتصادی و بازگشت آنها به بیت‌المال تنها اخباری نیست که این روزها درباره اقدامات قوه قضاییه منتشر می‌شود.
چند روز قبل بود که رئیس قوه قضاییه در ادامه سفرهای استانی خود به هرمزگان رفت و در سفر به منطقه بشاگرد با درخواست مردم این منطقه برای دایر کردن دادگستری در بشاگرد مواجه شد. مردم این منطقه گلایه داشتند که به‌دلیل نبودن دادگستری در بشاگرد برای کوچک‌ترین اقدام قضایی باید حدود 200 کیلومتر بپیمایند و به شهرستان جاسک بروند. به دنبال این درخواست‌ها رئیس قوه قضاییه دستور دایر کردن دادگستری در این منطقه را داد و روز دوشنبه این هفته به فاصله 18 روز از دستور سید ابراهیم رئیسی، این دادگستری افتتاح شد. در ادامه اقدامات قابل توجه قوه قضاییه می‌توان به راه‌اندازی سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسؤولان و خانواده آنها اشاره کرد. موضوعی که سال‌ها مسکوت باقی مانده بود اما رئیسی از زمان آغاز به کار خود در ریاست قوه قضاییه، سر و سامان دادن به این ماجرا را از اولویت‌های خود اعلام کرد و چندی قبل بخشنامه‌های آن ابلاغ شد و سامانه ثبت اموال مسؤولان رونمایی شد.
اقدامات قوه قضاییه در این مدت، این امید را ایجاد کرده است که در آینده شاهد اقدامات جدی‌تری در راستای مقابله با مفسدان و رسیدگی به مشکلات مردم در بخش‌های حقوقی و قضایی باشیم.


9000 میلیارد تومان معادل است با:
یک سوم بودجه عمرانی تخصیص‌ داده شده در سال جاری
3 ماه یارانه نقدی پرداختی به 65 میلیون ایرانی
3 برابر فساد بانکی 3000 میلیاردی
پرداخت وام ازدواج 30 میلیون تومانی به 300 هزار نفر
پرداخت وام اشتغال 50 میلیون تومانی به 180 هزار بیکار
پرداخت 900 هزار تومان به هر یک از 10 میلیون نفر اقشار کم‌درآمد کشور
اضافه کردن 11 هزار تخت بیمارستانی
در مناطق محروم
پرداخت 60 میلیون تومان کمک هزینه برای ساخت و تعمیر 150 هزار واحد مسکونی سیلزده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها