بررسی مجموعه مستند «عشق» که با موضوع طلاق روزهای چهارشنبه از شبکه مستند پخش می‌شـود

گول این عشق را نخورید!

یکی از معضلات اجتماعی که در جوامع دنیا مرسوم است، موضوع طلاق است. حتی در برخی ازدواج‌های موفق که با عشق هم شروع می‌شود، پس از مدتی که زوجین زیر یک سقف برای زندگی می‌روند با مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شوند و زندگی‌شان در مسیر درستی حرکت نمی‌کند و به طلاق منجر می‌شود. البته رسانه ملی هم در همه این سال‌ها به این موضوع توجه جدی داشته و برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن کرده است تا در قالب این برنامه آموزش‌های لازم را به زوج‌های جوان بدهد تا به خانواده‌ها هشدار بدهد که هنگام انتخاب همسر برای فرزندانشان باید چه معیارهایی را در نظر بگیرند. از هفته پیش شبکه مستند سیما پخش یک مجموعه مستند تلویزیونی به نام عشق را شروع کرده است که به واکاوی دلایل طلاق در خانواده‌های ایرانی می‌پردازد. تهیه‌کنندگی و کارگردانی این مجموعه را محمد امین‌نژاد به عهده دارد که اولین قسمت این مجموعه روز چهارشنبه 24 مهر روانه آنتن شده است. این مجموعه در دو فصل ده قسمتی تولید شده و گروه سازنده تلاش دارند به واسطه این برنامه آگاهی لازم را به مردم بدهند. به همین دلیل با محمد امین‌نژاد درباره بخش‌های مختلف برنامه به صحبت نشستیم.
کد خبر: ۱۲۳۴۱۳۸

چرا نام برنامه عشق است؟!
اولین نکته‌ای که با تماشای مستند عشق هر بیننده‌ای را کنجکاو می‌کند این است که چرا موضوع مستند درباره طلاق است، اما کارگردان نام مجموعه را عشق انتخاب کرده است. امین‌نژاد در پاسخ به این سؤال که چرا این نام برای این مجموعه انتخاب شده تاکید کرد که علاقه‌مند بوده تضاد در برنامه ایجاد کند، به همین دلیل چنین نامی انتخاب کرده است. ضمن این‌که در این مجموعه به عشق‌های سطحی و خیابانی هم پرداخته است که چطور برخی افراد آشنایی شان در خیابان، سینما و ... شروع می‌شود و بدون آنکه تحقیقاتی انجام بدهند فکر می‌کنند این عشق همیشه پایدار است و ازدواج می‌کنند، اما بعد از این‌که زیر یک سقف می‌روند، متوجه می‌شوند که چقدر دنیای آنها با هم متفاوت است. وی ادامه داد: این مستند اجتماعی در دو فصل ده قسمتی تولید می‌شود که فصل دوم مراحل تدوین را می‌گذراند. در این مجموعه به واکاوی دلایل طلاق در خانواده‌ها می‌پردازیم. برنامه با موضوع عشق‌هایی که قبل از ازدواج در بین جوانان اتفاق می‌افتد و منجر به ازدواج می‌شود اما به دلیل مسائل و مشکلاتی که پیش می‌آید نهایتا منجر به طلاق می‌شود، خواهد پرداخت.

داستان شکل‌گیری برنامه

شاید برایتان جالب باشد بدانید چطور سوژه برنامه شکل گرفت. این موضوع به دو سال قبل برمی‌گردد که خبر 30/20 پخش می‌شد و در این بخش خبری اعلام شد که طلاق میان خانواده‌ها رشد زیادی داشته است. همین باعث شد که امین‌نژاد به سراغ چنین موضوعی برود و تحقیقات را در میان همکاران، اطرافیان و ... آغاز کند.
بعد از آن به سراغ کلینیک‌های روان‌شناسی رفت و با زوج‌هایی آشنا شد که بدون آن‌که تعریف درستی از عشق داشته باشند، ازدواج کرده بودند. به همین دلیل او تصمیم گرفت مجموعه‌ای تهیه کند که هم نقش پیشگیری داشته باشد و هم این‌که راه‌های پس از آسیب طلاق را به مخاطبان ارائه بدهد ضمن این‌که نگاه خانواده‌ها را باز کند تا در این زمینه هرگز فرزندانشان را رها نکنند و کنارشان باشند تا در مسیر درستی قدم بگذارند.

سوژه‌های واقعی
در این مستند قصه زندگی زوج‌های ناموفق از زبان خودشان روایت می‌شود. به گفته کارگردان، این مجموعه مستند با حضور سوژه‌های واقعی است که مطالب از زبان خودشان گفته می‌شود و حضور یک جامعه‌شناس که مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهد. وی ادامه داد: البته پیدا کردن چنین سوژه‌هایی کار سختی است، چون ما بارها به کلینیک‌هایی مراجعه کرده‌ایم که به زوجینی که بعد از طلاق دچار آسیب‌های زیادی شده‌اند، مشاوره می‌دهند. حتی عده‌ای راضی می‌شدند جلوی دوربین حرف بزنند، اما وقتی فیلمبرداری شروع می‌شد، پشیمان می‌شدند. با وجود آن‌که ما چهره این افراد را نشان نمی‌دهیم، اما باز هم حاضر نمی‌شدند جلوی دوربین حضور داشته باشند و درباره مشکلات شان حرف بزنند. چون می‌گفتند اقوام‌مان از روی صدا ما را می‌شناسند. در مجموع خیلی به‌سختی چنین افرادی را پیدا کردیم. البته این تلاش هم نتیجه خوبی داد، چون ما می‌خواستیم سوژه‌های واقعی در برنامه حرف بزنند تا حرف‌هایشان برای مخاطبان تاثیرگذار باشد. همچنین در گفت‌و‌گو با متخصصان به‌بررسی علل طلاق از دو منظر جامعه‌شناسی و روان‌شناسی می‌پردازیم. همچنین این مجموعه به سراغ کمپ‌های اعتیاد زنان رفته و درباره زندگی زناشویی چنین افرادی با آنها هم صحبت شده است.

عشق رویایی یک زن به یک هنرپیشه ورزشکار

این مجموعه نقش اختلاف طبقاتی و نقش عواملی مثل اعتیاد را در طلاق بررسی می‌کند. در قسمت نخست راوی قصه، خانمی بود که به دلیل عشق رویایی‌اش به آقای هنرپیشه ورزشکار با او ازدواج می‌کند و پس از مدتی در زندگی مشترک، متوجه تفاوت‌های ساختاری و البته اعتیاد همسرش می‌شود و کارش به اختلاف و جدایی می‌رسد. او از روزهایی تعریف کرد که به عشق دیدن این آقا به سینما مراجعه و بلیت فیلم‌های او را تهیه می‌کرد تا او را در اکران‌ها ببیند و بعد از مدتی همین دیدارها به احساس ختم شد، اما بعد از ازدواج متوجه شد که اصلا با هم توافق نداشته و مشکلات زیادی دارند. او از قسمت‌های تلخ زندگی‌اش گفت که چگونه بچه‌اش را به تنهایی و بدون داشتن تجربه بزرگ کرده بود. مسلما چنین سوژه‌های واقعی تاثیر بیشتری روی مخاطب دارند و حرف‌های آنها می‌تواند نگاه مردم را عمیق‌تر کند که انتخاب‌های درستی برای ازدواج داشته باشند. در قسمت اول برنامه بعد از پخش صحبت‌های این خانم، سیدمحسن فاطمی فوق دکترای روان‌شناسی از دانشگاه هاروارد و استاد دانشگاه و اسماعیل جهانی جامعه‌شناس به بررسی زندگی این خانم پرداختند.

چرا سیاه‌نمایی؟
این مجموعه در اولین قسمت از پخش با بازتاب‌های متفاوتی رو‌به‌رو شده است. برخی معتقد بودند که سیاه‌نمایی است، اما عده‌ای تاکید کرده‌اند که در این مجموعه دردهای جامعه روایت می‌شود. امین‌نژاد در این باره توضیح داد: هدف و رویکرد ما به هیچ وجه سیاه‌نمایی نیست، بلکه می‌خواهیم با نشان دادن واقعیت، مردم را به تامل واداریم تا بعد از تماشای این مجموعه درباره موضوع آن فکر کنند و جدا نشوند. نگاه عبوری ما نسبت به مشکلات باعث شده که برخی مواقع به همه چیز سطحی نگاه کنیم و همین نگاه باعث پدید آمدن مشکلات مختلفی شده است. به همین دلیل مجموعه مستند عشق می‌خواهد روایتگر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی باشد و با کمک کارشناسان راه‌حل‌های اصولی هم ارائه بدهد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها