عوامل سریال تلاطم در واحد 162 صداوسیما با مخاطبان گفت‌‎وگو کردند

روز پر «تلاطم» 162

عوامل مجموعه تلویزیونی تلاطم دیروز صبح با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان روابط عمومی صداوسیما (162) از ساعت 10 صبح به مدت یک ساعت با مخاطبان این سریال تلفنی گفت‌وگو کردند. به گزارش جام‌جم، وحید بیطرفان، نویسنده و کارگردان، جلیل فرجاد، امین ایمانی و بیتا خردمند از جمله بازیگرانی بودند که در واحد 162 حضور داشتند و با مخاطبان سریال مکالمه داشتند. در حاشیه این برنامه با بیطرفان و فرجاد گفت‌وگو کردیم و از شکل‌گیری ایده ساخت این سریال تا بازخورد مخاطبان آن پرسیدیم.
کد خبر: ۱۲۳۴۱۲۸

یک وقفه سه ساله
بیطرفان بعد از گفت‌وگو با مخاطبان به جام‌جم در مورد وقفه سه ساله برای پخش این سریال گفت: ما کار را سال 95 شروع کردیم و برای هفته نیروی انتظامی ساختیم اما بعد از سه سال تاخیر در همین ایام پخش شد. مناسبات درون سازمانی ناجا و دیگر مشکلاتی وجود داشت که پخش کار را به تعویق انداخت.
قصه از نو بنا شد
کارگردان تلاطم درباره روزهای آغاز این سریال بیان کرد: دو نفر از دوستانم، آقای نوری و افشار به واسطه آشنایی با آقای پورشهسواری، من را به ساخت سریال دعوت کردند. متن را فرستادند، سریال به نام مانده از عشق نام داشت و 13 قسمت بود. به نظرم آمد قصه به روز نیست و ساختار اپیزودیک دارد. قرار شد قسمت اول را بازنویسی کنم و اگر مورد پذیرش دوستان بود، ادامه دهیم. من نوشتم و دوستان خوش‌شان آمد و به طور کلی قصه را عوض کردیم و ساختار اثر پیچیده و پر فلش‌بک و فلش فوروارد شد. یک جاهایی از قصه به گذشته و قسمت‌هایی به آینده می‌رود. مثلا از یک شخصیت شروع می‌کنیم، با آن ادامه می‌دهیم و به گذشته‌اش می‌رویم و وقتی با آن به زمان حال بازمی‌گردیم، قصه و ماجرای اطرافیان آن آدم هم نشان داده می‌شود و دیگر قصه فقط مختص آن آدم نیست.
غیرخطی و پیچیده
از بیطرفان در مورد واکنش مخاطبان نسبت روایت غیرخطی سریال پرسیدیم و او جواب داد: مخاطبان در قسمت‌ اول و دوم کمی گیج شده بودند اما کم‌کم با آن ارتباط برقرار کردند. این ساختار در تاریخ صداوسیما نبود و من خیلی خوشحالم بابت این اتفاق که بالاخره رقم خورد. از ناجی هنر و مدیرعاملش و صداوسیما ممنونم که فضای پخش تلویزیونی این سریال را فراهم کرد.
دومین «تلاطم» در راه است؟
این کارگردان در مورد ساخت سری دو «تلاطم» گفت: زمان تولید فصل قبلی، بحث ساخت سری دوم مطرح بود و به همین خاطر ما سرنوشت دقیق شخصیتی را که مجید واشقانی بازی می‌کرد را در قسمت آخر نشان ندادیم. به این صورت با ساخت فصل دو، مجید واشقانی با قصه‌ای تازه وارد سریال می‎شود. امروز صحبت می‌کنیم تا ببینیم فصل دوم قرار است ساخته شود یا خیر.
گزینه‌هایی که محقق نشد
بیطرفان بیان کرد: از مجموعه بازیگران سریال راضی هستم اما هر مجموعه‌ای که تولید می‌شود از یک‌سری انتخاب‌ها به انتخاب‌های دیگر می‌رسد. یک‌سری از انتخاب‌ها را من کردم ولی به خاطر شرایط مالی پروژه نپذیرفتند که با ما همکاری کنند؛ با این‌که قصه را خیلی دوست داشتند. برخی دیگر را هم من انتخاب کردم و تهیه‌کننده نپذیرفتند.
او در مورد شخصیت مجید واشقانی در این سریال گفت: مجید واشقانی پیشتر مشابه چنین نقشی داشت اما ما سعی کردیم این شخصیت متفاوت از کار درآید. این نقش را خودش انتخاب کرد و گفت با این‌که کوتاه است اما من می‌خواهم در همین زمان کوتاه یک کاری بکنم.
موسیقی‌ شخصیت‌ها
کارگردان درباره موسیقی سریال گفت: یکی از بزرگ‌ترین مولفه‌های سریال تلاطم، موسیقی این سریال است. پنج شخصیت اصلی داشتیم که آهنگساز برای هر کدام از آنها، یک تم متفاوت ساخت.
او در مورد تیتراژ هم بیان کرد: امید بیگلری تیتراژ سریال را خوانده بود. زمان پخش یک دفعه‌ای تعیین شد و ما باید مجوز مرکز موسیقی را می‌گرفتیم اما زمان کافی نداشتیم. محمدرضا عیوضی از دوستان ماست که از قبل در جریان کار بود، خیلی سریع آمد و تیتراژ را خواند. نوستالژیک بودن صدای محمدرضا عیوضی به ویژه به‌خاطر سریال روزگار جوانی، یک حال خوب به سریال داد و جزو نقطه‌های مثبت آن شد.
یک تشکر، یک تقاضا
بیطرفان گفت: از شبکه پنج سیما بسیار ممنونم که آنتن را در اختیار من گذاشتند اما متاسفانه کار ما زمانی پخش شد که ستایش و ترور خاموش روی آنتن دو شبکه دیگر بودند و به همین خاطر فکر می‌کنم اگر در شرایط بهتری پخش داشتیم، سریالمان بیشتر دیده می‌شد. من نزدیک 20 سال است تدوینگرم و زمانی که 19‌سالم بود، نیمرخ را تدوین می‌کردم و هشت سال است وارد عرصه کارگردانی شدم.

از دهه 60 فاصله بگیریم

جلیل فرجاد، بازیگر این سریال هم در گفت‌و‌گو با جام‌جم بیان کرد: پدر آقای بیطرفان از دوستان من است و این ارتباط باعث شد وقتی فیلمنامه را پیشنهاد داد، ندیده قبول کردم. بعد نقش را خواندم و خیلی خوشم آمد. از آنجایی که کارگردان، تدوینگر هم هست، خیالم راحت بود قصه به خاطر ساختار خاصی که دارد، محکم از آب درمی‌آید. در نهایت سریال از ضرباهنگ خوبی برخوردار شد که بیننده را جذب کرد و این نیاز حال حاضر تلویزیون است. در دنیایی که لحظه‌ای همه چیز تغییر می‌کند، سریال و فیلم‌های ما باید ریتم مناسبی داشته باشد که در حوصله مخاطب بگنجد. فیلم‌های دهه 40 و 50 هالیوود را نگاه کنید، می‌بینید سکانس پلان‌های سه چهار دقیقه‌ای در آن وجود دارد اما مخاطب امروز، حوصله یک دقیقه‌اش را هم ندارد. این جو جهانی است و فقط به ایران ارتباط ندارد. نمی‌گویم این ریتم تند زندگی خوب است اما به هر حال الان وجود دارد و اگر می‌خواهند دیده شوند نباید از آن عقب بمانند. به همین خاطر خوشحالم سریالی مثل تلاطم ساخته شد. فضا نسبت به دهه 60 و به طور کلی قبلا که ما کارمان را شروع کردیم، تغییر کرده است و مخاطبان رسانه‌های دیگر را هم رصد می‌کنند. برای همین اگر همچنان نگاه دهه 60 و 70 را داشته باشیم، عقب می‌مانیم و مخاطبان را از دست می‌دهیم.

نوشین مجلسی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها