جزئیات جدید درباره چگونگی دستگیری «زم»، گرداننده آمدنیوز

قصه شیرین و بغداد!

ماجرای دستگیری و بازداشت روح‌ا... زم، گرداننده کانال تلگرامی آمدنیوز همچنان در صدر اخبار سیاسی کشور قرار دارد و تاکنون گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های زیادی درباره نوع و نحوه دستگیری او در عرصه رسانه‌ای منتشر شده است.
کد خبر: ۱۲۳۳۹۵۷


در این باره نشریات فرانسوی با توجه به اینکه زم پناهنده این کشور بود به انتشار گزارش‌هایی در این زمینه پرداختند. آخرین تحلیل خارجی درباره بازداشت زم از سوی نشریه لوموند ارائه شد.
روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی نوشت دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه از دو سال پیش نسبت به وضعیت امنیتی روح‌ا... زم در فرانسه نگران بودند. به نوشته لوموند، مقام‌های امنیتی فرانسه هنگامی بیشتر نگران شدند که گزارش‌هایی نیز از سرویس‌های امنیتی دیگر از جمله موساد، سازمان اطلاعات و عملیات خارجی اسرائیل، در این رابطه دریافت کرد‌ند. بر پایه گزارشی که لوموند روز جمعه 26مهر منتشر کرد، زم از دو سال قبل از سوی نیروهای امنیتی فرانسه به طور دائم و از نزدیک محافظت می‌شد.
به نوشته لوموند، موساد و چند سرویس اطلاعاتی دیگر به مقام‌های فرانسوی هشدار داده‌ بودند که احتمالا ایران برای روح‌ا... زم، برنامه‌ای دارد و او به هدفی برای ایران تبدیل شده است.
به گزارش لوموند، دولت فرانسه حتی امکان ترور یا قتل زم در خاک فرانسه را می‌داده است. بر همین اساس، نیروهای امنیتی فرانسه تشخیص داده بودند که برای محافظت از زم بایستی از خودروی ضد گلوله استفاده شود. به گزارش لوموند، دستگاه‌های امنیتی فرانسه احتمالا تا شب پیش از پرواز روح‌ا... زم به عراق سعی کرده‌اند او را از این سفر منصرف کنند اما خود زم احتمال خطر را رد کرده و گفته است در عراق تحت محافظت است.
در گزارش لوموند همچنین اشاره شده است که زم قصد داشت کانال یا گروه تلگرامی خودش را به یک رسانه فراگیرتر و در دسترس‌تر تبدیل کند و به همین منظور نیز از چهره‌های مخالف حکومت ایران درخواست کمک مالی کرده‌ بود. به نوشته لوموند، احتمالا زنی از آشنایان زم، در نهایت او را متقاعد کرده که برای دریافت کمک‌های مالی به عراق برود.
شیرین نجفی کیست؟
اما زنی که در این گزارش از او یاد شده بود به احتمال قریب به یقین شیرین نجفی است. فردی که این روزها بویژه درباره نوع ارتباط او با زم و همچنین وضعیت فعلی وی در رسانه‌های متعلق به اپوزیسیون گمانه‌زنی‌های زیادی صورت گرفته است. نجفی سال‌های پیش در ترکیه زندگی می‌کرد و به گفته برخی از کاربران در فضای مجازی شغل اصلی او رمالی و فال بینی بود و مشخص نیست از چه زمانی ارتباط خود را با زم آغاز کرده است. اما آنچه که مسلم است او از چهره‌های نزدیک به زم و از فعالان آمدنیوز بود. همزمان با دستگیری زم، برخی توییت کردند که شیرین نجفی نیز از سوی اطلاعات سپاه دستگیر شده است. اما چندی بعد وی با تماس اینترنتی روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و با صدایی لرزان عنوان کرد که بعد از دستگیری زم، او نیز در شرایط بحرانی قرار دارد و نسبت به وضعیت خود نگران است. بلافاصله بعد از این تماس تلویزیونی برخی از همراهان زم هم در شبکه تلویزیونی اپوزیسیون مثل بی.بی.سی فارسی و ایران اینترنشنال ظاهر شدند و تلاش کردند که درباره بازداشت زم سناریوهایی را مطرح کنند.
زم در چه کشوری دستگیر شده است
در میان چهره‌های مختلفی که به عنوان حلقه‌های اولیه نزدیک به زم و سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز، مطرح بودند نام چند نفر بیشتر به چشم می‌خورد. مازیار، مسؤول فنی آمدنیوز، وفا نیکفر از نزدیکان زم و مینا رازانی، همسر روح‌ا... زم. حضور این افراد و بیان جزئیاتی در باره آخرین دیدارهایشان با روح‌ا... زم و همچنین تحلیل برخی از اهالی رسانه پیرامون نحوه دستگیری زم نه تنها باعث باز نشدن گره‌های داستان گرداننده آمدنیوز شد بلکه به نوعی اظهارات ضد و نقیض آنها پیرامون این اتفاق نشان داد که عناصر اپوزیسیون از این رویداد، به شدت رکب خورد‌‌ه‌اند و در فضایی پر از ترس و بیم قرار دارند.
در همین زمینه بی.بی.سی با مهرداد فرهمند گفت‌وگویی کرد و وی نیز به نقل از منبعی آگاه در دولت عراق به بی.بی.سی فارسی گفت دستگاه اطلاعاتی عراق همزمان با ورود هواپیمای حامل روح‌ا... زم به بغداد او را بازداشت کرده و پس از مدتی تحویل ایران داده است. براساس ادعای همین منابع، بازجویان زم در عراق ‌ایرانی بوده‌اند. منبع بی‌نامی در دولت عراق به بی‌بی‌سی گفته است که دستگاه اطلاعاتی عراق پس از فرود هواپیمای حامل روح‌ا... زم به بغداد، او را بازداشت کرده و پس از سپری شدن بیش از یک روز در بازداشت دستگاه اطلاعاتی عراق، مطابق توافقنامه استرداد مجرمین، روح‌ا... زم به ایران تحویل داده شد.
این خبر بلافاصله با واکنش مقامات امنیتی عراق مواجه شد و رئیس‌ کمیته امنیتی استانداری نجف گفت: آنچه برخی از رسانه‌های خارجی منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه یک‌روزنامه‌نگار مخالف ایرانی در نجف طی عملیاتی بازداشت شده و تحویل مقامات ایران داده شده است، صحت ندارد.
پیش از این گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر سفر زم به اقلیم کردستان به بهانه برقراری ارتباط با برخی عناصر مرتبط با پ.ک.ک و دستگیری او در اربیل نیز منتشر شده بود اما هیچ‌یک از این گمانه‌ها تایید نشده و هنوز معلوم نیست که محل و مکان اصلی دستگیری زم در کدام نقطه جغرافیایی بوده و باید منتظر بود و دید که در گزارش‌های بعدی سازمان اطلاعات سپاه چه توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می شود.
دعوای رسانه‌ای اطرافیان زم
از دیگر ماجراهای قابل تامل درباره روح‌ا... زم و حلقه پیرامونی او جولان برخی از همکاران سابقش است. تا اینجای ماجرا در کنار طرح سناریوهای متعدد که بعضا به خیالبافی شباهت دارد یکی دیگر از موضوعات قابل تامل و توجه، دعواهای میان حلقه‌های نزدیک به زم است. مازیار مسؤول فنی آمد نیوز در مصاحبه‌های متعدد بر این نکته تاکید دارد که شیرین نجفی عامل اصلی ترغیب و تحریک روح‌ا... زم برای سفر به عراق است. مازیار مدعی است که عامل اصلی لو دادن زم هم شیرین نجفی بوده و الان هم در بازداشت اطلاعات سپاه به‌سر می‌برد. این در حالی است که مینا رازانی همسر روح‌ا... زم اعلام کرده است که کاملا به نجفی اعتماد دارد. نجفی هم در واکنش به این اظهار نظر مسؤول فنی آمد یوز، در مصاحبه‌ای با تلویزیون ایران اینترنشنال به زمین و زمان قسم خورد که در این زمینه نقشی نداشته و اگر لازم باشد و برای اثبات این‌که در بازداشت به‌سر نمی‌برد حاضر است در وقت مقتضی به کوچه و خیابان برود و از طریق فضای مجازی تصاویر حضورش را ارسال کند. فعلا که عوامل پیدا و پنهان آمدنیوز در داخل و خارج از کشور مشغول گمانه‌زنی‌ها و سناریوسازی‌های مختلف هستند و باید منتظر بود و دید که در افشاگری‌های آتی روح‌ا... زم پای چه کسانی گیر است.

لو رفتن اولین همکار داخلی آمدنیوز

همزمان با گمانه‌‌زنی‌ها درباره چگونگی دستگیری زم، بخش کوچکی از اعترافات او در مورد یکی از مرتبطینش در ایران نیز پخش شد. در همین فایل تصویری کوتاه،‌ زم از شخصی به نام محمدحسین رستمی نام می‌برد. رستمی فردی است که در اولین اعترافات زم مکرر از او درخواست پول می‌کند تا در قبال آن اخباری را برای مدیر آمدنیوز بفرستد.
رستمی از جمله چهره‌های تندرویی است که خود را به عنوان مدافع حرم هم معرفی کرده بود. وی با تاسیس وب سایت عماریون در فضای رسانه‌ای شناخته شد. او سال 96 هم مدتی به جبهه‌های سوریه رفت اما به ناگاه خبر آمد که رستمی به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت شده است. آن موقع البته باور این مساله کمی سخت می نمود. با این وصف حالا مشخص شده است که وی از همدستان روح‌ا... زم بوده است. ارتباطی که مانند جاسوسی برای موساد هیچ سنخیتی با ظاهرسازی‌های محمدحسین رستمی ندارد.

فتاح غلامی

گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها