فصل دوم برنامه مهد پویا به کارگردانی سارا روستاپور تولید می‌شود

مهدکودک تلویزیونی برای بچه‌ها

در سال‌های دور که فقط دو شبکه تلویزیونی داشتیم، هر روز عصرها باید به انتظار می‌نشستیم تا برنامه‌های کودک شبکه‌های یک و دو را ببینیم. به همین دلیل به عشق تماشای کارتون، خیلی زود مشق‌هایمان را می‌نوشتیم و پای تلویزیون می‌نشستیم. اما به مرور و در سال‌های اخیر برنامه‌های کودک خودشان صاحب یک شبکه جداگانه شدند و حالا بچه‌ها می‌توانند با علاقه هر زمان بخواهند تلویزیون را روشن کنند و روی کانال کودک، برنامه‌های مختص سن خودشان را دنبال کنند.همچنین به مرور برنامه‌های تخصصی‌تر تولید شد و بچه‌های خردسال، کودک و نوجوان هرکدام می‌توانند متناسب با سنشان برنامه‌ها را ببینند. یکی از این برنامه‌های پر طرفدار که ویژه خردسالان تهیه می‌شود و به نوعی مهدکودک آموزشی و سرگرم‌کننده برای خردسالان محسوب می‌شود، برنامه مهد پویاست که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سارا روستاپور روانه شبکه پویا می‌شود. سارا روستاپور که در میان بچه‌ها با نام خاله سارا شهره هست، تلاش کرده با یک برنامه سرگرم‌کننده و در عین حال آموزشی بتواند مهارت‌ها را به بچه‌ها آموزش بدهد. او در فصل جدید برنامه به مهارت‌های ده‌گانه شامل تصمیم‌گیری، حل مساله، تفکر خلاق، تفکر نقاد و ... می‌پردازد تا بچه‌ها یاد بگیرند چطور در موقعیت‌های مختلف رفتار کنند. یکی از نکات ویژه و برجسته این برنامه حضور مریم نشیبا، همان قصه‌گوی معروف برنامه شب بخیر کوچولو است که راوی برنامه مهد پویاست. او به دلیل علاقه زیادی که به بچه‌ها دارد، در 73 سالگی همچنان برای بچه‌ها در رسانه رادیو قصه می‌گوید و حالا راوی عروسک‌های برنامه مهد پویا برای شبکه پویاست و تلاش دارد از این طریق هم به بچه‌ها یاد بدهد و هم با قصه‌گویی آشنا شوند. به همین دلیل با سارا روستاپور، تهیه‌کننده و کارگردان و مریم نشیبا درباره این برنامه به گپ و گفت نشستیم.
کد خبر: ۱۲۳۳۸۰۷

آزمایش‌های خانواده پویا
بچه‌ها به‌ویژه در سن خردسالی بسیار کنجکاو هستند و دوست دارند بیشتر بدانند. به همین دلیل علاقه‌مند هستند آزمایش‌های مختلف را روی وسایل متفاوت انجام بدهند. همین موضوع باعث شده تا سارا روستاپور یکی از بخش‌های برنامه مهد پویا را به آزمایش‌ها اختصاص بدهد. در این بخش خانواده پویا که شامل پدر، مادر و سه فرزند هستند، آموزش فیزیک انجام می‌دهند. به عنوان مثال در این بخش آموزش داده می‌شود که نخ چطور به یخ می‌چسبد. البته آزمایش‌هایی در این بخش نشان داده می‌شود که بی‌خطر است و برنامه مهد پویا به پدر و مادرها آموزش می‌دهد که اجازه بدهند و با بچه‌ها همراهی کنند تا آزمایش‌های بی خطر را که برایشان جذابیت دارد انجام بدهند. همچنین به گفته روستاپور برنامه مهد پویا در قالب بخش‌های کوتاه تولید شده تا بعد هنگام پخش بخش‌های مختلف این برنامه در فضای مجازی بارگذاری شود تا مورد استفاده بچه‌هایی که نتوانسته‌اند برنامه را ببینند، قرار بگیرد. همچنین به والدین یاد می‌دهد که چگونه مهارت‌های زندگی و ... را به بچه‌ها آموزش بدهند.

خوب ببین! خوب بشنو!
یکی از بخش‌های جذاب برنامه مهدپویا، آموزش کاردستی است که خانواده پویا کاردستی‌های ساده‌ای را تهیه می‌کنند و به بچه‌ها آموزش می‌دهند. خانواده پویا در این بخش یاد می‌دهد که درست کردن کاردستی چقدر حال بچه‌ها را خوب می‌کند. از دیگر بخش‌های این برنامه، خوب ببین است که در این بخش چیزهایی به بچه‌ها نشان داده می‌شود تا آنها حدس بزنند این خطوط نشان‌دهنده چه شکلی است و بعد آن را درست کنند. در بخش خوب بشنو هم صداهای مختلف گذاشته می‌شود و بچه‌ها باید حدس بزنند که صدای چیست؟ همچنین در بخش نقاشی‌های هندسه‌ای آموزش داده می‌شود که چطور می‌توانند با اشکال هندسی نقاشی کنند. به گفته روستاپور هر قسمت از این برنامه 26دقیقه و بسیار پر ریتم است تا بچه‌ها خسته نشوند.

مقابله با استرس‌ها و هیجان‌ها
به گفته سارا روستاپور، فصل دوم مجموعه مهد پویا در قالب بخش‌های جذاب و کوتاه به مهارت‌های ده‌گانه زندگی می‌پردازد. وی ادامه داد: ما می‌خواهیم به بچه‌ها مهارت‌های زندگی را آموزش بدهیم. به عنوان مثال مهارت تصمیم‌گیری. در این مهارت بچه‌ها می‌توانند متوجه اهمیت تصمیم‌گیری در زندگی‌شان شوند. با مهارت حل مساله یاد خواهند گرفت که هنگام رو به رو شدن با مسائل به دنبال راه‌حل‌های اصولی باشند. چون انتخاب‌های اشتباه می‌تواند مشکلات را چند برابر کند. با مهارت تفکر خلاق به تولید اندیشه و بهتر دیدن کمک خواهیم کرد. مهارت تفکر نقاد هم به بچه‌ها یاد می‌دهیم. توانایی برقرار کردن ارتباط موثر از دیگر مهارت‌هایی است که به بچه‌ها یاد می‌دهیم تا بیشترین رضایت و کمترین تنش و کشمکش را داشته باشند. مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی هم آموزش می‌دهیم که برای تعامل مثبت با افراد است. خودآگاهی هم نقش مهمی در زندگی دارد. به همین دلیل در این مهارت بچه‌ها می‌آموزند که چه شرایط یا موقعیت‌هایی برای او عذاب‌آور است. با مهارت همدلی یاد می‌گیرند که چگونه احساسات افراد دیگر را تحت شرایط مختلف درک کنند. همچنین به بچه‌ها مهارت مقابله با هیجان‌ها و مقابله با استرس‌ها را یاد می‌دهیم. این کارگردان در ادامه افزود: به نظرم باید مهارت‌های زندگی را از خردسالی به بچه‌ها آموزش بدهیم تا آنها چنین مهارت‌هایی را در زندگی شان نهادینه کنند. به عنوان مثال برخی مشکلات با این شروع می‌شود که بلد نیستیم پاسخ منفی بدهیم. ما روی این مهارت هم کار می‌کنیم تا خردسالان از سن کم یاد بگیرند قدرت نه گفتن داشته باشند.

بچه‌های صدا پیشه در مهد پویا
برنامه مهد پویا، پنج عروسک فیل، خرس، خرگوش، گربه و گاو دارد که هر کدام نماینده‌ای از بچه‌ها هستند.
به عنوان مثال فیل نماینده بچه‌هایی است که نمی‌توانند حرف بزنند. عروسک‌های فصل دوم بسیار متفاوت ساخته شده و رنگ‌هایی هم دارند که بچه‌ها دوست دارند. البته به گفته روستاپور از رنگ‌های عجیب و غریب استفاده نکرده‌اند و عروسک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده تا بچه‌ها دوستشان داشته باشند. نکته جالب این است که بچه‌های خردسال صداپیشه این عروسک‌ها هستند که سنشان از دو تا پنج سال است.
البته این اتفاق بانمک کار سازندگان این مجموعه را سخت‌تر کرده و روند تولید را کند. چون باید سارا روستاپور به جای هرکدام از این عروسک‌ها حرف بزند و بعد تک تک به بچه‌ها دیالوگ‌ها را یاد بدهد و بعد صدای آنها را ضبط کرده و جایگزین کند. در این بخش به هیچ وجه بداهه شکل نمی‌گیرد. به گفته کارگردان برنامه، مهدپویا دایره‌المعارف بچه‌هایی است که هنوز به مدرسه نرفته‌اند.

خاطرات خوب بچه‌ها با بانوی قصه‌گو
روستاپور درباره انتخاب مریم نشیبا به عنوان راوی برنامه توضیح داد: خانم نشیبا راوی برنامه هستند و بچه‌ها فقط صدایشان را در بخش‌های متفاوت می‌شنوند. همه بچه‌های دهه 60 خاطرات زیبایی از صدای خانم نشیبا دارند و او را دوست دارند. ضمن این‌که کلام این بانو خیلی شیواست و کلمات را درست بیان می‌کند. همچنین صدایش آرامش و طمأنینه خاصی دارد و می‌دانستم که او به‌درستی کلمات را برای بچه‌ها تلفظ می‌کند و آنها از او یاد می‌گیرند. همچنین سردبیر برنامه، پریا فتحی است که خودش کارشناس تربیتی است. ضمن این‌که شبکه پویا نظارتی بسیار دقیق در تولیدات دارد تا آثار مناسب روانه آنتن شوند. به گفته روستاپور پخش فصل دوم از یک ماه دیگر شروع می‌شود.

عاشق بچه‌ها هستم
«عاشق بچه‌ها هستم و نفسم به نفس‌شان است. من همیشه در تعقیب بچه‌ها هستم.» این‌ها گفته‌های مریم نشیبا است که سال‌هاست برای بچه‌ها قصه گفته است. او ادامه داد: بچه‌ها نسبت به من لطف دارند و من هم خیلی آنها را دوست دارم. وقتی خانم روستاپور پیشنهاد داد که راوی برنامه مهد پویا باشم، با جان و دل پذیرفتم. البته خودم هم فصل اول مهد پویا را دیدم و وقتی در مهد کودک با بچه‌ها صحبت می‌کردم، بچه‌ها با اشتیاق می‌گفتند که صدای من را در برنامه مهد پویا شنیده‌اند و همین برایم جذاب بود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا کودک درون‌تان زنده است؟ توضیح داد که اگر زنده نبود، نمی‌توانستم در 73 سالگی این‌قدر پر انرژی باشم و حتی کمتر از سنم هم نشان می‌دهم و همه اینها به این دلیل است که کودک درونم زنده است.
آن‌قدر انرژی دارم که با وجود این‌که سرما می‌خورم، اما حتما برای ضبط برنامه شب‌بخیر کوچولوی رادیو ایران می‌روم و همه این موارد نشان‌دهنده عشق من به بچه‌هاست. وی ادامه داد: البته من واقعا زجر می‌کشم کودکان کار را می‌بینم، کودکانی که دفتر و مداد ندارند تا سواد یاد بگیرند. همه این صحنه‌ها من را اذیت می‌کند. من هم با دست خالی و حقوق آموزش و پرورش و پرداختی‌های سازمان صدا و سیما نمی‌توانم خیلی کمک کنم. به همین دلیل از مسؤولان می‌خواهم که به بچه‌ها کمک کنند. خوشحالم برنامه‌های آموزشی و سرگرم‌کننده‌ای همچون مهد پویا تولید می‌شود که بچه‌ها با تماشای آن هم لذت می‌برنند و هم آموزش می‌بینند.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها