روایت گروه اعزامی رادیو به کربلا از حال و هوای اربعین امسال

روی موج اربعین

همین چند وقت پیش در مراسمی، کاروان اربعین معاونت صدا برای پوشش رسانه‌ای آیین پیاده‌روی اربعین حسینی و تهیه برنامه و مستندهای رادیویی از نجف و کربلا با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون صدا بدرقه شد.
کد خبر: ۱۲۳۳۸۰۳

بنا به تاکیدات معاونت صدا قرار است برنامه‌سازان رادیو با دستمایه قرار دادن موضوعاتی که بیانگر سبک زندگی حسینی باشد، این مهم را به سرانجام برسانند. همچنین آنها در تعامل با مردم عراق به بهترین نحو، تصویر درستی از ایران را نشان بدهند به گونه‌ای که گزارشگری دو سویه باشند، هم حامل پیام محبت و مودت از ایران و هم حامل پیام همه زائران به خصوص زائران عراقی.
برنامه‌سازان اعزامی ضمن مستقر شدن در چهار موکب عمود 285 امام رضا(ع)، 707 آستان قدس رضوی، 1080 موکب حضرت معصومه (س) و 1120، غیر از تولید برنامه برای شبکه‌های خود با صدای مراکز و سایر شبکه‌های رادیویی نیز همکاری کردند. همچنین روابط عمومی معاونت صدا برای نخستین بار با اعزام گروه عکاسی و تصویر برداری به منظور تامین تصاویر به روز جهت بهره‌برداری رادیو نمای شبکه‌های رادیویی از نجف، مسیر پیاده‌روی و کربلا و ثبت تلاش گروه‌های برنامه‌ساز و فنی شبکه‌های رادیویی حماسه پیاده‌روی اربعین را در بستر امواج رادیویی جاودانه کرد.
مسیری از مسیرهای بهشت
ویژه‌برنامه «در مسیر بهشت» به مناسبت اربعین حسینی به طور زنده از مسیر نجف به کربلا از 20 تا 26 مهر حال و هوای زوار طریق‌الحسین(ع) را بازگو کرد. این برنامه در سه نوبت ساعت 8 و 40 دقیقه و 16 به طور زنده و22 و 30 دقیقه تکرار به مدت 60 دقیقه از رادیو معارف پخش شد.
«در مسیر بهشت» که بیش از پنج سال است حماسه اربعین حسینی را انعکاس می‌دهد، امسال با عوامل برنامه‌ساز رضا هدایت‌فر - گوینده، رضا ملایی - گزارشگر، ابوالفضل سلیمانی - تهیه‌کننده و مجید اشتری به عنوان مدیر تیم فعالیت کرد.
انتقال حس شور و هیجان پیاده‌روی پخش می‌شود
رضا ملایی گزارشگر برنامه «در مسیر بهشت» می‌گوید: تجربه چند سال حضور مداوم در راهپیمایی عظیم اربعین به عنوان گزارشگر رادیویی را دارم و طی این سال‌ها چیزهای فراوانی درباره کار گزارش در چنین فضاهایی یاد گرفته‌ام و از این بابت خدا را شاکرم.
او می‌گوید: نکته جالب این است که در تمام سال‌های فعالیت گزارشگری همیشه دنبال سوژه بوده‌ام ولی در اربعین و در مسیر پیاده‌روی همه به نوعی سوژه گزارش و گفت‌وگو هستند. در گزارش‌های پیاده‌روی سن و سال یا میزان سواد گزارش‌شونده مهم نیست بلکه میزان توجه او به موقعیتی که دارد مهم است.
گزارشی کم‌نظیر و هیجان‌انگیز
رضا هدایت‌فر، گوینده و مجری برنامه «در مسیر بهشت» درخصوص اجرای این برنامه زنده که با حضور پرشور مردم صورت گرفت، می‌گوید: گویندگی و اجرای برنامه میدانی، آن هم در نقطه‌ای نزدیک به کربلا، حس و حال ویژه‌ای دارد که با کارهای دیگر متفاوت است. اجرا در فضای کوچک بدون ملاحظات و اقتضائات استودیوی رادیویی، در دو سه متری زائران اربعین در واقع گزارش یک مستند و رویداد زنده‌ای است که کم‌نظیر و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. در عین حال خطرپذیری مثل قطع برق، کاهش یا قطع اینترنت، صداهای بلند و غیرقابل کنترل دسته‌های عزاداری عراقی و غیرعراقی و چندین نمونه دیگر از جمله خصوصیات این نوع برنامه‌هاست.
ترویج فرهنگ حسینی
سمیه نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: درطی مسیر با خیلی از افرادی آشنا شدم که بار اول‌شان بود که می‌خواستند در حماسه اربعین حضور پیدا کنند، فرصت را غنیمت شمرده و با آنها گفت‌وگو کردم. از حس و حالشان، از این‌که چگونه می‌شود فرهنگ حسینی را با خودمان به کشور میزبان ببریم و فرهنگ حسینی آنها را به عنوان ترویج فرهنگ قیام عاشورایی به کشورمان بیاریم، صحبت کردم.
سفری با دل
آسیه حیدری می‌گوید: چند گزارشی که گرفتم دیدم، برای درک زیارت امام‌حسین(ع) باید با دل سفر کرد. سفر در مکان خوب است، اما وقتی دل انسان آماده و ضمیرش روشن نباشد، اتفاق خاصی نمی‌افتد گاهی هم ما فراخوانده می‌شویم تا کاری را به انجام برسانیم. اتفاقی را رقم بزنیم. تغییری را صورت بدهیم. و بی‌آن‌که بدانیم و حتی بخواهیم دعوت می‌شویم. دعوت می‌شویم تا دلمان و ضمیرمان روشن بشود.
حال و هوایی وصف نشدنی
محمد مفیدی گزارشگر عربی رادیو اربعین که از همه زائرین عرب زبان کشورهای مختلف گزارش تهیه می‌کند، و توفیق داشته چهار بار در مراسم اربعین شرکت کند، می‌گوید: غیر از تهیه گزارش، هر روز از رادیو اربعین ارتباط زنده هم داریم که شنودگان بیشتر با حال و هوای مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در ارتباط باشند که مدت این برنامه‌های زنده تقریبا 30 دقیقه می‌باشد.
مفیدی تصریح می‌کند: گزارش‌ها، ضبط و از طریق بچه‌های فنی مستقر در عمود ۷۰۷ موکب امام رضا(ع) ارسال می‌شود.
حال و هوای اربعین
یاسر دعاگو گزارشگر اعزامی از رادیو قرآن می‌گوید: در موسم اربعین از هر شبکه‌ای گزارشگر و تهیه‌کننده اعزام شده که به صورت بسته‌های تولیدی یا گزارش زنده برای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی فعالیت می‌کنند. ضمن این‌که در بین راه از نجف به کربلا هم استودیو موجود است، همکاران گزارشگر حضور دارند و از راهپیمایان اربعین گزارش تهیه می‌کنند.
او ادامه می‌دهد: دوستان غیر از تهیه مستندهای رادیویی، از حضور مردم در این راهپیمایی عظیم، عکس و فیلم تهیه کرده و برای رادیو اربعین و رادیو نماهای شبکه‌های مختلف رادیویی ارسال می‌کنند.
حفظ وحدت
مهدی اسماعیلی گزارشگر رادیو تهران که در عمود 707 موکب امام رضا (ع) مستقر شده بود،می گوید: با وجودی که خطوط اینترنتی مشکل داشت، اما با تلاش و همت بچه‌های فنی همه گزارش‌ها به موقع ارسال شد.
او ادامه می‌دهد: وقتی با زوار صحبت می‌کردیم آنها از خاطرات خود و همبستگی ملت‌ها می‌گفتند. این‌که باید وحدت و همبستگی حفظ شود.

زهره زمانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها