به بهانه سالگرد شهادت سرینا شیم خبرنگار پرس‌تی‌وی

جرمش آن بود که اسرار هویدا می‌کرد!

دیگر باید پذیرفت مفاهیمی مثل جهاد و جنگ و جبهه و شهادت محدود به میدان نبرد و خاکریزهای شنی نیست و میدان خبرنگاری و حوزه اطلاع‌رسانی به جبهه تازه‌ای بدل شد که درِ باغ شهادت در آن باز است.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۵۹

اکنون پنج سالی می‌شود که از کشته شدن سرینا شیم، خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی می‌گذرد. سرینا شیم که حوزه پر خطری را برای فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش انتخاب کرده بود برای مدت‌ها در مرز سوریه و ترکیه فعالیت می‌کرد و گزارش‌هایی از انتقال تروریست‌های داعش در قالب کامیون‌هایی با لوگوی سازمان بین‌المللی غذا و سازمان‌های مردم‌نهاد از ترکیه به سوریه تهیه کرد. او شهروند آمریکا با اصلیت لبنانی، از معدود خبرنگارانی بود که راجع به نفوذ تروریست‌های تکفیری به سوریه از طریق مرز ترکیه گزارش تهیه کرده بود و جسارت حرفه‌ای در خوری داشت. حوزه خبری که غالبا مردانه تصور و تعریف می‌شود و خبرنگاران زن معمولا کمتر وارد این حوزه می‌شوند.
شیم، شم خبری لازم را داشت و توانست به خبرنگاری موثر در حیطه کاری خود بدل شود. یکی از مهم‌ترین کارهای او که ماندگار شد، انتشار عکس‌هایی بود که نشان می‌داد تکفیری‌ها با استفاده از کامیون‌های سازمان جهانی غذا و دیگر نهادهای غیردولتی از مرز عبور می‌کنند.
بعد از انتشار خبر فوت او بر اثر سانحه رانندگی؛ مرگ وی مشکوک و در شرایط مبهمی در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه اعلام شد. به‌خصوص که دو روز قبل سرینا شیم در مصاحبه با پرس‌تی‌وی عنوان کرده بود مورد تهدید و اتهام قرار گرفته و همین مساله مرگ وی را مشکوک ساخته است.
البته شیم اتهامات وارده به خود را به‌صراحت رد کرده و گفته بود «از این اتهامات شگفت‌زده شده‌ام، زیرا چیزی برای پنهان کردن ندارم و به غیر از وظایف شغلی خود کار دیگری انجام نداده‌ام.»
به نوعی مرگ او مثل هویت حرفه‌ای‌اش، سویه خبری پیدا کرد و به رمزگشایی نیازمند بود. خبری که صورتش ممکن است تصادف باشد اما دلیلش چیز دیگری باشد.
شیم پس از تهیه گزارشی در شهر سوروچ، واقع در استان شانلی اورفه در حال بازگشت به هتل محل اقامت خود بود که خودروی وی با یک ماشین سنگین تصادف کرد.
این روزها در آستانه 27 مهر و سالگرد شهادت او، مرز ترکیه و سوریه یکی از پرآشوب‌ترین روزهای خود را می‌گذراند. روزهایی که جای سرینا شیم و شجاعت‌های خبرنگارانه‌اش در آن خالی است. خبرنگاری که جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد.

سید رضا صائمی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها