آشنایی با سبک و سیاق 5 خودروساز مشهور که بین ایرانی‌ها محبوبند

اصیل مثل بنز جان‌سخت مثل تویوتا

خیلی‌وقت‌ها در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی> وقتی صحبت از خودروسازان مشهور جهان می‌شود، سمت‌وسوی بحث به این سو می‌رود که کدام خودروسازان بهتر یا قوی‌تر از دیگران هستند. این در حالی است که بیش از صد برند خودروسازی در حال حاضر در بازار جهانی فعال هستند که هر یک با سبک و سیاق خود به تولید محصولاتشان می‌پردازند. از این رو بحث در این مورد که کدام خودروساز عملکرد بهتر یا ضعیف‌تری دارد تا حدی غیراصولی و دشوار است، زیرا هر نشان‌تجاری ضعف‌ها، نقاط قوت و سیاست‌های مختص خود را در مباحث مختلف دارد. همچنین با توجه به بحران‌های متفاوت زیست‌محیطی، این روزها در دوره گذار صنعت خودروسازی به سر می‌بریم و بسیاری از برندهای پیشرو در این صنعت به‌دنبال راهکارهای جدیدی برای رهایی از بحث مصرف بالای سوخت، آلایندگی و مسائلی از این قبیل هستند. برای این‌که با سبک و سیاق برخی خودروسازان مشهور و برنامه‌های آینده آنها آشنا شوید، با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۱۰

مرسدس‌بنز
برای دومین مورد، سراغ یک خودروساز آلمانی دیگر که آن هم به اندازه ب‌ام‌و محبوب و مشهور است می‌رویم. مرسدس‌بنز که بزرگ‌ترین زیرمجموعه گروه دایملر است نیز یکی دیگر از برندهای لوکس‌ساز مطرح در سطح بازار جهانی به شمار می‌رود. این برند هم فراز و نشیب‌های فراوان و سیاست‌های متفاوتی در دوره‌های متخلف داشته است. اما اگر کلیات کتاب تاریخ مرسدس‌بنز را نگاه کنیم، این برند همیشه با یک ته‌مایه لوکس همراه بوده که هنوز هم با همان سبک و سیاق به تولید محصولات خود می‌پردازد.
مرسدس هم همچون ب‌ام‌و محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمت دارد که از جمله آنها می‌توان به کلاس «اِی»، کلاس «بی» و... اشاره کرد، اما این به آن معنی نیست که این محصولات قیمت پایینی دارند. هر چند در مقیاس بالاتر، با محصولاتی مثل خانواده «اس» کلاس، «جی» کلاس و... جزو لوکس‌ترین خودروهای بازار جهانی محسوب می‌شوند که بعضا با قیمت‌های نجومی در بازار کشورمان نیز حضور دارند.
اما مرسدس بنز هم همچون ب‌ام‌و، بخشی جانبی تحت عنوان «ای ام جی» یا «آ ام گ» را در اختیار دارد که محصولات لوکس‌تر و قدرتمندتر این برند را طراحی و عرضه می‌کند. البته در سال‌های اخیر محصولات سوپراسپرت مرسدس بنز هم تحت این برند روانه بازار جهانی شده‌اند. به‌تازگی مرسدس‌بنز نیز برنامه عظیمی را در راستای تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبرید و آینده نگرانه پایه‌گذاری کرده که از این‌رو، در کنار عرضه نسخه‌های هیبرید و الکتریکی محصولات مرسدس بنز و اسمارت (به عنوان زیرمجموعه این برند)، شاهد خلق سری جدید محصولات «ای کیو» به‌عنوان نقشه جنگ مرسدس بنز برای ورود به صنعت خودروسازی آینده هستیم. گران‌قیمت‌ترین محصول در حال عرضه این خودروساز
«ای ام جی پراجکت وان» است که تیراژ آن 275 دستگاه و قیمت پایه آن 72/2میلیون دلار اعلام شده است.

ب‌ام‌و
نشان تجاری مشهور و محبوب آلمانی ب‌ام‌و که اصالتی «باواریایی» دارد را اصولا با محصولات لوکس، اسپرت و پیشرو می‌شناسیم. این شرکت خودروسازی که حدود یک قرن پیش پایه‌گذاری شد و دوره‌‍‌های متفاوتی داشت تا دهه 50 میلادی با توجه به شرایط جنگ‌های جهانی و آسیب‌هایی که به‌این خاطر به صنعت خودروی آلمان به‌ویژه آلمان شرقی وارد شد،
فراز و نشیب‌های گوناگونی را تجربه کرده است. اما پس از ورود به دهه 60 میلادی و خریداری سهام این شرکت توسط یک خانواده متمول آلمانی تحت عنوان «کواندت» که این روزها نزدیک به 50 درصد سهام این برند را در اختیار دارند، این شرکت وارد دوران جدید خود و چیزی شد که در حال حاضر می‌بینیم.
ب‌ام‌و نه تنها در بازار ایران بلکه در بازار جهانی هم برندی لوکس تلقی می‌شود. هرچند محصولاتی مثل سری یک تا 4 این خودروساز با قیمت‌های پایین‌ترشان کمی تا قسمتی در زمره خودروهای اقتصادی قرار می‌گیرند و قیمت مناسب‌تری دارند، اما در خط تولید این خودروساز محصولاتی با قیمتی بیش از صد هزار دلار می‌بینیم که پول کمی نیست! به‌عنوان مثال، ب‌ام‌و آی8 که از گران‌ترین و فناورانه‌ترین محصولات این نشان تجاری است، قیمت پایه‌ای در حدود 150 هزار دلار دارد و این در حالی است که نسخه رودستر (کروک) آن بیش از 160 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.
ب‌ام‌و در عمده محصولات خود ذات اسپرت را گنجانده که این عنصر در محصولات متفاوت، غلیظ‌تر یا رقیق‌تر است. همچنین این خودروساز بخشی تحت عنوان «ام پاور» دارد که محصولات تولید شده در این بخش که در واقع همان ب‌ام‌وهای ساده با تغییراتی در راستای سریع‌تر و اسپرت‌تر شدن هستند، در دنیای خودروهای سریع حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. برای مثال ب‌ام‌و ام5 با بهره‌گیری از یک پیشرانه هشت سیلندر توربو، با وجود چهار در و خانوادگی بودنش، شتاب صفرتاصد 8/3 ثانیه‌ای را به شما ارائه می‌کند که در حد برخی خودروهای کاملا اسپرت کوپه است!
این خودروساز که از اواخر دهه 60 میلادی تحقیقات خود را روی خودروهای الکتریکی آغاز کرده بود و این روزها محصولات هیبرید و الکتریکی متفاوتی را در خط تولید خود دارد، برای سال‌های آینده برنامه‌های مدونی برای گسترش سری «آی» دارد که محصولات هیبرید و الکتریکی این خودروساز را شامل می‌شود. ضمن این که طبق اخبار منتشر شده، باید به زودی منتظر عرضه یک سوپراسپرت هیبرید از این خودروساز تحت برند ام پاور نیز باشیم.
تصویر بالا - راست: یکی از جدیدترین محصولات این خودروساز تحت عنوان «سری8 گرند کوپه»
تصویر پایین: آی8، محصول اسپرت هیبرید ب‌ام‌و است که با یک پیشرانه 3 سیلندر توربو در کنار نیروی موتور الکتریکی، قدرتی به میزان 369 اسب بخار را روانه چهار چرخ می‌کند.

تویوتا
به محض شنیدن نام «تویوتا»، تصویر خودروهای جان سخت با استهلاک پایین در ذهن ما نقش می‌بندد. این خودروساز ژاپنی که در حال حاضر از نظر ارزش مادی مجموعه، با ارزش‌ترین برند خودروسازی در دنیا محسوب می‌شود، با قدمتی 82 ساله از دیرباز به تولید خودروهای بسیار مناسب برای استفاده روزمره مشهور بوده است. البته یکی از مهم‌ترین دلایل برای این امر، برچسب قیمتی مناسبی است که اصولا برای محصولاتش در نظر می‌گیرد. ضمن این که خدمات تویوتا در سراسر جهان در وضعیتی راضی‌کننده برای عمده مشتریان قرار دارد و البته طبق آمار رسمی، محصولات تویوتا کمترین میزان مخارج نگهداری را برای خریداران به همره خواهد داشت.
اما نکته جالب‌تر این که طبق بررسی میدانی از تجربیات مالکان در یک بازه ده ساله، دو برند زیرمجموعه تویوتا یعنی لکسوس و سایون نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند که این موضوع به معنای میزان قابل اعتماد بودن این برند و محصولاتش نسبت به رقباست. اما در مورد دو زیرمجموعه مذکور، لکسوس که در بازار ایران هم طرفداران فراوانی دارد، برند لوکس زیرمجموعه تویوتاست که به تولید محصولاتی گران‌قیمت‌تر، باکیفیت‌تر و با امکانات بیشتر می‌پردازد که البته در بسیاری موارد، خودروهای تولیدی توسط لکسوس در واقع یک محصول دوقلو با قیمت ارزان‌تر تحت نشان تجاری تویوتا دارند. یعنی هر دو شالوده‌ای یکسان دارند اما تحت هر یک از این دو نشان، با توجه به شخصیت خودروساز، امکانات و شرایط متفاوتی را به شما ارائه می‌کنند.
سایون نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های تویوتاست که در سال 1382/ 2003 برای ارتباط بهتر تویوتا با خریداران کم‌سن و سال‌تر پایه‌گذاری شد و سه سال پیش یعنی در سال 1395/ 2016 نیز پرونده این خودروساز بسته شد.
در مورد محصولات هیبرید و الکتریکی تویوتا هم باید گفت «پریوس» به عنوان نخستین خودروی هیبرید تولید انبوه در دنیا، محصولی از این برند بود که البته این محصول عنوان کم‌دردسرترین و همچنین پرفروش‌ترین خودروی هیبرید دنیا را نیز از آن خود کرده است. ضمن این که محصولات متفاوت تویوتا و لکسوس این روزها نسخه‌های هیبرید و پیل سوختی نیز دارد. به عنوان مثال کرولا، پریوس، پریو پرایم، راو4، کمری، آوالون، هایلندر و میرای از جمله این محصولات هستند.
تصویر بالا -راست: تویوتا پریوس 2020 که نسخه پیش از فیس لیفتش را در ایران داریم
تصویر پایین- راست: لکسوس ال سی 500، یک کوپه اسپرت آتشین با قدرت 471 اسب بخار و گیربکس 10سرعته خودکار

شورولت
برخلاف تصور ما ایرانی‌ها، بیشتر خودروسازان آمریکایی اعم از شورولت، فورد و... که بر اساس تولیدات قدیمی این کشور شکل گرفته است، در بازار امروز دیگر به دنبال تولید و عرضه خودروهای بزرگ با موتورهای قدرتمند نیستند و سیاست کلی تولیدات آنها بیشتر به سمت ارائه محصولات خانوادگی اقتصادی در ابعاد مختلف تغییر یافته است.
برای مثال این روزها روی خط تولید شورولت محصولی تحت عنوان «اسپارک» را داریم که نسل‌های گذشته این خودرو با نام «شورولت ماتیز» هم به بسیاری از بازارها عرضه می‌شد که در واقع همان دوو ماتیز ما ایرانی‌هاست. همچنین کراس اوور کوچکی مثل شورولت ترکس نیز در فهرست محصولات این خودروساز قرار دارد. اما نکته جالب در مورد شورولت، تنوع رده‌بندی‌ها و محصولاتش است که از خودروهای کوچکی مثل «سونیک» و «اسپارک» تا شاسی‌بلند بزرگی مثل «تاهو»، کوروت به عنوان یک خودروی قدرتمند و... را در چنته دارد. ضمن این که شورولت این روزها محصولات هیبرید و برقی متفاوتی مثل مالیبو هیبرید، ولت و... را نیز روی خط تولید خود جای داده است. این موضوع به معنای اهمیت ورود به عصر جدید صنعت خودرو برای این خودروساز محسوب می‌شود.

هیوندای
هیوندای در قیاس با برندهای خودروسازی فوق، 51 ساله بوده و قدمت بسیار کمتری دارد. اما سیاست‌ها و مدیریت صحیح در این مجموعه موجب ترقی باورنکردنی خودروساز کره‌ای در بازار جهانی شد. تا حدی که این روزها بسیاری از محصولات هیوندای و شریک تجاری دو قلویش یعنی کیاموتورز، در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای جهان در رده‌های مختلف به چشم می‌خورند و بی‌راه نیست اگر این خودروساز را پرفروش‌ترین خودروساز خارجی حاضر در بازار ایران در ده سال اخیر بدانیم.
با این حال هنوز هم هیوندای راه درازی تا رسیدن به یک شخصیت تثبیت شده در پیش دارد. اما در حال حاضر این خودروساز محصولات متفاوتی در رده‌های مختلف از هاچ‌بک کوچکی مثل آی10 تا سدان‌های لوکس برند جنسیس (زیرمجموعه جدید هیوندای که به تولید محصولات لوکس این خودروساز می‌پردازد)، شاسی‌بلندهای بزرگی مثل پالیسید و... را روی خط تولید خود دارد. سیاست هیوندای همواره بر پایه ارائه جدیدترین فناوری‌ها و امکانات و همچنین طراحی جذاب با نازل‌ترین قیمت نسبت به رقبا بوده است، اما در تجربه طولانی‌مدت ثابت شده برخی از محصولات هیوندای یا کیا موتورز نسبت به محصولات همرده و رقیب، استهلاک بیشتری داشته است که این موضوع خصوصا در داخل کابین بیشتر نمود پیدا می‌کند.
اما در زمینه محصولات آینده نگرانه، چند سالی است هیوندای نیز به تولید و عرضه خودروهای هیبرید روی آورده که برای مثال دو نسخه از سوناتا هیبرید را در بازار ایران داشته‌ایم، اما به غیر از سوناتا، محصولات دیگری مثل «یونیک» در سه نسخه تمام برقی، هیبرید و پلاگ ـ این هیبرید، «کنا» الکتریکی و در نهایت «نکسو» به عنوان یک خودروی سلول هیدروژنی را در فهرست تولیدات این خودروساز می‌بینید.

معید حمیدی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها