شاید در نگاه اول خیلی موضوع جدی‌ای به نظر نرسد، اما زودانزالی از شایع‌ترین مشکلات جنسی در آقایان است که پیامدهای غیرمستقیمش زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات در روابط همسران می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۳۱۷۳

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، تعریف زودانزالی، بروز انزال و ارگاسم در مدت زمان کمتر از یک دقیقه از دخول و برقراری رابطه جنسی و طبق تعریف انجمن جهانی اورولوژی به انزال در کمتر از دو دقیقه اطلاق می‌شود. البته این تعاریف به شرط داشتن رابطه جنسی منظم صدق می‌کند. مثلا بروز انزال سریع برای مردی که ماهانه یک‌بار رابطه جنسی دارد، صدق نمی‌کند و در این تعاریف نمی‌گنجد.
دو نکته مهم در این زمینه وجود دارد:
اول این‌که فرد هنگام رابطه جنسی کنترلی روی زمان انزال خود نداشته باشد و نتواند آن را به تاخیر بیندازد. نکته دوم این‌که این اختلال در روابط زناشویی فرد و همسرش باعث ایجاد نارضایتی و اختلال شود و اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد.
رضایت‌نداشتن از رابطه جنسی در زوجین می‌تواند به اختلالات ریشه‌ای و بروز طلاق عاطفی منجر شود و این نکته، اهمیت درمان این اختلال را الزامی می‌کند. این اختلال معمولا بیماری فیزیکی محسوب نمی‌شود و جنبه‌های روانی در آن غالب است.
اولین اقدام در برخورد با این مشکل، کاهش استرس فکری و روانی است. همسر در برخورد با این مشکل لازم است از واردکردن فشار روحی و تشدید استرس شوهر بپرهیزد. انجام مشاوره‌های روان‌درمانی و زوج‌درمانی با پزشک متخصص، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. در واقع با ایجاد آگاهی صحیح از عملکرد جنسی زوجین، می‌توان از بروز توقعات نابجا و استرس جلوگیری کرد. مثلا اگر زمان رابطه جنسی فعال برای مرد، چهار تا پنج دقیقه باشد، اما در این مدت همسرش به ارگاسم نرسد، این عدم هماهنگی (که خیلی شایع است) به معنی زودانزالی در مرد محسوب نمی‌شود. لذا آگاهی از عملکرد جنسی طبیعی، می‌تواند در کاهش تنش واقعا کمک کننده باشد.
در گام بعدی، می‌توان از روش‌های رفتار درمانی برای کنترل انزال استفاده کرد. مثلا در روش
stop-start توصیه می‌شود فرد زمانی که نزدیک به انزال است، تحریک جنسی را برای چند ثانیه متوقف کند. روش‌های بیشتر در این باره را می‌توانید در جلسات مشاوره با اورولوژیست آموزش ببینید.
در گام بعدی، به منظور کاهش تحریک پوستی توصیه به استفاده از کاندوم‌های ساده و
گاهی استفاده محدود از اسپری‌های تاخیری،۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از رابطه می‌شود. در مورد نکات بهداشتی و چگونگی استفاده از این ابزارها حتما دستورالعمل مربوط و توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید. روش دیگر، انجام منظم تمرینات کگل به منظور تقویت عضلات لگن و قاعده آلت است که با بهبود نعوظ و کنترل روی زمان ارگاسم، در دراز مدت کمک‌کننده و موثر است.
در این روش فرد حداقل به مدت شش ماه، لازم است با ایجاد انقباضات منظم لگنی در طی شبانه روز، به تقویت خونرسانی و بهبود عملکرد عضلات قاعده آلت بپردازد.
درمان‌های دارویی مورد استفاده در برخورد با این مشکل نیز به دو صورت صرفا قبل از رابطه و مصرف طولانی مدت دارو، تحت نظر پزشک است. نکته حائزاهمیت، تاثیر زیاد دارو درمانی در موارد همراهی انزال زودرس با استرس فراوان است. اما لازم است بدانید درمان‌های دارویی، تا زمان مصرف، کمک‌کننده هستند ولی به محض قطع دارو، وضعیت انزال مشابه قبل خواهد بود. نکته مهم در این زمینه سوءاستفاده از ترکیبات مخدر است. استفاده از این دسته مواد در ابتدا، تاخیر انزال را به همراه خواهد داشت ولی با گذشت زمان، فرد دچار مقاومت دارویی شده و مجبور می‌شود میزان مصرف داروی مخدر را زیاد کند تا تاخیر مورد نظر پدید آید. چنین فردی در درازمدت خود را در معرض اعتیاد به دارو قرار می‌دهد و همچنین ممکن است اختلالات نعوظ ناشی از داروی مخدر را
تجربه کند.
اشتباه رایج دیگر در برخورد با زودانزالی، مصرف داروهای کمکی نعوظ مثل ترکیبات ویاگرا است که تاثیر اثبات‌شده‌ای در تاخیر انزال ندارند و به اشتباه به منظور درمان زودانزالی مصرف می‌شوند. چنین داروهایی نه تنها انزال زودرس را برطرف نمی‌کند، بلکه با قطع مصرفشان فرد دچار اختلال نعوظ نیز می‌شود.
از سایر روش‌های درمانی، می‌توان به از بین بردن گیرنده‌های عصبی محیطی در انتهای آلت در محل ختنه‌گاه اشاره کرد که از طریق تزریق داروی زیر پوستی امکان‌پذیر است که البته اثربخشی این روش در دست تحقیق است.
یکی از روش‌های دیگر مورد استفاده در برخورد با زودانزالی که در برخی موارد موثر بوده است، انجام جراحی تحت بی‌حسی موضعی، به‌منظور برداشت پوست حاوی گیرنده‌های عصبی در محل ختنه‌گاه و در واقع اصلاح ختنه‌گاه است.
همه این نکات در مورد امکان‌پذیر بودن درمان زودانزالی را با جزئیات توضیح دادم، تا شما خواننده عزیز را که احیانا ممکن است به این عارضه دچار باشید مطمئن کنم این مشکل قابل درمان است و نباید گرمای کانون خانواده و رابطه با همسر خود را به خاطر مسأله‌ای که حل‌شدنی است دچار تنش و اضطراب کنید. هفته آینده راهکار مشکل جنسی دیگری را برایتان خواهم نوشت.

دکتر سلمان اسلامی

متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها