به طور کلی داروهای لاغری از طریق چهار مکانیسم موجب لاغری می‌شوند:
کد خبر: ۱۲۳۲۹۹۰


1- برخی داروها بر روی سیستم اشتها و مرکز آن در مغز اثر گذاشته و موجب کاهش اشتها و در نتیجه لاغری می‌شوند.
2- برخی دیگر ترموژنیک بوده و با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن موجب لاغری می‌شوند.
3- دسته دیگر با افزایش دفع آب بدن، سبب لاغری می‌شوند.
4- گروهی از داروها هم سبب کاهش جذب چربی و در نتیجه دفع چربی موجود در مواد غذایی می‌شوند.
داروهای شیمیایی که در حال حاضردر دسترس هستند ترکیبات یک یا دو گروه از سه گروه هستند که با اسامی تجاری مختلف و تبلیغات منحرف‌کننده به فروش می‌رسد و حتی در اغلب داروهایی که به عنوان صد درصد گیاهی تبلیغ می‌شود نیز مقادیر زیادی از این مواد شیمیایی وجود دارد لذا بهتر است به این تبلیغات توجه نشود.
سیبوترامین: این دارو با اثر بر روی مرکز اشتها در هیپوتالاموس مغز سبب کم‌خوراکی می‌شود و در برخی افراد نه‌تنها اثری ندارد بلکه در برخی موارد باعث افزایش وزن هم می‌شود. در ضمن این دارو قابلیت ایجاد وابستگی دارد و می‌تواند اعتیاد دارویی ایجاد کند. سیبوترامین عوارض جانبی شدیدی نظیر خشکی دهان، سردرد، یبوست و بی خوابی را به همراه دارد همچنین مصرف این دارو می‌تواند به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی، کلیوی، سنگ کیسه صفرا، بیماری‌های غده تیروئید و آب سیاه منجر شود.
اورلیستات: این دارو از جذب چربی‌ها در روده جلوگیری می‌کند. از آن جا که اورلیستات سبب دفع ویتامین‌های محلول در چربی می‌شود، در سه هفته اول مصرف، عوارضی چون دفع مکرر مدفوع، اسهال، اضطراب، سرگیجه و ناراحتی‌های روده‌ای بروز می‌کند. البته در برخی موارد با تجویز
بلامانع است.
تینوایت: نام ژنریک این دارو دی اتیل پروپیون هیدرو کلراید است که از نظربیوشیمیایی حاوی آمین(مشابه مت آمفتامین) است و در ماده مخدر شیشه استفاده می‌شود. این دارو روی مغز اثر کرده و سبب مهار اشتها شده و به ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا، پرکاری تیروئید، آب سیاه، دیابت، مشکلات روحی و آترواسکلروز منجر می‌شود. از عوارض استفاده از آن اختلال در بینایی، خشکی دهان، بی‌خوابی، بدخلقی و ناراحتی معده است که در روزهای اول استفاده از آن ظاهر می‌‌شود.
مصرف این دارو اعتیادآور است و وابستگی ایجاد می‌کند. امروزه استفاده از تینوایت به خاطر ایجاد وابستگی، تداخلات دارویی و غذایی گسترده، محدود شده است.

مهرداد رحیم‌زاده

کارشناس ارشد تغذیه ورزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها