در سال‌های اخیر که مراسم پیاده‌روی اربعین با شکوه بیشتری نسبت به دهه‌های گذشته برگزار می‌شود، دستگاه‌های مختلفی برای تقویت زیرساخت‌های لازم به‌منظور فراهم کردن رفاه حال زائران اربعین حسینی پای کار آمده‌اند و در این سال‌ها اقدامات بسیاری در زمینه‌های توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، پارکینگ‌، پایانه‌های مرزی، تامین امنیت و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی انجام داده‌اند.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۴۶

اما با وجود همه تلاش‌های صورت‌گرفته در این زمینه، می‌توان بیان کرد هیچ‌کدام از این اقدامات کافی نبوده و برخلاف این که پیش‌بینی می‌شد امسال با افزایش جمعیت زائران اربعین نسبت به سال‌های گذشته مواجه باشیم، اما همچنان زائران با مشکلاتی در زمینه‌های تردد، اقامت و خروج از کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این نشان می‌دهد تدبیر لازم برای حل این مشکلات و برنامه‌ریزی برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در یک سال گذشته و سال‌های قبل از آن به اندازه کافی انجام نشده است و به همین دلیل هنوز مردم از برخی مشکلات در این حوزه‌ها نارضایتی دارند.
از جمله مسائلی که در سال‌های اخیر موجب نارضایتی بسیاری از زائران راهپیمایی اربعین شده است، مشکلات موجود در سامانه سماح است که با وجود ادعای برخی مسؤولان ستاد مرکزی اربعین حسینی مبنی بر الزامی نبودن ثبت‌نام در این سامانه، به نظر می‌رسد شرکت در پیاده‌روی اربعین بدون ثبت‌نام در این سامانه بسیار دشوار باشد. البته نفس وجود چنین سامانه‌ای برای این مراسم بسیار مفید و کاربردی است، اما آنچه موجب گلایه مردم شده، برخی هزینه‌هایی است که ثبت‌نام در این سامانه به همراه دارد و برای زائران جای سوال شده است.
موضوع دیگر در پیاده‌روی اربعین بحث
بازار سیاهی است که هنوز در زمینه اعزام زائران به مرزها در ایام اربعین اتفاق می‌افتد که این موضوع به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به‌وفور اتفاق می‌افتد و همچنان شاهد هستیم برخی افراد سودجو، زائران را با مبالغ بسیار بالاتر از تعرفه‌های مصوب به مرزها می‌برند. با توجه به این موضوع، نهادهای نظارتی به‌خصوص ستاد مرکزی اربعین حسینی باید با جدیت بیشتری به این مساله ورود پیدا کنند، چراکه اساسا نظارت بر تخلفات این حوزه یکی از وظایف اصلی این ستاد ارزیابی می‌شود.
با توجه به همه این مسائل و این که آمارهای موجود نشان می‌دهد همه ساله با افزایش آمار زائران اربعین حسینی مواجه هستیم، مسؤولان ذی‌ربط هنوز نتوانسته‌اند متناسب با افزایش جمعیت زائران، امکانات و زیرساخت‌های موجود را بهبود بخشند.
این مساله حاکی از سوء مدیریتی است که البته بیشتر ناشی از سهل‌انگاری در پیش‌بینی ظرفیت‌های لازم به‌منظور فراهم کردن تسهیلات برای زائران است. از این‌رو، می‌توان نتیجه گرفت هنوز عزم کافی برای حل این مشکلات میان مسؤولان ما وجود ندارد،
در حالی که بسیاری از آنها مدعی داشتن مدیریت قوی در زمینه ساماندهی مراسم پیاده‌روی اربعین هستند.

احد آزادی‌خواه

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها