با اینکه موج گرانی مربوط به قیمت خودرو تا حدودی کاهش پیدا کرده است اما همچنان بازار خودرو ملتهب است و روزهای خوبی را پشت سر نمی‎گذارد. اکنون بازار خودروی دست دوم نیز تحت تاثیر همان شرایط گرانی قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۲۸
بازار خرید و فروش خودرو، همچنان ملتهب و «جوگیر»

به گزارش جام جم آنلاین ، افزایش بی‏ رویه قیمت خودرو در یک سال و نیم گذشته تا آنجا پیش رفت که قیمت محصولاتی که کیفیتی نازل دارند به طرز شگفت آوری افزایش یافت.

اکنون بازار خرید و فروش خودروی دست دوم با توجه به کاهش نسبی قیمت و فروکش کردن التهاب شدید قبلی تا حدودی پررونق ‏تر شده است البته در بازار خرید و فروش خودروی دست چندم هنوز ناهمواری هایی دیده می شود.

قیمت یک خودرو در یک آگهی خیلی بیشتر از ارزش آن است و از سویی قیمت یک خودروی دیگر به دلیل بی تجربگی فروشنده پایین تر از ارزش آن تعیین می شود. اما نکته مهم همان گران فروشی در بازار خرید خودرو است، بازاری که در آن هنوز ردپای التهاب شدید و افزایش بی رویه قیمت دیده می شود. نکته مهم تر از آن عدم نظارت کافی بر روی گران فروشی های این چنینی است.

پراید روی موج

پراید قرار نیست از آن بالا پایین تر بیاید. از قیمت نوع صفر این اتومبیل خبر داریم اما دست دوم آن در قیمت های متفاوتی خرید و فروش می شود.

در میان ده ها آگهی مربوط به خرید و فروش پراید با فروشنده یک مدل 87 تماس می گیریم. این خودرو با قیمت عجیب 32 میلیون تومان به خریدار عرضه می شود که البته اصلا ارزش آن را ندارد. بالاخره فروشنده ها هم مانند خود پراید صفر روی موج هستند. فعلا در راس قرار دارند و پایین نمی آیند.

در این مدل های تیبا نیز کمتر از پراید قیمت های نامتعارفی ندارند. مدل های دست دوم این خودرو نیز با قیمت هایی تا مرز 45 الی 50 میلیون تومان هم خرید و فروش می شود که این یکی هم اصلا غیرقابل پذیرش است.

ابوالفضل اسماعیلی کارشناس بازار خودرو در این باره به جام جم گفت: ما اکنون با قیمت خودروهای صفر شرکت های تولید کننده داخلی کار نداریم. اکنون با بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم روبرو هستیم. بزرگ ترین تخلفی که در این بازار به وجود می آید در نتیجه بی اطلاعی یک فروشنده است.

وی افزود: حتی افزایش قیمت خودروی صفر هم توجیه ندارد چه برسد به خودروی مستهلک و دست چندم. قطعا نظارت بر روی این موضوع بیشتر باشد هرگز شاهد خرید و فروش های عجیب در این بازار نخواهیم بود.

قیمت‌های نجومی دست چندمی‌ها

برای پاترول چهاردرب مدل 73 قیمتی حدود 85 میلیون تومان تعیین شده است. این یکی در دایره تخلفات جای نمی گیرد. اصولا برخی از «ماشین بازها» تمایل دارند با هر قیمتی ولو بالا و بیش از حد هم که هست اتومبیل مورد علاقه خود را تهیه کنند.

این ماجرا در رابطه با انواع فولکس و پیکان هم صدق می کند. اما وقتی پای اتومبیل های دست چندمی مثل پراید، تیبا، 206 و انواع مشابه آن در میان باشد قیمت‎های غیرمتعارف قابل پذیرش نیست.

در رابطه با اتومبیل های مدل بالا اوضاع تا حدودی متفاوت تر است. گاهی اوقات یک نوع مدل خاص از سانتافه با قیمت صفر آن برابری می کند. در تماس با فروشنده متوجه می شوید که او قیمتی را روی اتومبیل خود گذاشته که اگر بخواهید مدل صفر آن را بخرید باید همین قدر بپردازید. اینجا هم اتومبیل های مدل بالا برای گران بودن کورس گذاشته اند.

اسماعیلی در اینباره می گوید: ‌گفتن اینکه نظارت ها باید بیشتر شود فایده ای ندارد. به قول معروف شنونده باید عاقل باشد. حالا ما می گوییم خریدار باید عاقل باشد. متاسفانه برخی از این اطلاع ندارند که پیش از خرید و فروش خودرو ابتدا باید اقدام به کمی جستجو در رابطه با قیمت خودرو کرد. گاهی اوقات خرید از بازار دست دوم توجیه عقلانی ندارد چرا که با قیمت پایین تری می توان همان را به صورت صفر خریداری کرد.

از معمولی تا اسپورت

خودروهای اسپورت نسبت به خودروهای معمولی هم نوع خودشان قیمت بالاتری دارند. اینجا هم خریداران خاص در میان هستند. هیچ فروشنده‎ای که به دنبال یک اتومبیل دست دوم می‎گردد هرگز هزینه‎ای برای خرید اتومبیل‎هایی که فقط به خاطر اسپورت شدن گران هستند ، نمی‎کند. اما برخی دیگر که به اصطلاح ماشین‎باز هستند برای خرید اتومبیل های اسپورت از هیچ هزینه ای دریغ نمی‎کند.

انواع جیب، پاترول، ماتیز، دوو سیلو و انواع دیگری از اتومبیل‌ها در همین رده هستند. اتومبیل‎های اسپورت بنا بر این که چگونه اسپورت شده‌اند قیمت گذاری می‎شوند. در این میان قیمت‎های عجیبی همانند جیپ 70 میلیونی جالب توجه است.

التهاب در بازار خودروی دست دوم به گسترده ترین شکل ممکن دیده می‎شود. هنوز هم برخی از خودروها چند برابر قیمت واقعی به فروش می رسند که هیچ نظارتی بر روی این موضوع وجود ندارد. این عدم نظارت باعث می شود تا گرانی به پررنگ‎ترین شکل ممکن در لابلای بازار خودرو حضور داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها