رئیس رسانه ملی با حضور در شهرک سینمایی غزالی در جریان جزئیات پیش تولید پروژه فاخر «سلمان فارسی» قرار گرفت

بازدید از ملک سلمان

یکی می‌گفت شهاب حسینی است، دیگری اسم مصطفی زمانی را می‌آورد اما این گمانه‌زنی‌ها و شایعه‌ها خیلی زود از طرف عوامل سریال سلمان فارسی تکذیب می‌شد. می‌گفتند به گزینه نهایی برای بازیگر نقش اصلی این سریال نرسیده‌اند. مدتی بعد حسین کرمی، رئیس مرکز سیما فیلم اعلام کرد یک بازیگر حرفه‌ای قرار است ردای این صحابه را بر تن کند. همچنین گفته شد با صرف زمان زیادی برای بررسی و انتخاب بازیگر اصلی، گروه به نام مشخصی رسیده‌اند، اما هنوز نام این بازیگر فاش نشده و قرار است یکپارچه به همه رسانه‌ها گفته شود. بالاخره دیروز طلسم پشت پرده ماندن نام این بازیگر شکسته و در بازدید سه ساعته‌ای که رئیس رسانه ملی از کارگاه‌های پیش تولید این سریال داشت از ایفاگر نقش سلمان فارسی در سریال تازه میرباقری نام برده شد؛ او کسی نیست جز علیرضا شجاع‌نوری.
کد خبر: ۱۲۳۲۷۸۹

شجاع‌نوری جوان می‌شود؟
یکی از دلایل انتخاب شجاع نوری برای این نقش را می‌توان در مشخصات ایرانی چهره او جست‌وجو کرد اما پرسش اینجاست که با توجه به سن و ظاهر این بازیگر که در 64 سالگی به سر می‌برد آیا ایفاگر نقش جوانی سلمان نیز او خواهد بود؟ حسین طاهری، تهیه‌کننده سریال گفته است: شجاع‌نوری در مرحله دوم سریال به آنها می‌پیوندد و از سوی دیگر بیان کرده: در خدمت شجاع‌نوری به عنوان بازیگر تمام و کمال «سلمان فارسی» خواهیم بود و بقیه بازیگران هم با قطعی شدن، اطلاع‌رسانی می‌شوند و مصطفی زمانی شایعه است. کارگردان سریال سلمان فارسی هم در بازدید رئیس رسانه ملی از پیش‌تولید این سریال، از مشخص شدن بازیگران اصلی «سلمان فارسی» خبر داد و افزود: آقای شجاع نوری برای نقش میانسالی و کهنسالی سلمان فارسی انتخاب و قرارداد نهایی با او تنظیم شده است. با این توضیح و اخبار قبلی در مورد قصه سریال که از کودکی سلمان شروع می‌شود باید گفت همچنان بازیگر نقش کودکی و جوانی این شخصیت هنوز اعلام نشده است. البته ممکن است به دو برهه کودکی و جوانی سلمان، کمتر از روزهای میانسالی‌اش پرداخته شده باشد و با این گمان می‌توان بازیگر نقش اصلی را شجاع‌نوری در نظر گرفت.

از عبدا... تا سلمان
«روز واقعه» بود که او را به مخاطبان شناساند، گرچه پیش از آن به عرصه تصویر پا گذاشته و به عنوان بازیگر و تهیه‌کننده در سینما و تلویزیون حضور داشت. بعد گذشت بیش از 20 سال از ساخت فیلم سینمایی روز واقعه همچنان علیرضا شجاع‌نوری با بازی در این نقش و به نام عبدا... شناخته می‌شود. جوان نصرانی که تازه اسلام آورده بود و زمانی که می‌خواهد به عقد معشوق زمینی‌اش برسد، ندایی از آسمان می‌‎شنود و برای رساندن خود به رکاب حسین (ع) صحرا به صحرا می‌گردد و خیلی دیر به نینوای پرخون پا می‌گذارد.
تاثیر بازی در این نقش سنگین به گفته این بازیگر تا مدت‌ها او را درگیر خود کرد. شجاع نوری چند سال از این عرصه دور ماند و سپس با تهیه‌کنندگی بازگشت. او تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی قابل توجهی چون شیر سنگی، یک بوس کوچولو، فرش باد و باغ‌های کندلوس را در کارنامه دارد و سال 88 با فیلم تردید دوباره پا به قاب تصویر گذاشت و این سال‌ها در آثار متفاوت سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرد. از جمله آخرین نقش‌آفرینی‌های او می‌توان به سریال بانوی عمارت و نقش طبیب‌الاطبا اشاره کرد. دیگر اثر تاریخی که او در آن حضور داشته، فیلم سینمایی محمد رسول‌ا... و بازی در نقش عبدالمطلب است. گرچه این بازیگر در تمامی این آثار موفق ظاهر شده اما هنوز هیچ‌کدام نتوانسته است در ابعاد و کیفیت «روز واقعه» بهرام بیضایی باشد و حالا باید دید او در نقش نخست سریال تازه میرباقری و نقشی چون سلمان فارسی چگونه ظاهر می‌شود؛ نقشی که می‌تواند او را در اواخر میانسالی ستاره کند.

دکتر علی‌عسکری: سریال سلمان اثری ماندگار خواهد شد

پیش از ظهر شنبه، دکتر علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما به همراه جمعی از مدیران سازمان مانند مرتضی میرباقری، معاون سیما، حسین کرمی، رئیس مرکزسیمافیلم، مجید زین العابدین، مدیر شبکه‌یک سیما و ... با حضور در شهرک سینمایی تلویزیونی ایران(غزالی) از نزدیک در جریان روند پیش تولید سریال سلمان فارسی قرار گرفت. در این دیدار که سه ساعت به طول انجامید از نه کارگاه که حدود 200 نفر در آن مشغول کارند، بازدید به عمل آمد. رئیس سازمان صداوسیما دیروز در بازدید از مراحل پیش تولید و کارگاه‌های سریال سلمان فارسی با تشکر از تیم ورزیده و پا به کاری که در قله دانش و هنر سریال‌سازی ایران قرار دارند ابراز امیدواری کرد این سریال به اثری ارزشمند و ماندگار در تاریخ تبدیل شود.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی عسکری گفت سال‌ها قبل آقای میرباقری در پشت صحنه سریال مختارنامه، بخش هایی از فیلمنامه سریال سلمان را برای من بازگو کرد و افسوس خوردم که چرا با این همه پژوهش، سریال ساخته نمی‌شود. وی ابراز خرسندی کرد بعد از وقفه پیش آمده به علت مشکلات مدیریتی، ساخت این سریال با لطف خدا و همت دوستان در این دوره، با قدرت آغاز شده است. رئیس رسانه ملی، سلمان فارسی را شخصیتی استثنایی در تاریخ خواند و گفت عبور او از تمام سطوح فکری و عقیدتی و رسیدنش به ساحل آرامش پیامبر و اسلام، حجتی بر کامل بودن این دین است. وی ابراز امیدواری کرد بازسازی شخصیت سلمان در عصر امروز نیز نمادی از هدایت بشر به سوی حقیقت و فراهم‌کننده زمینه برای جذب تشنگان حقیقت و در نهایت ظهور حضرت حجت باشد. دکتر علی عسکری گفت امروزه اگر بخواهیم سیره رسول اکرم و امیرالمومنین را نشان بدهیم، زیباترین نحوه پرداخت به سیره و اعمال آن بزرگواران، پرداخت شخصیت سلمان است چون سلمان به قدری به آن دو عزیز، نزدیک بود که آینه آنان در سبک زندگی اسلامی‌به شمار می‌رود. رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به گنجاندن واقعه غدیر در سریال سلمان گفت: سلمان، اندیشمند فعال ایرانی بود و جست‌وجوی حقیقت بود و در نهایت به آن رسید ان شاءا... این سریال هم بتواند به جست‌وجوگران حقیقت کمک کند.
ضمن این‌که رئیس سازمان دستورات لازم برای در اختیار قراردادن فضای مناسب و کافی به بخش های تولیدی سریال سلمان فارسی را صادر کرد. دکتر علی‌عسکری با غرس یک بوته گل رز، آغاز ساخت دکور کلیسای دمشق در محوطه شهرک غزالی را هم کلید زد. این کلیسا بعد از تصویربرداری‌های مرتبط با تغییراتی به عنوان مکان فیلمبرداری مسجد اموی مورد استفاده قرار‌خواهد گرفت و می‌توان از آن برای بعد از سریال سلمان فارسی هم استفاده کرد.
دکتر علی‌ عسکری بعد از پایان این بازدید سه ساعته در مصاحبه‌ای اعلام کرد: کارهای پیش تولید سریال از یک‌سال پیش شروع شده و باوجود کمبودهای مالی طبق برنامه‌ریزی پیش می‌رود و ان‌شاءا... تا آخر پاییز امسال شاهد آغاز تصویربرداری در جزیره قشم خواهیم بود.
رئیس رسانه ملی افزود: طبق اعلام گروه تولید تاکنون با بیش از یکصد بازیگر رده‌های یک تا 3 این سریال قرارداد بسته شده است و آنها مشغول تمرین‌های خود هستند.

کِی و کجا؟
تصویربرداری سریال اواخر آذر در قشم آغاز می‌شود. فصل اول این سریال، نمایشگر ایران قبل از اسلام؛ فصل دوم، بیزانس و فصل سوم اسلام است. ظاهرا تولید سریال سلمان با تصویربرداری فصل دوم شروع می‌شود؛ فصلی که به زندگی سلمان پیش از اسلام در دوره بیزانس می‌پردازد. جزیره قشم، مکانی است که برای تصویربرداری این بخش در نظر گرفته شده، گرچه گفته می‌شود بخش‌هایی از این دوران نیز در ترکیه مقابل دوربین می‌رود. آنچنان که کرمی به جام‌جم گفته است، گروه کشورهای مختلفی را در اطراف ایران مورد بررسی قرار داد و در نهایت ترکیه انتخاب شد. با توجه به گستردگی کار احتمالا چند شهر این کشور و همچنین شهرهای دیگر ایران نیز برای ساخت دکور یا تصویربرداری مقصد عوامل سازنده «سلمان فارسی» خواهند بود.

یک پیش تولید پر و پیمان
سریال سلمان از پروژه‌های عظیم است که احتمالا مثل مختارنامه ساخت آن چند سالی طول می‌کشد. چرا؟ چون قصه چند برهه تاریخی را به تصویر می‌کشد و یافتن محل تصویربرداری متناسب با آن و ساخت دکور قطعا زمانبر است؛ آن‌هم با وسواسی که همه از داوود میرباقری در درست از آب درآمدن کار سراغ دارند. به همین منظور از چندی پیش کارگاه‌های تخصصی نجاری، خیاطی، مدل‌سازی، قالب‌سازی، آهنگری، رنگرزی، کهنه‌کاری، زیورآلات و بدلیجات، کفش و چرم، پاپوش و... برای سریال شکل گرفت و استادان کار مشغول نمونه‌سازی هستند. با اتمام این بخش و کارهای زیربنایی قرار است «سلمان فارسی» مقابل دوربین برود و در این فاصله دیگر بازیگران نیز انتخاب و قطعی می‌شوند؛ بازیگرانی که در میان آنها خارجی‌ها هم هستند.

بی‌قراری که قرار گرفت
آنچنان که منابع تاریخی و مذهبی می‌گویند سلمان فارسی جست‌وجوگری بود که به دنبال گمشده‌اش یعنی حقیقت می‌گشت. در این راه به مناطق مختلف جهان سفر کرد، با ادیان متفاوت از نزدیک آشنا شد و در نهایت با آشنایی با محمد (ص) به اسلام روی آورد. طرح اولیه قصه این زندگی جذاب و دراماتیک، نویسندگی و بازنویسی آن همانند بسیاری از کارهای میرباقری به عهده خودش است اما او برای نگارش دیالوگ‌ها از گروه نویسندگان هم کمک گرفته که در راس آنها می‌توان به حضور رفیق دیرینه‌اش، امرا... احمدجو اشاره کرد. داستان این سریال از تولد سلمان شروع می‌شود و در آن به مهم‌ترین اتفاقات زندگی او پرداخت می‌شود.

« سلمان فارسی»، کامل‌ترین پیش تولید در سریال‌های الف ویژه
در بازدید از مراحل پیش تولید سریال سلمان فارسی، مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی هم با تشکر از حمایت‌های رئیس سازمان، این حمایت‌ها را پشتوانه اساسی ساخت سریال سلمان دانست. میرباقری با بیان این‌که در یک دهه اخیر به علت مشکلات متعدد برای ساخت سریال‌های الف ویژه، دچار مشکل بودیم، گفت این دست سریال‌ها، قله سریال سازی‌اند که حرکت آنها نشانه سلامت صنعت سریال‌سازی ماست. وی با اشاره به این‌که ساخت سریال سلمان فارسی با وجود همه مشکلات مالی با حمایت جدی دکتر علی عسکری به راه افتاد، نوید داد این سریال از نظر پیش تولید از همه سریال‌های الف ویژه‌ای که تاکنون ساخته شده، کامل‌‌تر است. او ابراز امیدواری کرد ساخت سریال با شتاب جلو برود تا تراز خوبی برای سریال‌سازی الف ویژه باشد. میرباقری تاکید کرد سریال سلمان‌فارسی برآیند همه نکات مدنظر ما اعم از دین، تاریخ و... است.

«سلمان فارسی»؛ یک پروژه راهبردی
داود میرباقری، کارگردان و نویسنده سریال سلمان فارسی هم با اشاره به جایگاه رفیع سلمان، این سریال را پروژه‌ای بسیار راهبردی و مهم برای ترویج نگاه و تفکر مذهبی نظام اسلامی معرفی کرد و گفت امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و دغدغه‌مند بتوانیم منطق مستحکم خودمان را به صورت دراماتیزه و جذاب برای بخشی از جهان با قدرت منتقل کنیم. او تاکید کرد کار خیلی سنگین است اما ان‌شاءا... با استمرار حمایت‌ها امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.
داوود میرباقری کارگردان این سریال هم با ابراز رضایت از روند پیش تولید سلمان فارسی گفت: تاکنون چنین پروژه سنگینی برای عرصه سریال‌سازی تلویزیونی نداشته‌ایم و به همین علت سعی‌ می‌کنیم تجارب به‌دست آمده در این مسیر را دقیق و به درستی محافظت کرده و منتقل کنیم.

انتخاب‌های تاریخی
تهیه‌کننده سلمان فارسی گفته داود میرباقری جزو کارگردانانی است که با انتخاب بازیگران آثار خود همه را شگفت‌زده می‌کند. این صحبت بهانه‌ای شد تا در میان آثار میرباقری و همچنین دیگر آثار تاریخی - مذهبی، به ویژه آثاری که در آنها یک شخصیت واقعی به نمایش درمی‌آید جست‌وجو کنیم و ببینیم بازیگران این آثار چه کسانی بودند. در این مورد به طور مشخص باید گفت بازیگر نقش اول سریال داود میرباقری شدن برای بسیاری از هنرپیشگان شانس بزرگی است تا جایی که کسی مثل فریبرز عرب‌نیا را که برای چند سالی جزو ستاره‌های سینما بود، امروز به عنوان مختار می‌شناسند. انتخاب عرب‌نیا برای این نقش در آن زمان برای بسیاری غافلگیرکننده بود و مختارنامه در کارنامه این بازیگر و بسیاری از هنرپیشگان نقش‌های اصلی‌اش تاثیر ویژه‌ای داشت. میرباقری در دیگر آثار خود نیز از بازیگران مطرح و شناخته‌شده برای نقش‌ اصلی دعوت کرد. امین تارخ شد شوذب خزانه دار «معصومیت از دست رفته»؛ داریوش ارجمند، مالک اشتر «امام علی (ع)» شد و... و تمامی آنها هم در این نقش‌ها درخشیدند و مانا شدند.
فرج‌ا... سلحشور در سریال یوسف پیامبر اما برای ایفای نقش اصلی سراغ مصطفی زمانی رفت که آن زمان برای کسی شناخته شده نبود. زمانی هم با بازی در نقش یوسف مسیر شهرتی که بسیاری سالیان دراز طی می‌کنند، خیلی زود پیمود و البته در ادامه راه توانایی خود را به خوبی نشان داد.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها