پیشنهاد ویژه برای تهرانگردی در هفته تهران

تهران و کوچه‌هایش

راستش هر موقع که بحث تهرانگردی می‌شود، پیش از هر چیز نام چند بنای تاریخی، موزه و... به ذهن می‌رسد. مثلا موزه ایران باستان یا کاخ موزه گلستان، عمارت مسعودیه و... اما در کنار این بناهای تاریخی، بعضی جاهای دیگر در تهران وجود دارد که برای هرکسی می‌تواند جذابیت داشته باشد. شاید باورتان نشود، اما در تهران هم می‌توان بومگردی کرد، از طبیعت لذت برد و همزمان در فضای شهری منحصر به فرد پایتخت، قدم زد و خرید کرد. هم می‌شود وارد دنیای قدیم شد. هم پا به دنیای مدرن گذاشت. به همین دلیل چهار فصل تهران را نباید از دست داد. هفته تهران که از 14 مهر شروع شده فرصت خوبی است برای آن‌که از داشته‌های تهران بیشتر بدانید. از پارک و موزه گرفته تا کاخ و تفرجگاه و مال و.... در این گزارش تلاش‌مان بر این است تا به شما بگوییم وقتی از تهران حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟ تهران پر است از مکان‌های دیدنی؛ مکان‌هایی که با ذائقه‌های گوناگون سازگار است و برای همین هرکس می‌تواند بسته به سلیقه خود دست به انتخاب مکان مورد نظر بزند. هر کس که بسیاری از نقاط جهان را گشته باشد در فهرست خود شهر تهران را نیز به عنوان یک شهر زنده، پویا و پرتحرک می‌شناسد. شهری که هم روزهایش پر است از سرزندگی و هم شب‌هایش زنده است. البته اگر دود و دم و شلوغی و ترافیک و آلودگی هوا و ساخت و ساز و برج‌های سر به فلک کشیده و... بگذارد آب خوش از گلوی پایتخت پایین برود آن وقت است که می‌توان تهران را تکه‌ای از بهشت دانست. تکه‌ای از بهشت که باید قدر آن را بیشتر بدانیم و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.
کد خبر: ۱۲۳۲۵۷۷

بومگردی در تهران
بومگردی در تهران؟ پاسخ این سوال یک کلمه است؛ «بله.» بومگردی اصطلاحی است که معمولا برای گردشگری فرهنگی استفاده می‌شود. یعنی نوعی از گردشگری که بیشتر متمایل به دیدن فرهنگ‌ها، مردم و زندگی‌های مختلف در حوزه‌های قومیتی و فرهنگی می‌شود و تهران گرچه سال‌هاست هویت بومی‌اش را از دست داده و به‌واسطه پایتخت بودنش، یک شهر چندفرهنگی است؛ اما هنوز هم می‌توان رگه‌ها و نشانه‌هایی از فرهنگ زندگی تهرانی را پیدا کرد.
محله‌های قدیمی تهران، کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های تو در توی تهران قدیم جذابیت‌های بسیاری برای قدم زدن دارد. اگر اهل قدم زدن هستید، بد نیست بعضی از این محله‌ها را بگردید و با فرهنگ و زیست مردم تهران در یکی، دو قرن گذشته آشناتر شوید. تهران قدیم پُر از کوچه‌ها و محله‌هایی است که هنوز با نام قدیمی‌شان شناخته می‌شود.
یکی از این گونه مناطق، گذرها هستند. معروف‌ترین گذرهای تهران با اسامی جالبی مانند لوطی صالح، لوطی هاشم،‌ مهدی‌ موش و... نامگذاری شده. این‌گذرها یادگار دورانی است که گذرها مثل کلاف‌های پیچ در پیچ محلات مختلف شهر را به‌هم متصل می‌کردند. بسیاری از این گذرها، حال و هوای‌شان عوض شده و ساختمان‌های بزرگ مدرن، جای خانه‌ها و خانه‌باغ‌های بزرگ قدیمی را گرفته‌اند. اما با این حال با قدم زدن در این گذرها، نشستن در چایخانه‌های قدیمی، حرف زدن با ساکنان قدیمی محله‌ها و تماشای بسیاری از وجوه زندگی دو قرن اخیر از جمله تابلوهای فلزی کوچکی که بر سردر بسیاری از خانه‌ها باقی مانده است، جذابیت بسیاری دارد.
اصولا سبک زندگی تهرانی‌های ساکن این محلات، با سبک زندگی دیگر شهروندان تهران در مناطق مرکزی و شمالی تهران متفاوت است. در این‌باره معماری خانه‌های قدیمی مهم‌تر از هر چیز دیگری است. شیوه طراحی خانه‌ها، پنجره‌ها و درها و همچنین چیدمان خانه‌های یک محله و نسبت آنها با کوچه، بازار و درخت‌ها بسیارجذاب و دیدنی است. اینجا می‌توانید بخشی از تاریخ بخشی از روال معمولی زندگی در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی چند دهه اخیر تلویزیون و... را هم مرور کنید. از سریال پدرسالار بگیرید تا فیلم‌های سینمایی بسیار قدیمی. خوبی گذرهای تهران و مناطق قدیمی مرکز تهران این است که به هم نزدیک هستند و به سادگی می‌توانید همه را در طول یک روز ببینید.
علاوه بر رفتن به محله‌های قدیم تهران سرزدن به طبیعت‌های باقی مانده از تهران هم خالی از لطف نخواهد بود. از جمله این طبیعت‌ها باغ‌های کن، شمیرانات، دربند، درکه، دارآباد، باغ ایرانی، باغ نگارستان، باغ موزه هنرهای ایرانی، باغ موزه مینیاتور، باغ فردوس، باغ موزه زمان و... از جمله باغ‌های باقی‌مانده تهران است که دیدن آن برای عموم همچنان ممکن است.
موزه‌گردی هم قطعا اتفاق هیجان انگیزی است. باور کنید تهران کم موزه ندارد و می‌توانید با یک تور موزه‌گردی یک روز خود را بسیار خوش و خرم بسازید. موزه هنرهای معاصر، موزه کاخ گلستان، موزه نیاوارن، موزه جهان‌نما، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی، موزه آبگینه، موزه سعدآباد، موزه طبیعت و حیات‌وحش ایران، موزه هنرهای ملی ایران، موزه فرش ایران، موزه تاریخ، موزه پول، موزه تاریخ طبیعی، موزه دکتر حسابی، موزه استاد صبا، موزه امام علی(ع)، موزه تنوع زیستی، موزه پست و تلگراف، موزه بانک، موزه سینمای ایران، موزه دفاع مقدس، موزه موسیقی و... از جمله موزه‌های دیدنی تهران است.
تهران مدرن
در چند سال اخیر، تهران تجربه‌های بزرگی را از سر گذرانده است؛ تجربه ساخت مجتمع‌های بسیار کلان تجاری و تفریحی. یکی از بزرگ‌ترین مراکز طراحی و راه‌اندازی مجتمع‌های خرید تجاری و تفریحی در تهران با نام باملند شناخته می‌شود. طراحی این مجتمع تجاری به گونه‌ای است که شما می‌توانید همزمان با قدم زدن در اطراف دریاچه مصنوعی خلیج فارس، یا پارو و پدال زدن در قایق‌های تفریحی و تماشای نماهای جذاب از تهران، غروب و پرواز پرندگان، از فروشگاه‌های مختلفی که در حاشیه رودخانه ایجاد شده است، دیدن یا خرید کنید. اینجا پر از فروشگاه‌های لباس، کفش و... و همچنین پر از رستوران‌های مختلف است، اما اگر قیمت غذاهای رستوران زیاد بود، می‌توانید کنار دریاچه در محیط‌هایی که مشخص شده است، آتش درست کنید و غذا بپزید. این اتفاق، احتمالا تجربه جذابی است از زندگی در تهران مدرن، اما غیر از این در برخی مناطق تهران مجموعه‌هایی تفریحی وجود دارد که می‌توانید با حضور در آنها به صورت گروهی بازی‌های مختلف و جذابی انجام دهید. بازی‌هایی جدید که انتخاب آنها باعث می‌شود تا به صورت گروهی، وارد یک معرکه شوید و لحظه‌های جذابی را رقم بزنید. بازی‌هایی مثل پینت‌بال، اتاق فرار و...
دارآباد را هم نباید از دست داد. جایی پر از مکان‌های دیدنی و سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز. از پارک طبیعت گرفته تا رویا پارک، هیومن پارک، دکترلند و... هر کدام از این مکان‌ها می‌تواند ساعت‌ها سرگرم‌کننده باشد.
بالا بردن میزان آدرنالین هم جسارت می‌خواهد، هم حوصله و هم تا حدودی پول. کسانی که به دنبال هیجان هستند تنها با یک روش ارضا نمی‌شوند. بلکه راه‌های گوناگون را تجربه می‌کنند تا به حجم هیجان مورد نیازشان برسند. برای تخلیه هیجان نیاز نیست سربه کوه و بیابان بگذارید. در همین پایتخت هم بگردید راه‌های زیادی برای بالا بردن دوز آدرنالین پیدا خواهید کرد که ما به شما چند مورد را پیشنهاد می‌دهیم. تهران مدرن آن‌قدر جذابیت دارد که همچنان شما را مجذوب خود نگه دارد. مثلا پارک‌های آبی تهران این روزها طرفدار بسیاری پیدا کرده است. زیپ‌لاین، بانجی جامپینگ، کارتینگ، جت اسکی، اسکیت U، سورتمه، بولینگ و... هم از جمله گزینه‌های دیگری است که می‌شود خود را برای یک روز و حتی بیشتر سرگرم آنها کرد.
مالگردی در تهران هم بسیار لذتبخش است. مخصوصا اگر دست به جیب باشید و با رفتن به مال‌های بزرگ بتوانید علاوه بر تماشای زرق و برق، استفاده از فودکورت و سالن‌های بازی سرپوشیده یک‌خرید دلچسب هم انجام دهید. در روزهایی که تهران خلوت است رفتن به این مراکز خرید خلوت بسیار تجربه متفاوتی خواهد بود.
برج پرچم را اگر از نزدیک ندیده باشید، اگر هوای تهران پاکیزه باشد از هر کجای تهران می‌توان آن را دید. چون بزرگ‌ترین پرچم ایران شناخته می‌شود و جایی در دل اراضی عباس‌آباد قرار گرفته. جایی که مکان‌های تفریحی بسیاری را هم در خود جای داده است. بوستان نوروز با سفره نوروزش که تمام سال پهن شده، گنبد مینا و آسمان‌نمایش که در دل پایتخت قرار دارد و ستاره‌های فراموش شده را یادآور می‌شود، بوستان آب و آتش با فواره‌های آب و مشعل‌های آتش بزرگش که حیرت همگان را برمی‌انگیزد، پارک طالقانی با جنگل انبوه پر از درختان قدیمی و سرسبز در قلب پایتخت، پل طبیعت با ساخت منحصر به فرد و اتصال آن به پارک آب و آتش و طالقانی، باغ کتاب به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه کتاب و سرگرمی کشور، باغ موزه دفاع مقدس، یکی از بزرگ‌ترین باغ‌موزه‌های کشور، کتابخانه ملی از جمله قدیمی‌ترین کتابخانه‌های پایتخت و... از جمله دیدنی‌های تفریحی پایتخت است که باید به سراغ آن رفت. تپه‌ها و اراضی عباس‌آباد که شاید تا چند سال پیش تنها چند تپه خاکی بدون کاربرد بوده در این سال‌ها حسابی پررونق شده و میزبان مردمانی است که دوست دارند تهران را زیبا ببینند و از زیبایی‌اش چه در روز و چه در شب لذت ببرند. قدم زدن بر روی پل طبیعت و تماشای اتصال دو پارک زیبا به همدیگر و رفتن به باغ کتاب و تماشای موزه دفاع مقدس در یک روز و حتی بیشتر بسیار لذتبخش است.

پایتخت ایران، شهری 24ساعته است
شبگردی‌های پایتخت

هیچ شهری در ایران به اندازه تهران زنده نیست به‌خصوص در شب‌ها. گرچه در روزهای معمولی سال مغازه‌ها و مراکز خرید قبل از ساعت 12 شب تعطیل می‌شوند؛ اما شهروندان همچنان در محیط‌های عمومی شهر حاضرند و زندگی تا نزدیک صبح ادامه دارد. البته هر منطقه از تهران حال خاص خودش را در نیمه شب دارد؛ اما ویژگی مشترک همه مناطق تهران در زندگی شبانه، شکم‌گردی است. وانت‌ها یا ون‌هایی را می‌بینید که کنار خیابان ایستاده‌اند و از اجاق کنارشان دود و بوی کباب یا همبرگر یا آش و دیگر غذاهای خانگی بلند می‌شود. اما علاوه بر این مورد مشترک، جاهای مختلف تهران، به تناسب کاربردی که دارند، حال و هواهای بسیار متفاوتی دارند. در گوشه‌ای از جنوب شهر در حوالی میدان شوش گروه بزرگی از کسانی را می‌بینید که اعتیاد زندگی‌شان را به اقامت ابدی در کنار خیابان کشانده است. آنها بازار نسبتا بزرگ شبانه‌ای را راه انداخته‌اند برای فروش به درد نخورترین وسیله‌ها. چیزهایی مثل سیم برق پاره شده، مانیتور شکسته لپ تاپ، یک لنگه جوراب و... زندگی آنها، لحظه‌های دردناک و آزاردهنده‌ای برایتان خواهد ساخت. اما برای بیرون آمدن از این وضعیت که دیدنش آگاهی‌بخش است، می‌توانید به مناطقی دیگر از تهران از جمله خیابان سی تیر یا حتی جاده‌های منتهی به لواسان یا ولنجک و بام تهران بروید. در خیابان سی تیر در واپسین ساعات روز گاهی اوقات تا ساعت 2 بامداد می‌توانید از غرفه‌های غذا فروشی، غذای تازه بخرید و میان شلوغی دلچسب این خیابان در سنگفرش‌های آن قدم بزنید. در جاده‌های منتهی به لواسان هم بسیاری از نقاط در کنار جاده کسانی را می‌بینید که بلال در آتش انداخته‌اند و چای می‌فروشند. خانواده‌هایی که کنار این فروشندگان هستند، اتفاق‌های بامزه‌ای را برایتان رقم می‌زنند. معمولا کسی آوازی می‌خواند، بچه‌ای معرکه‌ای خنده‌دار برگزار می‌کند یا کسی سازی به دست گرفته می‌نوازد. غیر از این در برخی از نقاط تهران فروشگاه‌های 24 ساعته‌ای وجود دارد، مانند فروشگاه 24 ساعته در میدان آرژانتین که می‌توانید از آن خرید کنید و نصف شب را این‌گونه بگذرانید. یا حتی در برخی جاها نانوایی‌های 24 ساعته هم می‌توانید پیدا کنید. مثلا در خیابان حافظ پایین‌تر از خیابان کریمخان و نرسیده به پل، یک نانوایی وجود دارد که تا صبح نان سنگک تازه می‌پزد. تجربه‌های اینچنینی در شب‌های پایتخت بسیار هیجان‌انگیز و جالب خواهد شد البته به شرطی خیالتان راحت باشد که شب بیداری شما آن‌قدرها برای‌تان عواقب ندارد و نیاز نیست صبح زود بیدار شوید به سر کار بروید.
به هر دلیلی در تهران هستید و سال‌هاست در آن ساکن و ماندگارید، غمتان نباشد که تهران نمی‌گذارد احساس تنهایی و کسالت کنید. کافی است خودتان شال و کلاه کرده و یکی از نقاط تهران را برای گردش و دیدن و تفریح انتخاب کنید.

آزاده باقری
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها