با رئیس پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر درباره نکات بهداشتی که زائران باید در پیاده‌روی اربعین رعایت کنند گفت‌وگو کردیم

سفر به سلامت

دل‌ها پر می‌زند، زمانی که قاب تلویزیون، گنبد طلایی‌رنگ سالار شهیدان‌(ع)‌ را نشان می‌دهد، وقتی که زائران پیاده در مسیر راهپیمایی اربعین نشان داده می‌شوند، شور و هیجان در دل دوستداران اباعبدا...‌(ع) مهمان می‌شود. همین است که هر سال، آمار شرکت در پیاده‌روی اربعین بیشتر و بیشتر می‌شود. سلامتی، اما مهم‌ترین بخش حضور در سفر معنوی است. سفری که در آن شرایط روحی اهمیت دارد اما تا جسم آماده نباشد، دل آماده حسینی‌(ع) شدن نمی‌شود. به خاطر همین است که محمدتقی حلی‌ساز، رئیس پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر، توصیه‌های ویژه پزشکی برای زائران دارد.
کد خبر: ۱۲۳۲۴۸۹

ثبت‌نام کنید
مهم‌ترین کاری که یک زائر می‌تواند انجام دهد، این است که در سامانه سماح ثبت‌نام کند. همه زائران در سامانه ثبت می‌شوند و این به حضورشان در عراق کمک می‌کند؛ بیمه می‌شوند و می‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند. زائران 22 هزار تومان برای ثبت‌نام پرداخت می‌کنند که البته 7000 تومان آن هزینه‌های پزشکی است. هرچند اگر زائری هم در سامانه ثبت‌نام نکند، ما به او خدمات خواهیم داد. این وظیفه ماست؛ اما اگر مشکلی برای زائری پیش بیاید، می‌تواند از خدمات بیمه‌ای استفاده کند. جمعیت هلال‌احمر و تیم 2700 نفره که در 160 پایگاه درمانی حضور دارند، تنها وظیفه دارند که به امدادرسانی و درنهایت انتقال زائران بیمار به ایران خدمات‌رسانی کنند. سعی ما این است که بیماری را جراحی نکنیم، هرچند که در سال گذشته، یک عمل جراحی آپاندیسیت داشتیم؛ اما درنهایت زائری که نیاز به اقدام جدی داشته باشد، به ایران منتقل می‌شود.

خوددرمانی ممنوع
بسیاری از زائران در راهپیمایی اربعین، با خود داروهای سرماخوردگی می‌برند و هنوز بیمار نشده، دارو مصرف می‌کنند. خوددرمانی چه در پیاده‌روی و چه در خانه توصیه نمی‌شود و کاملا اشتباه است. به‌عنوان یک پزشک، توصیه من، مشکل‌درمانی است، نه علامت‌درمانی. مراکز درمانی وجود دارند، به آنجا مراجعه کنید و داروها را هم از همان‌جا بگیرید و از پزشکان هم استفاده کنید. ما حدود 160 تن دارو به کشور عراق منتقل کرده‌ایم. به تجربه سال‌های قبل، توجه کرده‌ایم که پزشکان ما در سال‌های قبل چه داروهایی را استفاده کرده‌اند، چه داروهایی بیشتر مورد نیاز بوده است و الگو گرفته‌ایم. شایع‌ترین داروهایی که با خود به عراق می‌بریم در چند گروه قرار می‌گیرد. داروهایی که برای دردهای اسکلتی ـ عضلانی مناسب است. در طول پیاده‌روی عضلات دچار گرفتگی و درد می‌شوند و به خاطر پیاده‌روی، تاول‌هایی هم در پاها دیده می‌شود. به خاطر سرد و گرم شدن هوا، چون روزها گرم و شب‌ها سرد است، زائران با بدن عرق‌کرده می‌خوابند و بعد سرمای شب به آنها می‌زند و باعث می‌شود که سرما بخورند. مقدار قابل‌توجهی از داروهای ما، داروهای سرماخوردگی هستند. ما البته با بیماری واگیردار جدی روبه‌رو نشده‌ایم. بیماری‌های خاص مانند اسهال هم وجود دارند. به صورت معمول البته، اسهال مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر اسهال خونی باشد، ورود می‌کنیم و به صورت کنترل‌شده از فرد آزمایش می‌گیریم. بهترین کار این است که زائران از پزشکان و از داروهای ایرانی که ما با خودمان به عراق برده‌ایم استفاده کنند؛ حالا که این امکانات وجود دارد، چرا از آنها استفاده نشود؟ زائران از پایگاه‌هایی که آرم هلال‌احمر دارند، استفاده کنند. برخی از داروها که حتی بسته‌بندی متفاوتی دارد، ممکن است برای آنها مناسب نباشد؛ بنابراین از داروهای ایرانی که ما خودمان به آنها می‌دهیم، استفاده کنید.

مراقب مزاجتان باشید
مردم عراق میزبانان خوبی هستند و برای این گردهمایی بزرگ هم برای مهمانان‌شان سنگ تمام می‌گذارند. میزبانان عراقی دوست دارند که حتما از غذایشان خورده شود و به خاطر همین هم خیلی اصرار می‌کنند. به فاصله ده متر به ده متر، حتی کمتر، اسباب پذیرایی در پیاده‌روی اربعین فراوان است. زائرانی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، باید خوددار باشند و زیاده‌روی نکنند. مشکلات گوارشی و اسهال یکی از بیماری‌های شایع در پیاده‌روی اربعین است. پس بهترین کار این است که به اندازه مصرف روزانه که معمول است، از موکب‌ها استفاده کنید. در موکب‌های اربعین، لیوان‌ها به صورت مشترک استفاده می‌شوند. توصیه من این است که هر کسی از لیوان خودش استفاده کند و از ظرف‌های مشترک که ممکن است به خاطر ازدحام جمعیت و شلوغی، وقت شست‌وشو برای آن وجود نداشته باشد، استفاده نکنید. اگر می‌خواهید آب بنوشید، از وان‌های آب خنک استفاده نکنید. درون این وان‌ها یخ انداخته شده و این یخ‌ها ممکن است که در پروسه حمل‌ونقل آلوده شده باشد. برای رفع تشنگی، از آب‌های بسته‌بندی کوچک که به اندازه 300 سی‌سی هم هست و تشنگی را برطرف می‌کند، استفاده کنید. مواد غذایی که در عراق استفاده می‌شوند، اغلب مشکلی ندارند، اما توصیه این است که از سبزیجات استفاده نکنید، چون ممکن است هنگام شست‌وشوی آن دقت لازم نشده باشد.

لباس مناسب بپوشید
انتخاب کفش مناسب در پیاده‌روی اربعین خیلی مهم است. با کفشی پیاده‌روی کنید که در پاها چفت شود. اگر کفش‌تان نو است، مدتی قبل از پیاده‌روی اربعین، با آن پیاده‌روی کنید تا با پا انس گیرد. با کفشی پیاده‌روی کنید که قالب استاندارد داشته باشد. با دمپایی پیاده‌روی نکنید. مهم‌ترین بخش لباس زائران اربعین، کفش است. کفش‌های کلاسیک نپوشید. کفش‌های ورزشی بهترین گزینه است. کفش بندی، قابلیت تنظیم در پا را دارد و در صورتی که پاها ورم کنند، می‌تواند با بند روی کفش‌ها، شل و سفت شود. کفی کفش باید نرم باشد تا احتمال تاول زدن کمتر شود. اگر زائرانی که در پیاده‌روی شرکت می‌کنند، پوست حساس و نرمی دارند، می‌توانند از پودرهایی که برای این نوع از پوست‌هاست، استفاده کند. برای تاول نزدن، هرازچندگاهی، پاها را شست‌وشو دهید و با یک روغن، پاها را ماساژ دهید، پاها را خشک کنید و دوباره پیاده‌روی را شروع کنید. لباس هم در این راه مهم است. هوا در این زمان گرم است. برای این که جلوی تابش آفتاب را بگیرید و دچار گرمازدگی نشوید، از سایه‌بان استفاده کنید. در عراق شب‌ها هوا سرد است، مخصوصا در مسیر نجف به کربلا، شب‌ها دمای هوا کاهش می‌یابد. باید برای هر دو شرایط آماده باشید. با بدنی که به خاطر پیاده‌روی عرق کرده است، نخوابید. سرما می‌خورید. در انتخاب کوله‌پشتی دقت کنید. بار کوله‌پشتی را زیاد نکنید. کوله‌پشتی نباید بیشتر از 10درصد از وزن سنگین‌تر باشد. خانمی که ۵۰کیلوست اگر وزن کوله‌پشتی‌اش بیشتر از ۵ کیلو باشد، حتما اذیت می‌شود. اگر وزن کوله‌پشتی از این بیشتر شد، از ساک‌های چرخ‌دار استفاده کنید. بندهای کوله‌پشتی باید بندهای تنظیمی باشد. در تهیه کوله‌پشتی نیز باید دقت کرد چون کوله پشتی‌های بی‌کیفیت خیلی زود پاره می‌شود.

آماده شوید
کسی که از پشت میزش تکان نمی‌خورد، کسی که فعالیت بدنی ندارد، به یکباره نمی‌تواند در پیاده‌روی اربعین شرکت کند. شرکت در هر مراسمی، رسم‌ و رسوم خاص خودش را دارد و شرایط باید مهیا باشد و این زائر است که باید آن را ایجاد کند. پیاده‌روی اربعین با حضور جمعیت گسترده‌ای انجام می‌شود. هر کسی که در این مراسم شرکت می‌کند، باید دستورالعمل‌هایی را انجام دهد. باید دید فردی که قصد دارد به پیاده‌روی اربعین برود، امکان پیاده‌روی را دارد یا خیر. به صورت کلی، پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌هاست.
می‌تواند سلامت فرد را تامین کند. آمادگی برای پیاده‌روی اربعین مخصوصا به بیماران توصیه می‌شود. حتی اگر کسی بیماری قلبی دارد بسته به شرایط می‌تواند در پیاده‌روی اربعین شرکت کند. اتفاقا انجمن قلب آمریکا می‌گوید که بهترین راه پیشگیری و درمان برای بیماران قلبی و کسانی که کمردرد دارند، پیاده‌روی 20 تا 30 دقیقه‌ای است. پیاده‌روی اربعین اما خاص است، هر فردی باید حدودا 85 کیلومتر پیاده برود و هر کسی که به یکباره پیاده‌روی کند، حتما اذیت خواهد شد. بنابراین قبل از شروع پیاده‌روی اربعین، در خانه یا پارک محل خود را آماده کنید. همه می‌توانند در این پیاده‌روی شرکت کنند، ولی اجباری نیست که این مراسم را یکروزه یا دوروزه، به پایان رساند، می‌توان پنج روزه هم انجام داد. بیماران هم بسته به شرایط می‌توانند در پیاده‌روی شرکت کنند. تنها بیماران قلبی که به تازگی عمل جراحی کرده‌اند، بیماران دیالیزی و کسانی که می‌دانند توانایی انجام پیاده‌روی را ندارند، در این عمل خیر شرکت نکنند. لازم است که بدانید ما سال گذشته 70 نفر فوتی داشتیم. اتفاقی که می‌توانست پیش نیاید.

لیلا شوقی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها