امسال همه حوزه‌های حمل ونقلی ظرفیت‌های خود را به کار گرفته‌اند تا اربعین با شکوه‌تر از گذشته برگزار شود.
کد خبر: ۱۲۳۲۲۱۹
آخرین تمهیدات حمل و نقلی اربعین ۹۸

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، در چند سال گذشته هم زمان با بهبود وضعیت سیاسی در عراق، با نزدیک شدن به چهلمین روز از شهادت امام حسین (ع) یعنی اربعین، هر ساله کشور عراق پذیرای چندین میلیون زائر از کشور‌های مختلف جهان به ویژه ایران است.

اربعین امسال مصادف با ۲۷ مهر است و به دلیل برداشتن حذف روادید بین عراق و ایران، زائران ایرانی کربلا و نجف در این ایام نسبت به سال گذشته رشد ۴ برابری را تجربه کرده است، به طوری که آخرین آمار سامانه "سماح" بیانگر ثبت حضور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای شرکت در راهپیمایی اربعین را به رسمیت ثبت کرده است.

وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای امسال زیر ساخت‌های ۴ مرز از جمله خسروی، شملچه، چذابه و مهران را برای تمامی زائران آماده کرده‌اند، البته مرز خسروی به دلیل آنکه امسال برای اولین بار بازگشایی شده است تردد از آن در ساعت‌های خاصی امکان پذیر است البته گفتنی است این مرز چند روز بسته شده بود.

به نظر می رسد امسال طرف عراقی در بخش جاده ای به ویژه بخش خصوصی آن همکاری چندان مطلوبی با زائران ایرانی نداشته به طوری که قیمت های ناوگان حمل ونقلی از مرزهای سه گانه تا نجف بیش از ۱۵۰ هزار تومان است و به گفته مدیران این بخش در ایام پیک قیمت های آن به ۴ برابر هم می رسد بنابراین زائران باید در بخش هزینه ها برنامه ریزی لازم داشته باشند.

گفتنی است طبق آخرین اخبار اعلام شده از سازمان‌ها و نهاد‌های مربوط به سفر زائران ایرانی به عراق، هم اکنون ۳ مرز در کشور فعال هستند در این گزارش هزینه حمل و نقل با انواع وسایل نقلیه اعم از دستگاه ون، سواری و اتوبوس از مرز مهران به نجف و کربلا را اعلام کرده ایم.

گفته می شود تمام هزینه ها در مسیرهای اعلامی، بر اساس دینار عراق محاسبه و دریافت می شود.

اطلاعات زیر بر مبنای دینار عراقی نوشته شده است؛ البته گفتنی است نرخ دینار عراقی بر حسب نرخ در بازار آزاد محاسبه شده است.

مهران به کربلا با دستگاه ون ۱۴ هزار دینار (۱۴۰ هزار تومان)

مهران به کربلا با دستگاه سواری ۱۵ هزار دینار (۱۵۰ هزار تومان)

مهران به نجف با دستگاه ون ۱۷ هزار دینار (۱۷۰ هزار تومان)

مهران به نجف با دستگاه سوای ۱۸ هزار دینار (۱۸۰ هزار تومان)

هزینه مسیر سفر از نجف به کاظمین ۹ تا ۱۰ هزار دینار (۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان)

هزینه مسیر سفر از نجف به کربلا ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ دینار (۳۰ هزار تا ۳۵ هزار تومان)

قابل ذکر است که همچنین به دلیل مشکلاتی که در از طرف عراقی‌ها ایجاد شد امکان کاپوتاژ خودرو وجود ندارد و زائران باید خودروهای خود را در پارکینگ های مرز ها قرار دهند.

بخش حمل ونقل هوایی هم امسال بیش از ۷۲۱ مجوز هوایی را برای زائران صادر کرده و خوشبختانه قیمت بلیت هواپیما‌ها در مسیر تهران_نجف و مشهد_نجف همانند سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

در این بخش امکان تهیه بلیت تنها از طریق سایت های شرکت های هواپیمایی امکان پذیر است. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران امسال برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و نظارت بیشتر فروش را در سایت های دیگر قرار نداده اند.

برای اولین بار ۲ مسیر هوایی از شهرهای ایلام و کرمانشاه به نجف از طریق شرکت هواپیمایی ایران ایر راه اندازی شده و مسافران می توانند به صورت روزانه با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از این شهرها به نجف اعزام شوند.

همچنین در بخش حمل ونقل ریلی هم امسال قطار‌های فوق‌العاده و قطار‌های ترکیبی با ظرفیت ۴۳۶ هزار نفر صندلی زائران را از شهر‌های مختلف تا مرز جابجا می‌کند.

نرخ‌های کرایه از تهران تا مهران ۱۵۲ هزار تومان است

مهران قربانی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با با بیان اینکه ۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه هر ۳ مرز مهران، چذابه و شلمچه آماده پذیرایی زائران است و امسال به نظر می‌رسد که میزان تردد در مرز مهران نسبت به سال گذشته چندین برابر افزایش یابد.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ادامه داد: قرار بود طرح اربعین برای جابجایی زائران در بخش حمل ونقل جاده‌ای از ۱۷ مهر آغاز شود، اما به دلیل استقبال بسیار زیاد زائران این طرح چند روز زودتر آغاز شد و به همین دلیل در روز‌های ابتدایی مرز مهران با مشکل تردد زائران روبه‌رو شد که بلافاصله با همکاری تمامی دستگاه‌ها، این مشکلات برطرف شد.

او با اشاره به اینکه تا به امروز بیش از ۴۵۰ هزار نفر از مرز‌های سه‌گانه عبور کرده‌اند، گفت:‌ خوشبختانه هم‌اکنون تردد در مرز‌ها به ویژه مرز مهران عادی است و تمامی امکانات برای جابجایی زائران در این حوزه فراهم شده است.

قربانی با اشاره به اینکه طرح اربعین به صورت مستقیم از ۱۷ مهر آغاز و تا سوم آبان ادامه خواهد داشت، گفت:‌ موج برگشت زائران از ۲۴ مهر آغاز می‌شود و ما برای دوران پیک بازگشت زائران برنامه‌ریزی‌های دقیقی را انجام داده‌ایم تا مسافران و زائران با مشکلی برای بازگشت نداشته باشند.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اظهار کرد: در مرز مهران ۳ پایانه معین در مسیر‌های کرمانشاه، اندیمشک و همدان در نظر گرفته‌ایم که زائران با اتوبوس به این ۳ پایانه معین هدایت می‌شوند و از آنجا به شهر‌های خود باز می‌گردند.

او درباره مشکلات مربوط به تردد زائران بعد از مرز مهران، گفت: تمامی امکانات حمل ونقلی بعد از مرز در اختیار بخش خصوصی عراق است بنابراین با توجه به عرضه و تقاضا قیمت‌ها در این بخش تعیین می‌شود.

قربانی توضیح داد: رایزنی‌های بسیار زیادی برای تعیین قیمت ثابت با طرف عراقی انجام شد، اما به دلیل آنکه حمل ونقل این بخش در اختیار بخش خصوصی است بنابراین آن‌ها خود تعیین‌کننده قیمت‌ها هستند.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای افزود: نرخ کرایه متعارف برای حمل و نقل از مرز مهران تا نجف ۱۵۰ هزار تومان است، اما ممکن است در روز‌های پیک سفر قیمت‌ها تا ۴ برابر هم برسد بنابراین زائران در این ایام مبالغ و ارز کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.

او در مورد کرایه تهران تا مرز مهران هم گفت: کرایه معمول اتوبوس در روز‌های عادی در این مسیر ۹۰ هزار تومان است، اما به دلیل آنکه بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها در مسیر برگشت خالی هستند بنابراین قیمت‌ها همانند اربعین سال گذشته به ۱۵۲ هزار تومان تعیین شده است.

قربانی افزود: نظارت‌های کاملی در تمامی پایانه‌ها برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه وجود دارد و مسافران اگر بلیت‌های گران قیمتی را خریداری کردند می‌توانند با شماره ۱۴۱ تماس بگیرند تا در اولین فرصت به این موضوع رسیدگی شود.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای درباره اتوبوس‌های دربستی هم گفت: به دلیل سیاست‌هایی که امسال در نظر گرفته شده اتوبوس‌های دربستی تنها برای جانبازان و معلولان در نظر گرفته شده و تمامی اتوبوس‌ها باید بعد از ۲۴ ساعت به کشور بازگردند تا مشکلی در تردد زائران دیگر ایجاد نشود.

او در مورد کاپوتاژ خودرو‌های شخصی هم گفت: به دلیل سیاست‌هایی که طرف عراقی امسال در نظر گرفته امکان تردد خودرو‌های شخصی به داخل مرز مهران، چذابه و شملچه وجود ندارد و زائران باید تمامی خودرو‌های خود را در پارکینگ‌های تعیین شده قرار دهند.

تردد روزانه ۵۵ قطار برای زائران اربعین

سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه آهن درباره برنامه شرکت راه‌آهن برای جابجایی زائران، گفت: امسال شرکت راه آهن به صورت ویژه برنامه‌های مفصلی برای جابجایی زائران در نظر گرفته به طوری که ما روزانه ۵۵ قطار زائران را به مرز‌ها جابجای می‌کنیم. طرح حمل ونقل ریلی از پانزدهم مهر آغاز شده و تا سی‌ام مهر ادامه خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۸۵۸ قطار با ظرفیت ۴۳۶ هزار صندلی برای خدمات رسانی به زائران آماده شده است، گفت: در ۱۵ روز در نظر گرفته شده، روزانه تعداد ۵۵ قطار در مسیر‌های مختلف و جدید زائران را جابجا می‌کند.

رسولی بیان کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته ظرفیت‌های صندلی ما ۲ برابر شده به طوری که در سال گذشته ۲۵۶ هزار نفر صندلی در نظر گرفته بودیم که، اما امسال تعداد ظرفیت‌های خود را ۲ برابر یعنی ۵۱۲ هزار نفر کرده‌ایم.

او افزود: از مسیر خرمشهر به شلمچه هم یک دستگاه قطار ریل باس در نظر گرفته شده که زائران را به سرعت از این شهر به مرز شلمچه به صورت ۲۴ ساعته هدایت می‌کنند.

مدیر عامل شرکت راه آهن بیان کرد: همچنین قطار‌های فوق‌العاده و جدیدی در مسیر‌های قم - خرمشهر، قم - کرمانشاه، تهران - همدان، اهواز - شلمچه، اصفهان - کرمانشاه ایجاد شده و کسانی هم که از مرز چذابه تا اندیمشک در تردد هستند می‌توانند از قطار‌های ترکیبی در نظر گرفته شده استفاده کنند.

رسولی افزود: از سوم مهر پیش‌فروش بلیت‌های قطار به صورت رفت و برگشت آغاز شده است و خوشبختانه تا به امروز استقبال زائران برای خرید بلیت‌ها بسیار خوب بوده است.

او توضیح داد: امسال هیچگونه افزایش قیمتی در بلیت‌های قطار نداشته‌ایم و همانند نرخ‌های مصوب به مسافران عرضه می‌شود البته با توجه به آنکه ظرفیت‌های ما نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است تمامی قطار‌های این مسیر با کیفیت است و در برخی از مسیر‌ها هم تخفیفاتی را برای مسافران در نظر گرفته‌ایم.

مدیر عامل شرکت راه آهن افزود:مسیر قطار تهران - زاهدان بازگشایی شده و تردد در آن به روال عادی بازگشته است و هم‌اکنون تمامی قطار‌های باری و مسافری در این مسیر به صورت روزانه تردد می‌کنند.

مجوز ۱۳۸۳ پرواز برای اربعین صادر شده است

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ۱۳۸۳ مجوز پروازی برای ایام اربعین از ۱۱ شرکت هواپیمایی صادر شده است، گفت: هم‌اکنون مسافران و زائران می‌توانند از ۲۳ آژانس مسافرتی که اسامی آن‌ها ارائه شده بلیت‌های خود را خریداری کنند.

او با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران - نجف - تهران همانند سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است، گفت: در مسیر مشهد - نجف - مشهد هم همانند سال گذشته قیمت بلیت هواپیما ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده و مسافران به هیچ عنوان قیمتی بالاتر از نرخ‌های مصوب بلیتی را خریداری نکنند.

جعفرزاده توضیح داد: مسافرانی که قصد خرید بلیت به صورت غیر حضوری را دارند تنها می‌توانند به سایت شرکت‌های هواپیمایی مراجعه کنند و بلیت را خریداری کنند و به هیچ عنوان به سایت‌ها و یا آژانس‌های غیر مجاز و نامعتبر جهت خرید مراجعه نکنند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: سازمان هواپیمایی به صورت کامل بر تمامی آژانس‌ های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی نظارت دارد و اجازه گران فروشی به ویژه در ایام بازگشت مسافران اربعین را به آژانس‌ها نمی‌دهیم.

بر اساس این گزارش، اربعین امسال در مقایسه با اربعین سال‌های گذشته بسیار باشکوه‌تر برگزار خواهد شد، در این بین باید تمامی دستگاه‌ها به ویژه حمل ونقل جاده‌ای و هوایی در این ایام آماده باشند. امیدواریم وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری با تأمین ناوگان بتواند مشکلاتی را که در حوزه جابه‌جایی زائران به ویژه در مرز‌ها برطرف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها