یک فروشگاه داخلی دانلود قانونی که مخاطب زیادی هم دارد پرفروش‌های موسیقی سال گذشته خود را منتشر کرد

کم‌حاشیه‌ها در صدر

گزارش‌های متعددی در سال منتشر می‌شوند که هر کدام به تحلیل درباره انتخاب‌های هنری مردم و به‌خصوص موسیقی‌هایی که می‌شنوند، می‌پردازند. اما این‌که چرا نقش موسیقی تا این حد پررنگ است، ماجرای جالبی است. ابن بطوطه می‌گوید اگر می‌خواهید روند زوال یک جامعه را بررسی کنید، موسیقی‌اش را تحلیل کنید. این‌که مردم یک جامعه چه ریتم‌هایی را می‌پسندند و از آنها تاثیر می‌گیرند ظاهرا آن‌قدر موضوع مهمی است که برخی دولت‌ها حتی موسیقی را به‌عنوان ابزاری برای جنگ‌های نرم و بی‌صدا با کشورهای دیگر انتخاب می‌کنند. اتفاقی که همین چند هفته پیش در قالب بررسی نرم‌افزار رادیو جوان هم به آن پرداختیم. پس شکی نیست در این‌که آنچه مردم برای شنیدن انتخاب می‌کنند نه‌تنها در چرخه اقتصادی موسیقی دارای اهمیت و قابل تحلیل است که از جنبه‌های روان‌شناسانه، جامعه‌شناسانه و ... هم می‌توان آنها را تحلیل کرد تا بتوان به حال و هوای یک جامعه و مردمانش رسید و تصویر درستی از آن پیدا کرد. وقتی اول همین هفته سایت بیپ تونز که یکی از پرمخاطب ترین فروشگاه‌های دانلود قانونی موسیقی در کشور است، فهرست آلبوم‌های پرفروش سال گذشته را منتشر کرد، با نام آلبوم‌هایی روبه‌رو شدیم که سهمشان در میان کنسرت‌های برگزار شده سال گذشته به مراتب کمتر از گروه‌ها و خواننده‌های جوانی است که مردم اغلب صندلی سالن‌های اجرایشان را پر می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۳۱۹۰۶

1. مدال طلا برای «ابراهیم»
در میان آلبوم‌های موسیقی پاپ، «ابراهیم» به آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی عنوان پرفروش ترین آلبوم معرفی شده است. آلبومی که زمان انتشار خود حواشی متعددی را پشت سر گذاشت و درگیری‌های بسیاری را میان چاوشی و دفتر موسیقی وزارت ارشاد رقم زد. در نهایت هم با حذف دو قطعه از آلبوم منتشر شد. هر چند نمی‌توان از این نکته گذشت که حواشی ایجاد شده برای آلبوم و ترانه‌های پر سر و صدای حسین صفا بر پرفروش شدن ابراهیم تاثیر جدی داشته، اما در این که چاوشی طی سال‌های گذشته خواننده پر مخاطبی بوده و آلبوم‌های بی‌حاشیه‌اش هم به‌سرعت میان مردم جا باز کرده‌اند، شکی نیست. ضمن این‌که باید بر این نکته هم تاکید کرد که چاوشی تا به حال کنسرتی برگزار نکرده و فقط با انتشار آلبوم‌هایش مخاطبان متعددی را با خود همراه کرده است.

2. مدال نقره برای همایون و «ایران من»
از آن آلبوم‌هایی بود که حسابی گل کرد و قطعه «قلاب» با شعر بی‌نظیری از سعدی و آهنگسازی سهراب پورناظری بسیار در فضای مجازی چرخید. پورناظری تمام قطعات آلبوم را آهنگسازی کرده بود و همایون هم آنها را خوانده بود. البته در این آلبوم اشکان کمانگری، مهرداد ناصحی و آیین مشکاتیان برخی بخش‌ها را همراه با همایون شجریان همخوانی کرده‌اند. بیشتر قطعات آلبوم هم از سروده‌های شاعران کلاسیک انتخاب شده و با تنظیم، آواز و آهنگسازی امروزی توانسته‌اند مخاطبان را با خود همراه کرده و نشان دهند موسیقی ایرانی هم می‌تواند با نگاهی نو سراغ سروده‌های کلاسیک رفته و آنها را با زبان موسیقی به گوش مخاطبان برساند. یادآوری این نکته هم مهم است که از میان شش آلبوم پرفروش فقط «ایران من» موسیقی پاپ نیست.

3. مدال برنز بر گردن شهری که دیوونه‌س!
«شهر دیوونه» احسان خواجه‌امیری در جایگاه سوم قرار گرفته است. این آلبوم نهمین اثر خواجه‌امیری است و خواننده آن را به افشین یداللهی تقدیم کرده‌است. او روی پوشش آلبوم هم نوشته بود: «این مجموعه را تقدیم می‌کنم به افشین یداللهی که این مسیر را با او شروع کردم». آهنگسازی چند قطعه را خواجه‌امیری خودش انجام داده و امیرحسین فیضی، وحید پویان، فرشید ادهمی، بهداد طهرانی و پدرام کشتکار دیگر قطعات را آهنگسازی کرده‌اند. ترانه‌ها هم سروده‌های ترانه‌سرایان جوانی چون روزبه بمانی، زهرا عاملی، مهدی ایوبی و... است. هر چند خواجه‌امیری امروز به اندازه سال‌های اولیه فعالیتش پر سر و صدا نیست و حضور چندان پررنگی در مارکت موسیقی و برگزاری کنسرت ندارد، اما از معدود مخاطبان هم‌نسل خود است که هنوز هم می‌تواند در فهرست پرفروش‌ها قرار بگیرد و جایگاه خود را میان مخاطبان داشته باشد.

4. بمانی کجا باید بره؟!
ترانه‌سرای جوانی که کم حاشیه نداشته است، اما باید همین اول کاری بگوییم هرچند حواشی در شناساندن او به جامعه و مردم تاثیر داشته اما آلبوم «کجا باید برم» او اثری خوب از کار درآمده است. این آلبوم 13 قطعه‌ای مورد توجه قرار گرفت و بمانی را که پیشتر با ترانه‌سرایی شناخته شده و بازیگری را هم تجربه کرده بود، به‌عنوان خواننده به مخاطبان موسیقی معرفی کرد. او حالا خواننده نسبتا پرطرفداری است و اگر بتواند مسیر را همین‌طور با قوت پیش برود، احتمالا اتفاقات خوبی برایش رخ می‌دهد. در این آلبوم بمانی تمام ترانه‌هایی که خودش سروده را خوانده است.

5. خوانندگان جوان‌پسند
آرش و مسیح را اصولا جوان‌ها یا حتی دقیق‌تر نوجوان‌ها دوست دارند. اصلا قصد نداریم بگوییم در میان دیگر گروه‌های سنی مخاطبی ندارند، دارند اما جوان‌ها و نوجوان‌ها حسابی همراهی‌شان می‌کنند و اگر به آنها بگوییم خوانندگان نوجوانان چندان بیراه نگفته‌ایم! مسیح 31 ساله و آرش 29 ساله مخاطبان زیادی را در بین گروه‌های سنی که گفتیم پیدا کردند و حالا هم با آلبوم «دریا» در فهرست پرفروش‌های سایت بیپ تونز هستند.

6. آقای مشکی‌پوش
ششمین آلبوم پرفروش هم «زندگی کن» رضا صادقی است. او هم مانند خواجه‌امیری از خوانندگان یکی دو نسل موسیقی پاپ است که هنوز می‌خواند و مخاطب دارد و مانند بسیاری دیگر از خواننده‌های هم‌نسل خود صرفا درگیر تجارت و اداره باشگاه و سالن‌های زیبایی و ... نشده است. هرچند حالا اندازه گذشته فعال نیست و کنسرت ندارد، اما هرچه باشد هنوز هست، می‌خواند و مخاطب دارد.

7. خواننده‌هایی برای خلوت
نام‌های عجیب و غریبی که کنسرت‌هایشان حسابی می‌فروشد، ظاهرا بیشتر در سالن‌ها و لحظاتی که مخاطبان به هیجان بیشتری نیاز دارند، همراهشان هستند و خلوت مخاطبان موسیقی با آنها پر نمی‌شود. نکته‌ای که تا امروز در بررسی مغفول مانده شاید همین موضوع مهم باشد که موسیقی‌های انتخابی مردم در خلوت و جمع تا حد زیادی با هم تفاوت دارند. موسیقی‌هایی برای هیجان و سر و صدا و همراهی با دیگران و موسیقی‌هایی برای لحظات خلوت و آرامش آدم‌ها که ممکن است شباهت چندانی هم با انتخاب‌های دسته اول نداشته باشند.
سایت بیپ تونز، رقم فروش آلبوم‌ها را اعلام نکرده و تنها به رتبه‌بندی آلبوم‌های پرفروش اکتفا کرده است. هر چند همین اتفاق قضاوت و بررسی درباره انتخاب‌های مردم را تا حدی دشوار می‌کند، اما می‌توان با بررسی گزینه‌های پرفروش به نتایج جالبی رسید. نتایجی که می‌توان براساس شش آلبوم اول پرفروش سایت بررسی‌شان کرد.
نکته جالب دیگر را می‌توان در طرح جلد آلبوم‌ها دید. پنج آلبوم با چهره خوانندگان و یک آلبوم یعنی «ایران من» همایون شجریان بدون عکس خواننده به عنوان طرح اصلی. شاید بتوان بخشی از موضوع را ناشی از تفاوت گونه آلبوم‌ها با یکدیگر دانست، خواننده‌های پاپ با تصویرشان ارتباط بیشتری با مخاطب می‌گیرند و این اتفاقی است که در موسیقی ایرانی کمتر خوانندگان و گروه‌های موسیقی به این سمت می‌روند.
و اما مهم‌ترین نکته همان است که اول کار هم گفتیم. مردم برای خلوتشان موسیقی‌های جدی و عمیق‌تری را انتخاب می‌کنند و حضورشان در کنسرت یک خواننده به این معنی نیست که حتما صدا و آلبوم او را به خلوتشان هم می‌برند.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها