رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه با بیان این که طبق توافق صورت گرفته بین ایران و عراق شهروندان ایرانی که قصد حضور در اربعین حسینی را دارند نیازی به دریافت گذرنامه ندارند، اظهار کرد: کسانی که گذرنامه آنها بین سه تا شش ماه اعتبار دارد هم می‌توانند برای سفر اربعین اقدام کنند.
کد خبر: ۱۲۳۱۸۸۲
چه کسانی برای شرکت در مراسم اربعین باید روادید دریافت کنند؟

به گزارش جام جم آنلاین، مجتبی کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که از فروردین‌ماه سال 1398 طبق توافقی که بین دولت‌های ایران و عراق صورت گرفت هزینه صدور روادید بین دو کشور حذف شد و مردم به صورت رایگان می‌توانند روادید عراق را دریافت کنند، ادامه داد: در همین راستا دو کشور ایران و عراق توافق کردند که زائران اربعین حسینی برای سفر به عتبات عالیات احتیاج به گرفتن روادید نداشته باشند و این تصمیم از اول محرم اجرایی شده و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با بیان این‌که برای این‌که سفر زائران اربعین حسینی در این مدت مدیریت شود توافق صورت گرفته از اول محرم اجرا شد، خاطر نشان کرد: در همین چارچوب شاهد این بودیم که تعداد زیادی از مردم در ماه محرم و روزهای اول صفر به عتبات عالیات سفر کرده‌اند و اکنون در حال بازگشت به ایران هستند و افراد دیگری نیز برای سفر به عتبات عالیات در اربعین اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به حجم استقبال مردم جهت حضور در راهپیمایی اربعین حسینی ادامه داد: در همین چارچوب شاهد این بودیم که تعداد زیادی از مردم درخواست صدور گذرنامه کرده بودند و اداره گذرنامه با توجه به این حجم تقاضا امکان صدور این میزان گذرنامه را ندارد. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با دولت عراق امضاء کردیم و قرار شد که آنها برگه‌ای را به عنوان با عنوان برگه تردد زیارت اربعین را از سوی شهروندان ایرانی قبول کنند.

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در همین راستا تصریح کرد: در راستای هماهنگی‌های صورت گرفته در داخل کشور قرار بر این شد که نیروی انتظامی درخواست دریافت‌کنندگان گذرنامه را با تهیه برگه تردد زیارت اربعین پوشش دهد و افرادی که برای دریافت گذرنامه مراجعه می‌کنند باید اعلام کنند که قصد سفر به عراق و شرکت در راهپیمایی عراق را دارند، در آنجا برای آنها برگه گذر زیارت صادر می‌شود که صدور این برگه رایگان است و آنها در همان موقع این برگه را دریافت می‌کنند و گذرنامه اصلی آنها که باید هزینه صدور آن را نیز پرداخت کنند چند هفته بعد تحویل آنها داده می‌شود بنابراین همان‌طور که اعلام شد شهروندان ایرانی که در صف صدور گذرنامه هستند می‌توانند با در دست داشتن این برگه برای سفر به عراق اقدام کنند.

کریمی با تاکید بر این‌که گذرنامه‌ها حداقل باید شش ماه اعتبار داشته باشد، خاطر نشان کرد: با مذاکراتی که با دولت عراق داشتیم قرار شد گذرنامه‌هایی که بین سه تا شش ماه اعتبار دارد مورد پذیرش قرار گیرد و کسانی که گذرنامه آنها بین سه تا شش ماه اعتبار دارند هم می‌توانند برای سفر به عراق برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی اقدام کنند و اگر در مرزها با مشکلی برخورد کردند تمهیداتی در نظر گرفته شده که نیروی انتظامی با همکاری طرف عراقی این مسائل را برطرف کنند.

مدیر کنسولی وزارت امور خارجه همچنین در مورد وضعیت افغانستانی‌هایی که در ایران حضور دارند و قصد سفر به عراق برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی دارند نیز اظهار کرد: برای اتباع افغانستانی که در ایران با داشتن کارت آمایش حضور دارند و سند مسافرتی در اختیار ندارند ،تمهیداتی برای این سفر اندیشیده شده و آنها به جای داشتن گذرنامه با سند مسافرتی که توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود می‌توانند به عراق سفر کنند و چون این سند متعلق به ایران است آنها می‌توانند به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه‌های مربوط به روادید به عراق سفر کنند. این افراد برای دریافت سند مسافرتی باید به دفاتر کفالت مراجعه کنند.

وی ادامه داد: افغانستانی‌هایی که در ایران حضور دارند و دارای پاسپورت معتبر و بروز هستند، این افراد هم می‌توانند با در دست داشتن گذرنامه‌های خود به سفارت عراق و کنسولگری‌های این کشور در ایران مراجعه کنند و روادید دریافت کنند. آنها باید 50 دلار به عنوان هزینه روادید بپردازند.

کریمی خطاب به این افراد تاکید کرد: فریب افراد سودجو که مدعی می‌شوند با هزینه کمتر از 50 دلار می‌توانند برای آنها روادید را دریافت کنند نخوردند.

مدیر کنسولی وزارت امور خارجه همچنین ادامه داد: شهروندان افغانستانی که در داخل افغانستان هستند برای سفر به عراق باید به نمایندگی‌های ایران در افغانستان مراجعه کنند و روادید دوبار عبور از ایران دریافت کنند و از دیگر سو با هماهنگی‌هایی که با شرکت‌های سیاحتی کشور عراق انجام می‌دهند اقدام به دریافت ویزای این سفر از داخل ایران کنند، چرا که در افغانستان، عراق نمایندگی ندارد و آنها باید از طریق ایران گذرنامه دریافت کنند.

وی همچنین با بیان این‌که مرز شلمچه به عنوان مرز تردد اتباع افغانستانی و پاکستانی برای شرکت در مراسم اربعین و سفر به عراق در نظر گرفته شده است، خطاب به این افراد گفت: حتما باید توجه داشته باشند که بدون روادید به مرز مراجعه نکنند.

کریمی همچنین در مورد اتباع پاکستانی که می‌خواهند به عراق جهت شرکت در مراسم اربعین سفر کنند، اظهار کرد: این افراد باید در داخل خود پاکستان ویزا دریافت کنند و ما به نمایندگی‌هایمان در پاکستان اعلام کرده‌ایم که برای این افراد ویزای دوبار عبور از ایران جهت سفر به عراق صادر کنند.

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه با بیان این‌که کسانی که برای سفر به عراق نیازمند روادید هستند می‌توانند برای انجام این امر به سفارت عراق در تهران و کنسولگری‌های این کشور در مشهد، کرمانشاه و اهواز مراجعه کنند، گفت: کنسولگری عراق در مشهد در حال حاضر مشغول به فعالیت است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: سفارت عراق در جریان مذاکراتی که با ایران داشته اعلام کرده که هیچ شرکتی نماینده قانونی سفارت عراق نیست بنابراین افراد فریب برخی از شرکت‌ها که مدعی نمایندگی سفارت عراق هستند را برای دریافت روادید نخورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها