چند نکته برای افزایش امنیت گوشی‌های آیفون

سیب امن

شکی نیست که شرکت اپل با سختگیری خاص خود در زمینه مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محصولات اکوسیستم خود، امن‌ترین سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند را توسعه داده است. با این حال همیشه افرادی تلاش می‌کنند امنیت کاربران را به خطر بیندازند و به اطلاعات شخصی و میلیون‌ها کاربر اپل دسترسی یابند. نتیجه هم نبردی دائمی بین متخصصان امنیت سایبری اپل از یک‌سو و هکرها و سارقان اینترنتی از سوی دیگر است. اگر شما هم به هر دلیل نگران اطلاعات حساس شخصی، مشخصات حساب‌های کاربری در سایت‌های مختلف، آدرس‌های ایمیل، پیام‌های متنی و حتی عکس‌ها و فیلم‌های ذخیره شده روی گوشی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم این راهنما را با دقت بخوانید. نکات ساده‌ای که در ادامه می‌آید جزو قابلیت‌های خود سیستم‌عامل iOS 13 هستند و در صورت به‌کار بستن آنها، نفوذ به گوشی هوشمند شما و سرقت اطلاعات آن اگر نه ناممکن، ولی بسیار دشوار خواهد شد. 
کد خبر: ۱۲۳۱۷۹۸

به‌روز نگه داشتن سیستم‌عامل
همیشه سعی کنید از آخرین نسخه ارائه‌شده از سیستم‌عامل iOS استفاده کنید و حتی به‌روزرسانی‌های جزئی و امنیتی را هم از قلم نیندازید. این حرکتی پیشگیرانه ولی مفید است، چراکه هکرها گاه حفره‌هایی در نرم‌افزارهای اپل پیدا می‌کنند که به‌صورت بالقوه به آنها اجازه می‌دهد به‌صورت مستقیم به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند. برای این که مطمئن شوید از آخرین نسخه سیستم‌عامل اپل استفاده می‌کنید یا نیازمند به‌روزرسانی هستید نباید کار زیادی انجام دهید. کافی است وارد Settings شوید و با لمس گزینه General به قسمت
Software Update بروید. درصورتی که از آخرین نسخه سیستم‌عامل برای گوشی‌تان استفاده نمی‌کنید، با ورود به این قسمت فرآیند دریافت آخرین به‌روزرسانی به‌صورت خودکار شروع خواهد شد. آخرین نسخه سیستم عاملی که اپل عرضه کرده 13.1.2 است.

فعال کردن Find My iPhone
یکی دیگر از قدم‌هایی که می‌توانید برای افزایش امنیت گوشی و اطلاعات شخصی خود بردارید، فعال کردن گزینه Find My iPhone است.
این یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند است که به شما امکان می‌دهد در صورت مفقود شدن یا به‌سرقت‌رفتن گوشی با ورود به حساب کاربری اپل خود از موقعیت فیزیکی آن مطلع شوید. آنچه شاید مهم‌تر باشد، قابلیت پاک کردن کامل اطلاعات روی گوشی از راه دور است که به شما این اطمینان را می‌دهد هیچ‌کس نمی‌تواند به اطلاعات حساس شخصی شما دست پیدا کند. قابلیت جالب جدیدی که در iOS 13 به این قسمت اضافه شده امکان مکان‌یابی بدون دسترسی به اینترنت است که با استفاده از بلوتوث انجام می‌شود و در صورت اتصال گوشی به فرستنده‌های بلوتوث حتی بدون سیمکارت و اتصال به وای‌فای هم می‌تواند موقعیت گوشی را برای شما ارسال کند. در صورت تمایل به استفاده از این قابلیت (هرچند شاید در ایران هنوز خیلی کاربردی نباشد) می‌توانید گزینه Offline Finding را فعال کنید. برای فعال‌سازی این قابلیت باید ابتدا وارد بخش Settings شوید و تصویر/ نام کاربری خود در بالای صفحه را لمس کنید. سپس به iCloud بروید و وارد Find My iPhone شوید و آن را فعال کنید.
برای پاک کردن اطلاعات گوشی از راه دور هم می‌توانید با ورود به حساب کاربری در iCloud و رفتن به بخش Devices گوشی خود را انتخاب کنید و گزینه Erase iPhone را فشار دهید تا بار بعدی که گوشی به اینترنت متصل شد به‌صورت خودکار تمام اطلاعات ذخیره شده را پاک کند.

طولانی کردن رمز عبور
هر چقدر رمز عبورتان طولانی‌تر و پیچیده‌تر باشد، امکان شکستن رمز آن و دستیابی به اطلاعات شما هم سخت‌تر می‌شود. شاید اسم رمزشکن GrayKey به گوشتان خورده باشد؛ دستگاهی که برای استفاده سازمان‌های دولتی توسعه داده شد و با اتصال به گوشی تنها در چند ساعت می‌تواند رمز عبور چهار عددی شما را بشکند.
هرچند اپل در iOS 12 راه نفوذ این ابزار را بست، دلیلی وجود ندارد تصور کنیم هیچ دستگاه یا فناوری مشابه جدیدی برای شکستن رمز آیفون تولید نشده باشد. راه مقابله با این روش نفوذ، اما بسیار ساده است. کافی است کمی محتاط باشید و رمز عبوری انتخاب کنید که بیشتر از شش عدد باشد. شکستن یک رمز هشت عددی حدود دو ماه و شکستن یک رمز ده عددی بیشتر از یک دهه زمان لازم دارد. برای امنیت هرچه بیشتر می‌توانید از گذرواژه‌هایی استفاده کنید که ترکیبی از حروف و اعداد هستند و شکستن آنها به‌مراتب دشوارتر است. فقط به‌خاطر داشته باشید گذرواژه عبورتان قابل حدس زدن نباشد و تا حد امکان اعداد و حروف ترتیب منطقی نداشته باشند.

محدود کردن دسترسی‌ها
در iOS 13 جمع‌آوری اطلاعات از کاربران بدون آگاهی آنها حتی سخت‌تر از قبل شده و اپل با چند راهکار، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی شما را دشوارتر کرده است. برای مثال می‌توانید به نرم‌افزار‌های مختلف سطوح متفاوتی از دسترسی به موقعیت مکانی خود را بدهید. همچنین در iOS 13، نرم‌افزار‌ها برای استفاده از بلوتوث نیازمند دریافت اجازه از شما هستند که برای پیشگیری از دزدی اطلاعات مکانی کاربر بدون رضایت او افزوده شده است. به‌علاوه در سیستم‌عامل جدید به‌صورت پیش‌فرض امکان دسترسی نرم‌افزار‌ها به اطلاعات ذخیره شده در قسمت Notes مسدود شده است.
البته اپل همواره مساله حفظ حریم خصوصی کاربران را جدی گرفته و هر نرم‌افزاری که اقدام به دزدی اطلاعات شخصی کاربران کند به‌صورت خودکار از اکوسیستم اپل حذف می‌شود.
با این حال اگر به بعضی از نرم‌افزار‌های نصب شده روی گوشی خود اطمینان کامل ندارید، می‌توانید با مراجعه به قسمت Settings و رفتن به بخش Privacy دسترسی‌های هر نرم‌افزار را بنابر صلاحدید خود تغییر دهید. پیشنهاد ما این است که این محدودسازی دسترسی را برای تمام نرم‌افزار‌هایی که اطلاعات بسیاری از شما طلب می‌کنند، انجام دهید

استراحت دادن به سیری
دستیار صوتی هوشمند اپل یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های گوشی هوشمند این شرکت است. البته همین ویژگی فوق‌العاده می‌تواند راه نفوذ هکرها به گوشی شما هم باشد.
سیری معمولا قبل از اجازه دسترسی به مخاطبان، عکس‌ها، فیلم‌ها و دیگر اطلاعات حساس سعی می‌کند هویت مالک گوشی را تائید کند، اما هکرها تاکنون چند روش برای دور زدن سیستم امنیتی و دستیابی به اطلاعات گوشی معرفی کرده‌اند که می‌تواند خطرناک باشد. بهترین توصیه برای پیشگیری از چنین معضلی، غیرفعال‌سازی سیری در حالت قفل بودن صفحه است که تمام روش‌های ابداعی هکرها را بی‌اثر می‌کند. روند کار هم بسیار ساده است: به Settings بروید و وارد بخش Touch ID & Passcode (یا Face ID & Passcode) شوید و گزینه Allow access when locked را به حالت غیرفعال درآورید.

خشایار مریدپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها