اعمال جراحی که به منظور کاهش وزن انجام می‌شود، عموما با تغییر در دستگاه گوارش عملی هستند. صرف برداشتن چربی‌های اضافه ناحیه شکم، ران یا باسن به وسیله لیپوساکشن، ابدومینوپلاستی و... نقشی در کنترل قند، فشارخون یا کاهش وزن طولانی‌مدت ندارد؛ در واقع باید حجم و جذب مواد غذایی را کاهش داد تا بیمار دچار کاهش وزن شود.
کد خبر: ۱۲۳۱۴۶۷

در ستون هفته گذشته مزایا و معایب عمل اسلیومعده صحبت شد. امروز در مورد عمل بای پس کلاسیک توضیحاتی می‌دهم.
عمل جراحی بای‌پس کلاسیک: در این عمل جراحی ترکیبی از روش محدود‌کننده و روش سوءجذب به کار گرفته می‌شود؛ در واقع چیزی در حدود ۳۰ سی‌سی از حجم معده در مسیر عبور غذا باقی گذاشته می‌شود، باقی معده از مسیر عبور غذا حذف می‌شود. دقت کنید که چیزی از بدن بیمار خارج نمی‌شود، بلکه مسیر عبور غذا تغییر داده می‌شود؛ به نحوی که از 95 درصد معده غذا رد نشود، به همین علت به این عمل بای‌پس معده گفته می‌شود بای پس یعنی دور زدن و غذا از پاچ معده کوچک و مسیر جدیدی که جراح ایجاد می‌کند عبور می‌کند.
این عمل جراحی دارای دو دوخت و دوز است، یک دوخت و دوز بین معده و روده و دوخت و دوز دیگر بین روده ها که عمدتا با منگنه‌های تیتانیومی ویژه صورت می‌گیرد. این اعمال جراحی یکی از استاندارد‌ترین و اثبات شده‌ترین عمل جراحی است، چرا که سابقه زیادی دارد و مطالعات طولانی مدت 30 ساله روی آن انجام شده است. در این روش بیمار در طولانی‌مدت به مصرف مکمل‌ها نیاز دارد.
با توجه به تغییرات در دستگاه گوارش عوارض نیز اندکی نسبت به عمل اسلیو بیشتر است، البته عمل اسلیو نیز عوارضی دارد، اما عوارض کلی از قبیل کاهش وزن بیش از حد انتظار، کمبود‌های تغذیه‌ای و فتق‌های داخلی و زخم‌های محل دوخت و دوز بالطبع در عمل جراحی بای‌پس کلاسیک وجود دارد.
اما در بیماری که دچار ریفلکس معده به مری است شاید استانداردترین روش جراحی برای کاهش وزن عمل جراحی بای‌پس کلاسیک باشد. به این عمل جراحی بای‌پس Rouxen Y نیز گفته می‌شود. با توجه به‌سختی بیشتر و تکنیک دشوار‌تر این عمل تعداد مراکز و جراحانی که توانایی انجام این روش جراحی را دارند، طبیعتا کمتر از اسلیو است .

دکتر شهاب شهابی

فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها