وزنه‌برداری و چالشی به نام کسب سهمیه

المپیک توکیو؛ شاید بدون سهراب و کیانوش

در فاصله کمتر از یک سال تا المپیک توکیو از بین وزنه‌برداران ایرانی فقط سیدایوب موسوی، کیانوش رستمی، محمد زارعی و سهراب مرادی (در دسته 96)، علی هاشمی (در دسته 109) و علی داوودی و سعید علی حسینی (109+) شانس کسب سهمیه المپیک را دارند، اما این امکان وجود دارد که ایران حتی نتواند دو‌سهمیه بخش مردان را بگیرد.
کد خبر: ۱۲۳۱۳۹۸

این روزها اهالی ورزش و وزنه‌برداری با ابهام درباره کسب سهمیه المپیک در وزنه‌برداری سوال می‌کنند و اطلاع دقیقی از شرایط و شانس‌های وزنه‌برداران ایران در مسیر حضور در المپیک توکیو ندارند.. طبق قوانینی که فدراسیون جهانی برای مرحله مقدماتی المپیک 2020 در نظر گرفته، در توکیو در هر وزن 14 وزنه‌بردار حضور دارند و هشت وزنه‌بردار که بیشترین امتیاز را در رتبه‌بندی وزن خود در مراحل گزینشی المپیک کسب کرده باشند، جواز حضور در المپیک را به‌دست می‌آورند. پنج وزنه‌بردار برتر قاره‌ها نیز بر اساس همین رتبه‌بندی مجوز حضور در المپیک را به‌دست می‌آورند. یک سهمیه هم به کشور میزبان تعلق دارد و در اوزانی که ژاپن حضور ندارد، یک وایت‌کارت به یک ورزشکار مهمان تعلق می‌گیرد. در این بین شرط مهم این است که در هر وزن از هر کشور فقط یک نفر سهمیه بگیرد.
به این ترتیب قرار گرفتن در بین هشت نفر برتر اوزان المپیکی، این روزها بزرگ‌ترین چالش وزنه‌برداران ایران به حساب می‌آید و این امکان وجود دارد که نفرات سرشناسی چون کیانوش رستمی و سهراب مرادی، حتی به‌رغم حضور در دیگر مراحل گزینشی نتوانند امتیازات لازم را برای کسب سهمیه المپیک به دست آورند.
در حال حاضر و در دسته 96 کیلوگرم سید ایوب موسوی با 1801 امتیاز در مکان چهل و سوم دنیا قرار دارد و کیانوش رستمی با 1784 امتیاز پشت سر او قرار دارد. سهراب مرادی هم در این وزن حضور دارد که فعلا با 1242 امتیاز در مکان شصت و ششم است. این رتبه‌ها نشان می‌دهد کار نمایندگان کشورمان در این وزن برای قرار گرفتن در میان هشت نفر اول دنیا چقدر دشوار است.
سعید علی حسینی هم در صورت اعزام نشدن به سوئیس از این فهرست نفرات المپیکی ایران خارج می‌شود. در واقع علی حسینی در بازه زمانی شش ماه اخیر باید در یکی از گزینشی‌های المپیک شرکت می‌کرد و مسابقات سوئیس که 20 روز دیگر برگزار می‌شود، آخرین فرصت او به‌شمار می‌رود که البته به گفته فدراسیون وزنه‌برداری، نام سعید علی حسینی برای این رقابت‌ها رد نشده است!
در حال حاضر علی هاشمی و علی داوودی، در بین وزنه‌برداران ایرانی از شانس بیشتری برای کسب سهمیه المپیک توکیو برخوردار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها