حالا که قیمت بلیت هواپیما و هزینه جابه‌جایی در عراق بالا رفته چگونه با بعضی راهکارها، هزینه‌هایمان را کاهش دهیم؟

پابه‌پای ستون‌ها

حالا دیگر همه‌جا حرف از اربعین و پیاده‌روی است؛ حرف‌هایی که همه‌اش درباره مرز و نجف و موکب و پیاده‌روی و در نهایت دیدن حرم حضرت عباس و سیدالشهدا از فاصله آخرین ستون است؛ ستون 1452.
کد خبر: ۱۲۳۱۳۳۸
پابه‌پای ستون‌ها

از آن نگاهی که اربعین‌رفته‌ها لذتش را چشیده‌اند و برای نرفته‌ها تعریف می‌کنند. حالا دیگر این روزها، هر کجا که می‌نشینی، بعضی‌ها از تجربه سال‌های پیش تعریف می‌کنند و بعضی‌ها هم از مرخصی‌هایی که از همین حالا گرفته‌اند و تا چند روز دیگر عازم کربلا و حرم اربابند اما واقعا سفر پیاده‌روی اربعین به همین راحتی است؟ جیب پر پول و دل آرام نمی‌خواهد؟ اگر قصد سفر به پیاده‌روی اربعین و رسیدن به کربلا
را دارید و کمی دلتان بابت خرج و مخارجش می‌لرزد، می‌توانید این گزارش را بخوانید. شاید مصمم‌تر از قبل، تصمیم بر رفتن گرفتید.

پیش از حرکت

تهیه مدارکی مثل روادید و گذرنامه و بستن کوله سفر می‌تواند خرده هزینه‌هایی برایتان داشته باشد که البته امسال با سال گذشته تفاوت‌های اندکی دارد. اولین گام این است که اگر گذرنامه‌تان تاریخ اعتبار دارد و نیاز به تمدید گذرنامه ندارید، 150 هزار تومان برای این تمدید اعتبار پیش افتاده‌اید.

اما گام بعدی و موضوع مهم این است که امسال بخش قابل توجهی از هزینه‌های زائران کم شده است و ضرورت روادید و هزینه عوارض خروج از کشور در ایام اربعین حذف شده و خب طبیعتا بخش قابل توجهی از مخارج زائران اربعین از فهرست مخارج‌شان خارج شده است. تنها کاری که حالا باید بکنید، ثبت‌نام در سامانه سماح است که این ثبت‌نام بین 22 تا 25 هزار تومان بابت خدمات بیمه هزینه دارد و همه می‌توانند تا 7 آبان، بدون نیاز به روادید به نجف و کربلا سفر کنند.

از خانه تا نجف

شاید این اصلی‌ترین هزینه‌ای است که باید در این سفر به آن فکر و برایش برنامه‌ریزی کنید وگرنه باقی هزینه‌ها خیلی به چشم نمی‌آید و خرده خرج محسوب می‌شود.

در واقع در سفر پیاده‌ روی اربعین، هزینه‌ای به اسم خورد و خوراک و محل اسکان، وجود ندارد و این‌که شما خودتان را از شهرتان به مرز و به شهر نجف برسانید و بعد هم برگردید، تنها موضوع مهم این ماجراست که بسته به نوع انتخاب و ترجیح‌تان باید برایش هزینه کنید.

برای رسیدن به نجف با چهار گزینه متفاوت پیش‌رو هستید؛ سفر با هواپیما، قطار، اتوبوس و درنهایت سفر با کاروان( که خیلی زود باید برایش اقدام کرد)، می‌تواند انتخاب شما باشد.

سفر زمینی

اگر سفر زمینی تا رسیدن به مرز را انتخاب کنید، اتوبوس و ماشین شخصی و قطار هرکدام قیمت‌های متفاوتی برایتان خواهند داشت. سفر با قطار به دو صورت قطار تهران -شلمچه و تهران - کرمانشاه است که از ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه هم زائران را با اتوبوس‌های درون‌شهری و به صورت رایگان به مرز خسروی می‌برند. قیمت این قطارها به صورت رفت و برگشت، بسته به نوع قطار و چهار‌تخته و شش‌تخته بودنش، چیزی بین 120 تا 250 هزار تومان است.

سفر با خودرو شخصی هم با در نظر گرفتن هزینه بنزین و در هر دو صورت که با خودروی خودتان تا نجف بروید یا این‌که از تاکسی‌های عراق استفاده کنید و کرایه تاکسی بدهید، چیزی حدود میانگین 600هزار تومان برایتان هزینه خواهد داشت. قیمت اتوبوس‌هایی که از شهرهای مختلف به هرکدام از مرزها می‌روند هم بین 50 تا 200 هزار تومان برای هر نفر است.

و اما مرز

مهم‌ترین و البته شلوغ‌ترین مرز مهران است که تا نجف، پنج شش ساعتی راه دارد و خب کرایه مرز تا نجف براساس همین مسافت تعیین می‌شود.

مهران از دیگر مرزهای ایران با عراق که شلمچه، چذابه و خسروی هستند نزدیک‌تر است و مسافت کمتری تا نجف دارد، اما هرکسی با توجه به این‌که می‌خواهد از کدام شهر به نجف برسد، می‌تواند هرکدام از آنها را انتخاب کند.

در واقع شرایط کسی که از تهران به مرز مهران می‌رود با کسی که مثلا از کرمانشاه به مرز خسروی می‌رود قابل مقایسه نیست و ارزش پرداخت کرایه تاکسی در عراق را دارد تا این‌که خودش را برای مسافت و هزینه تاکسی کمتر مهران تا نجف، به مهران برساند.

اگر با اتومبیل خودتان تا نجف نمی‌روید، باید مبلغی بابت کرایه تاکسی از مرز تا شهر نجف بپردازید.

مبلغی که بستگی به نوع وسیله انتخابی‌تان از اتوبوس و ون تا ماشین سواری دارد و بین 15000 تا 50 هزار دینار است که تقریبا چیزی بین 165 هزار تومان تا 540 هزار تومان می‌شود. کرایه بازگشت از کربلا تا مرز هم چیزی حدود همین قیمت است.

سفر هوایی

اما شرایط سفر هوایی کاملا متفاوت است و با عدد و رقم‌ها و شرایط جدیدی روبه‌رو هستیم. بلیت هواپیمای رفت و برگشت برای یک نفر از شهرهایی مثل تهران و مشهد و... به نجف یا بغداد در روزهای عادی، بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 700 هزار تومان است، اما قیمت پروازهای ایرانی در روزهای اربعین متفاوت است و چیزی حدود یک میلیون بیشتر از پرواز در روزهای عادی است. البته این در مواقعی است که بتوانید پرواز ایرانی مناسب در تاریخ مورد نظرتان را پیدا کنید. این‌طور که ما پیگیری کردیم، در این روزهای منتهی به اربعین، پیدا کردن بلیتی با نرخ مصوب که دو میلیون و 200هزار تومان است، کار سختی شده است؛ آن‌قدر که بعضی شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از دلالی بلیت‌ها، فقط به صورت حضوری بلیت‌هایشان را می‌فروشند.

جایی برای ماندن، غذایی برای خوردن

در سفر پیاده‌روی اربعین، هیچ‌کس دغدغه غذا و اسکان ندارد. اربعین‌رفته‌ها می‌دانند در تمام مسیر 85 کیلومتری نجف تا کربلا، خانه‌ها، چادرها و حسینیه‌های کوچک و بزرگی می‌بینید که همه آنها را به موکب می‌شناسند و آنجا استراحت می‌کنند.

ماجرا این است هر زمانی که احساس خستگی کنید، می‌توانید یکی از این موکب‌ها را که هرکدام می‌تواند متعلق به خود عراقی‌ها یا ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، پاکستانی‌ها و ترک‌ها باشد انتخاب کرده، استراحت کنید و شب را همانجا بخوابید؛ البته این برای وقتی است که نتوانسته باشید در برابر دعوت‌های بی‌امان عراقی‌ها به خانه‌هایشان مقاومت کنید و شب را مهمان خانه‌هایشان نشده باشید.

اصلا همین ‌که در جاده نجف به سمت کربلا حرکت کنید، دیگر همه‌چیز برایتان رایگان است. در واقع سفر اربعین جز هزینه رفت و آمد، تقریبا هزینه دیگری ندارد. مهمان‌نوازی عراقی‌ها در طول مدت پیاده‌روی زائران آن‌قدر چشمگیر است که تا چشم کار می‌کند غذا و میان‌وعده و نوشیدنی می‌بینید.

نکته طلایی سفر

بهترین زمان برای رفت و برگشت به سفر اربعین، 16 صفر تا یک روز قبل از اربعین است. البته هستند کسانی که کمی زودتر و دیرتر به راه می‌افتند، اما تجربه اربعین‌رفته‌ها می‌گوید که اگر می‌توانید یک روز قبل از اربعین برگردید و بازگشت‌تان را به روز اربعین موکول نکنید. واقعیت این است که اگر بتوانید یک روز قبل از اربعین برگردید، هم در بین شلوغی و ازدحام جمعیت گیر نمی‌کنید و هم هزینه‌های برگشت‌تان از سفر، از هزینه‌های روز اربعین کمتر می‌شود. بررسی هزینه بلیت‌های هواپیمایی نشان می‌دهد که پروازهایی که یک روز مانده به اربعین به ایران برمی‌گردند، قیمت‌هایشان ارزان‌تر از پرواز در روزهای بعدی است.

علاوه بر آن، قیمت تاکسی‌هایی که شما را به مرز برمی‌گردانند هم ممکن است تفاوت اندکی با روز اربعین و در اوج شلوغی داشته باشد.

بسته‌های پیشنهادی

بسته زمینی: ارزان‌ترین راه برای سفر به پیاده‌روی اربعین، سفر با قطار، اتوبوس و ماشین شخصی تا مرز است. هزینه اتوبوس تقریبا کمتر از 200 هزار تومان، رفت و برگشت با ماشین شخصی تقریبا
600 هزار تومان و قطار در بهترین حالت تا سقف 400 هزار تومان است.

اگر زود به فکر سفر افتاده باشید و کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت جای خالی داشته باشند، می‌توانید سفر با کاروان اتوبوسی را انتخاب کنید که با احتساب همه هزینه‌های جانبی و خدمات رفاهی که به شما می‌دهند، چیزی حدود یک میلیون و 700 تا 800 هزار تومان برایتان هزینه خواهد داشت.

بسته هوایی به شرط : اگر بتوانید بلیت هواپیما با نرخ مصوب را پیدا کنید، هزینه پرواز رفت و برگشت‌تان بین دو میلیون و 200 تا دو میلیون و 500 هزار تومان برای هر نفر خواهد بود که تنها هزینه اصلی پیاده‌روی اربعین است و می‌شود سفر را طوری به پایان رساند که همه مخارج‌تان به سه میلیون تومان هم نرسد. البته به شرط آنکه قبل از اربعین به کشور برگردید.

بسته کاملا هوایی : سفر کاروانی با هواپیما حدود سه میلیون و 900 هزار تومان است که خب به هر حال نسبت به خدمات و هتل و امکانات رفاهی که به زائران می‌دهند، قیمت تقریبا مناسبی است. البته اگر نگاهی به سایت بلیت پروازهای خارجی بیندازید، پروازهای شرکت‌های خارجی در تاریخ‌های متنوعی را به نجف می‌بینید که هزینه پرواز رفت و برگشت یک نفر تقریبا از هشت میلیون تومان شروع می‌شود و به 13 تا 14 میلیون هم می‌رسد.

جام جم - نرگس خانعلیزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها