نیازهای تغذیه‌ای سالمندی به مناسبت روز جهانی سالمندان

به خوشمزگی سالمندی

نیازهای بدن به گروه‌های مختلف غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی در طول دوران زندگی به دنبال تغییر شرایط بدن بسیار متفاوت خواهد بود. باید و نبایدهای خوراکی‌ها به‌ویژه در سنین میانسالی و پیری که توان بازسازی کاهش پیدا می‌کند اهمیت دوچندانی خواهد داشت. استفاده از گروه‌های غذایی مناسب به‌میزان مورد نیاز، استفاده از شیوه‌های طبخ سلامت و همچنین مصرف مکمل‌های غذایی مورد نیاز برای حفظ تندرستی و سلامت عمومی بدن در این سنین بیش از پیش پر‌رنگ می‌شود. اما معمولا از آنجا که دوران کهولت اندکی رخوت و بی‌حوصلگی به دنبال خود دارد، حتما دیده‌اید که مادربزرگ‌ها و پدربزگ‌هایمان اگر در تنهایی بخواهند برای خودشان آشپزی کنند معمولا غذاهایی ساده که بعضا ارزش غذایی کمی دارند، آماده کرده و به نوعی از خودشان رفع تکلیف می‌کنند. از آنجا که تغذیه یکی از کلیدی‌ترین عوامل در سلامت سالمندی به شمار می‌رود، در روز جهانی سالمندان نگاهی خواهیم داشت به باید‌ها و نبایدهای کلی غذایی این مو‌سپیدان مهربان که عمر خود را برای سلامتی ما صرف کرده‌اند. البته این موارد بسیار کلی است و رژیم غذایی سلامت هر سالمند باید زیر نظر پزشک معالج و با توجه به وضعیت سلامتی‌اش در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۲۳۰۹۷۸

1ـ بیشتر مایعات مصرف کنید
حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید!
نوشیدن مقدار کافی آب، آبمیوه‌های طبیعی و شیر کم چربی می‌تواند شرایط هیدراته بدن را حفظ کند. این موضوع به‌ویژه در سنین بالا که مصرف داروها نیز بیشتر است اهمیت زیادی برای سم‌زدایی بدن خواهد داشت.

2 ـ حفظ تنوع گروه‌های غذایی
بدن برای حفظ سلامتی به تمام گروه‌های غذایی مانند پروتئین‌ها (گوشت بدون چربی، آبزیان، تخم‌مرغ)، لبنیات کم‌چرب، میوه‌ها و سبزیجات تازه و غلات کامل به میزان مناسب نیاز دارد. حتما برای تغذیه خود بودجه بیشتری در نظر بگیرید تا به میزان کافی مواد غذایی سالم مصرف کنید.

3ـ طعم‌دار کردن غذا با ادویه‌ها و سبزی‌های معطر
برای ایجاد طعم خوش در غذا به جای نمک از طعم‌دهنده‌های طبیعی مانند زردچوبه، فلفل‌های معطر، رزماری و ریحان استفاده کنید.

4 ـ نوشتن برنامه غذایی هفتگی
داشتن برنامه غذایی هفتگی کمک می‌کند تا کمی بیشتر به مواد غذایی مصرفی خود فکر کرده و سلامت و تنوع را در تغذیه خود حفظ کنید.

5 ـ به جدول ارزش غذایی دقت کنید
پیش از خرید مواد غذایی حتما به اطلاعات درج شده در جدول ارزش غذایی دقت کنید و از خرید مواد غذایی با میزان چربی، قند و نمک بالا بپرهیزید.

6 ـ به میزان مورد نیاز غذا بخورید
با توجه به کاهش متابولیسم بدن، مصرف به اندازه مواد غذایی برای حفظ تناسب اندام بسیار حائز اهمیت است.

7 ـ حذف نمکدان از سفره
با افزایش سن، میزان حساسیت گیرنده‌های حسی کاهش پیدا می‌کند، بنابراین ممکن است بیش از حد نیاز به غذای خود نمک بزنید.
مصرف نمک مشکلات متعددی از جمله فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و کلیوی را به‌دنبال خواهد داشت.

8 ـ محدود کردن مصرف شکر
خوردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین موجب مصرف مقادیر بالای کالری بدون ارزش غذایی و افزایش وزن خواهد شد.
این موضوع به‌ویژه در سالمندان مبتلا به دیابت بسیار مهم است.

9 ـ‌ مصرف چربی‌های مفید
به‌هیچ عنوان چربی را از برنامه غذایی خود حذف نکنید، زیرا چربی‌ها نقش مهمی در فعالیت‌های مغزی - عصبی ایفا می‌کنند. چربی‌های مفید مانند روغن زیتون، دانه‌های روغنی و امگا3 را جایگزین چربی‌های اشباع و ترانس بالا کنید.

10 ـ باتجویز و مشورت پزشک از مکمل‌های غذایی استفاده کنید
بهترین منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی مواد غذایی سالم و تازه هستند، اما در صورتی که به هر دلیلی بدنتان با کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی روبه‌روست حتما از مکمل‌های دارویی مناسب سن خود استفاده کنید.

کلسیم و ویتامین D
کلسیم برای پیشگیری و کاهش پیشروی پوکی استخوان بسیار ضروری است. اما به خاطر داشته باشید برای جذب کلسیم در بدن به ویتامین D نیاز است. بنابراین در بسیاری از موارد بیش از کمبود کلسیم، پوکی استخوان بر اثر کمبود ویتامین D ایجاد می‌شود. به دلیل خطراتی که مصرف مازاد هر یک از آنها به دنبال خواهد داشت حتما با مشورت پزشک مصرف کنید.

ویتامین A
به تقویت قدرت بینایی و شادابی پوست و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند و به دلیل سمی بودن در مقادیر مازاد حتما باید مطابق دستور پزشک مصرف شود.

اُمگا 3
با پیشگیری از التهاب در بدن، در برابر بیماری‌های قلبی -عروقی و سرطان‌ها و آلزایمر می‌تواند اثرات پیشگیرانه داشته باشد.

ویتامینB12 و B6
موجب تنظیم متابولیسم بدن و سلول‌های خونی و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی و جلوگیری از زوال عقلی می‌شود. برخی پزشکان برای بیماران خود مولتی‌ویتامین‌های سالمندان را تجویز می‌کنند تا نیاز آنها به چند نوع ویتامین را همزمان برطرف کنند.

عسل اخویان طهرانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها