جام‌جم از وضعیت مدرسه روستای سیل‌زده چم مهر بعد از آغاز سال تحصیلی گزارش می‌دهد

بوی مهر در چم‌مهــــــر

شهریور هنوز تمام نشده بود که ما اینجا در همین صفحه از آماده نشدن مدارس روستای چم مهر نوشتیم؛ روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدختر در استان لرستان؛ یکی از همان روستاهایی که بعد از آمدن سیل، چیزی جز گِل در آن نماند و بین همه ویرانی‌ها و مشکلات پس از سیل، حال و روز مدارسش هم خوب نبود. همان موقع نوشتیم که تعدادی از دانش‌آموزان این روستا، از رئیس‌جمهور خواسته‌اند زنگ اول مهر را در مدرسه آنها به صدا در آورد؛ به این امید که مدرسه‌شان حال و هوای مهر بگیرد و در آستانه سال تحصیلی جدید شبیه بقیه مدرسه‌های کشورمان بشود. حالا که هشت روز از مهر و 12 روز از انتشار گزارش «سلام آقای رئیس‌جمهور...» گذشته، دوباره از چم مهر می‌نویسیم؛ از مدرسه این روستا و دانش‌آموزانش و این‌که بعد از انتشار این گزارش و انتشار فیلم درخواست دانش‌آموزان چم مهری از رئیس‌جمهور، یکی از مدارس آسیب‌دیده این روستا یعنی مدرسه شهید کلانتری با سرعت زیاد برای بازگشایی مدارس ترمیم و تجهیز شد و بالاخره بوی مهر به چم مهر هم رسید!
کد خبر: ۱۲۳۰۷۴۵

سال تحصیلی 99 - 98 برای بچه‌های روستای چم‌مهر لرستان امسال متفاوت‌تر از هرسال شروع شد؛ امسال ماشین پشت ماشین بود که از راه می‌رسید و مسؤول پشت مسؤول بود که از این ماشین‌ها پیاده می‌شد! به این ترتیب آیین بازگشایی مدرسه چم‌مهر پلدختر، در اولین روز مهر توسط موسی خادمی، استاندار لرستان و معاونانش، آیت‌ا... سید‌احمد میرعمادی امام جمعه خرم‌آباد، محمدرضا حیدری، مدیرکل نوسازی مدارس لرستان، رضا زینی‌وند مدیرکل آموزش و پرورش لرستان و البته مردم این روستا برگزار شد؛ اتفاقی که پیش از این در این روستا سابقه نداشت.
حیدری مدیرکل نوسازی مدارس لرستان در همین رابطه به ما گفت: «در روستای چم‌مهر، ما چهار مدرسه داشتیم که یکی از اینها یعنی مدرسه شهدای چم‌مهر از هشت سال قبل به خاطر این‌که دانش‌آموز نداشت و فضای مدرسه هم مستهلک بود، متروکه اعلام شده بود و حکم عدم‌نیاز داشت. به همین دلیل بعد از سیل، ما روی بازسازی و ترمیم سه مدرسه دیگر یعنی مدارس خلیل طهماسبی، شهید کلانتری و 22 بهمن متمرکز شدیم، از این سه تا ما برای بازسازی و تجهیز دو مدرسه اقدام کردیم، چون اداره آب منطقه‌ای اعلام کرد که این دو مدرسه در حریم رودخانه نیست‌. بچه‌ها سال تحصیلی را در این دو مدرسه با تجهیزات نو آغاز کردند، چون تمام تجهیزات قبلی‌شان در سیل خراب شده بود.»
مدیرکل نوسازی مدارس لرستان درباره تکلیف مدرسه سوم روستای چم‌مهر یعنی دبستان 22 بهمن که بر اثر سیل به‌طور کامل تخریب شده بود هم گفت: «چون موقعیت این مدرسه در حریم رودخانه اعلام شده، نمی‌توانیم برای بازسازی‌اش همان‌جا اقدام کنیم، به همین دلیل به صورت مشارکتی در یک منطقه دیگر برای ساخت مدرسه جانمایی کرده‌ایم و پیمانکار هم مشخص شده و مشغول کار است و امیدواریم طی چندماه آینده مدرسه برای استفاده آماده شود.»
این بار که پای صحبت‌های میثم کلانتری‌مقدم، دهیار روستای چم‌مهر پایین نشستیم، او هم از تجهیز مدرسه روستایشان گفت و این‌که بچه‌ها در دو شیفت در آن درحال درس خواندن هستند. او هم مثل بقیه مردم روستا از حضور مسؤولان استانی در روز اول مهر در روستایشان خوشحال شده بود: «‌آقای استاندار، نماینده رهبر، آقای بخشدار و فرماندار و مسؤولان آموزش و پرورش، بعد از این‌که زنگ اول مهر را در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی شهیده کائیدی به صدا درآوردند به روستای ما هم آمدند و از نزدیک در جریان وضعیت مدارس روستای ما قرار گرفتند و قول و وعده‌هایی هم دادند که همه امیدوار شدیم.»
مدرسه به سرعت آماده شد!
چند روز قبل از شروع مدارس، این بچه‌های قرارگاه آموزشی ـ اجتماعی آماج بودند که با انتشار یک فیلم از دانش‌آموزان چم‌مهری و وضعیت ناآماده مدرسه‌شان، توجه رسانه‌ها ومسؤولان آموزش و پرورش را به آماده‌سازی مدارس سیل‌زده این روستا جلب کردند؛ علی‌‌اکبر آسا، مدیرعامل موسسه بین‌المللی دیدبان عدالت که با طرح قرارگاه آموزشی اجتماعی آماج از اولین روزهای وقوع سیل تا همین امروز به کمک دانش‌آموزان سیل‌زده آمده، این بار برای ما از آماده‌سازی مدرسه شهید کلانتری چم‌مهر گفت؛ این‌که این مدرسه به سرعت برای بازگشایی مدارس ترمیم و تجهیز شده و گرچه نواقص و کمبودهایی هنوز وجود دارد، اما فعلا بچه‌ها در دو شیفت از فضای این مدرسه استفاده خواهند کرد. بعد از انتشار فیلم و انعکاس این موضوع در رسانه‌ها، همه تلاش‌ها در این جهت بود که مدرسه هر طور شده به ابتدای مهر برسد. در این باره آقای حیدری مسؤول سازمان نوسازی لرستان روز 31 شهریور در مدرسه حضور پیدا کرد و برای تجهیز مدرسه هم قول‌هایی داده شد، مثل تهیه آبسردکن، چاپگر، یخچال و سه عدد کولر که تحویل آقای عزیزی، مدیر مدرسه شد. به‌جز این موسسه دید‌بان عدالت هم پیرو هدفی که در کمک به مدارس سیل‌زده دنبال می‌کرد، اقدام به تهیه سه کولر دیگر برای تجهیز دو مدرسه این روستا کرد، علاوه بر این چون سیستم برق کشی مدرسه راهنمایی شهید کلانتری در جریان سیل آسیب‌دیده بود، کار برق‌کشی این مدرسه هم توسط تیم فنی قرارگاه آماج انجام شد.
عدو شود سبب خیر ...
به این کمک‌ها اگر تهیه و توزیع لوازم‌ تحریر، وسایل ورزشی، وسایل کمک‌آموزشی و تجهیز کتابخانه این دو مدرسه را توسط بچه‌های قرارگاه آماج اضافه کنیم و در پس‌زمینه تصویر حضور مسؤولان مختلف استانی را در این روستای سیل‌زده قرار بدهیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که مصداق ضرب‌المثل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» سیل برای این روستا فقط ویرانی به دنبال نداشته و حداقل با پیگیری‌های انجام شده، وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان این روستا نسبت به سال قبلش بهتر شده است. اتفاقی که به گفته آسا می‌توانست زودتر هم رخ بدهد: «شاید اگر این فیلم از بچه‌ها منتشر نمی‌شد، اصلا پای هیچ مسؤولی روز اول مهر به این روستا نمی‌رسید و این کارها هم انجام نمی‌شد.»
مهر برای دانش‌آموزان روستای چم‌مهر، امسال با همه اما و اگرهایش، بالاخره شروع شد و آنها هم شدند جزو آمار ده هزار و 150 دانش‌آموز شهرستان پلدختر. رضا شاهمرادی، مدیر آموزش و پرورش پلدختر به ما گفت: خدا را شاکریم که امسال توانستیم مدارس پلدختر را به‌رغم مشکلات به‌وجود آمده و با وجود سیل و خسارت‌هایش بازگشایی کنیم و در اول مهر امسال هیچ دانش‌آموزی بدون کلاس و معلم نبود و شاید امسال خیلی‌ها بهتر از سال قبل هم در کلاس‌هایشان حضور پیدا کردند.

مینا مولایی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها