عملیاتی که انصارا... یمن طی یک‌هفته گذشته در استان جیزان عربستان انجام داد یک عملیات ویژه در دوره حدود 53 ماهه‌ای است که از آغاز جنگ ائتلاف عربی- غربی علیه یمن می‌گذرد. توانایی یمنی‌ها در این عملیات و کشتن، زخمی یا اسیر کردن حدود 12 هزار نفر از سه تیپ ارتش عربستان که یک لشکر نیرو است اتفاق بسیار مهمی است.
کد خبر: ۱۲۳۰۷۰۳

چنین عملیاتی را می‌توان با عملیات فتح المبین در اوایل جنگ مقایسه کرد. در آن عملیات نیز رزمندگان دفاع مقدس حدود 25 هزار نفر از عراقی‌ها را از بین برده و تعداد قابل توجهی از آنها را اسیر کردند و به این ترتیب آن عملیات باعث برگرداندن ورق در جبهه جنگ شد. تا قبل از آن عملیات، تحلیل‌های سیاسی بر مبنای برتری عراق دور می‌زد اما بعد از آن تحلیل مراکز سیاسی دگرگون شده و همگان اعتراف کردند که ایران ده ماه پس از آغاز جنگ، عملا بر ارابه جنگ سوار و مهار آن را در اختیار گرفته است.
آنچه این روزها در جنوب عربستان و از سوی یمنی ها رخ داده تداعی‌کننده آن عملیات در منطقه شمالی شوش و منطقه وسیعی از خاک خوزستان بود، در آن عملیات یمنی ها نیز بخش وسیعی از استان جیزان به تصرف انصارا... در آمده است. نکته مهمی که اهمیت عملیات انصارا... را بیشتر می‌کند فاصله کم این عملیات با عملیات پهپادی است که یمن علیه دو مرکز پالایش نفت سعودی انجام داد. این در حالی است که غربی‌ها گمان می‌کردند با توجه به ضربه وحشتناکی که انصارا... به پیکر سعودی‌ها در جریان حمله به مراکز پالایش سعودی ها وارد کرده تا مدت‌ها عملیات مهمی انجام نمی‌دهد، اما با فاصله کمتر از دو هفته و در کمال ناباوری؛ انصارا... در زمین به عربستان حمله کرده و دست برتر خود را در عملیات زمینی هم نشان داد.
عملیات اخیر انصارا... نشان داد که صرفا بحث حمله پهپادی نبود که با کمک فناوری انجام شد، بلکه علاوه بر پیشرفت فناوری؛ نیروی انسانی یمن نیز پیشرفت کرده و توانستند حدود 2000 نفر را به اسارت بگیرند که در بین آنها تعداد بسیاری از افسران ارتش سعودی قرار دارند. این اتفاق مهمی است که اگر عربستان عاقل باشد در می‌یابد نیروی رزمی یمنی ها که قادر به انجام چنین عملیاتی است می تواند مانند آن را در طائف و نجران هم انجام دهد لذا سعودی‌ها باید هر چه سریع‌تر به این جنگ پایان داده تا آسیب کمتری ببینند. اگر سعودی ها بر مبنای معادله جنگ به صحنه نگاه کرده و وقایع را درست ببینند باید اعتراف کنند که نمی‌توانند این جنگ را مدیریت کرده و به نتیجه دلخواه برسند. آنها باید بپذیرند که اداره جنگ به دست یمنی‌هاست و باید از این معادله خارج شوند. البته عربستان از ابتدا هم ظرفیتی برای درگیری نظامی نداشت اما با خیالپردازی وارد این معرکه شده و گرفتار شد. ‌

سعدا... زارعی

کارشناس مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها