نگاهی به مهم‌ترین تغییرات سیزدهمین سیستم‌عامل تلفن همراه اپل

یک به‌روزرسانی چشمگیر

هفته گذشته، کاربرانی که یک آیفون در جیب داشتند با پیام به‌روزرسانی سیستم‌عامل جدید اپل یا همان آی‌اواس 13 مواجه شدند. سیستم‌عاملی که همزمان با رونمایی تلفن‌های خانواده آیفون11 معرفی شد و حالا روی دیگر مدل‌های آیفون هم قابل استفاده است، اما آیا این سیستم‌عامل ارزش به‌روزرسانی را دارد؟ می‌توانید با خیال راحت سراغش بروید و از باگ‌های احتمالی یا کند شدن گوشی‌تان نترسید؟ برای جواب به این پرسش، مهم‌ترین تغییرات آی‌اواس 13 را بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۰۶۴۴

روشن و تاریک

اولین تغییری که آی‌اواس 13 را با نسخه‌های قبلی کاملا متفاوت می‌کند، اضافه شدن حالت تاریک (دارک‌مود) به آن است. شما برای اولین‌بار می‌توانید حالت تاریک را در گوشی خود فعال کنید و تمام منوها را با پس‌زمینه سیاه ببینید. حالت تاریک آنقدر محبوب است که تا به حال از کل کاربران آی‌اواس 13 نزدیک به 94‌‌درصد این حالت را روی گوشی خود فعال کرده‌اند.

مبارزه با فراموشی

نرم‌افزار ریمایندر اپل نیز یک تحول چشمگیر و بسیار کاربردی داشته است، به‌طوری که حالا می‌توانید برای کارهای روزانه خود دسته‌بندی‌های مختلف تعریف کنید. کنترل دقیقی روی آن داشته باشید و حتی آنها را با دیگران هم به اشتراک بگذارید.
ریمایندر اپل، یک اپ حرفه‌ای است، نه فقط یک چک‌لیست ساده.

خداحافظ گوگل‌مپ

سرانجام اپل یک دست حسابی به اپ نقشه خود کشید و آن را به رقیبی جدی برای گوگل‌مپ تبدیل کرد. حالا استریت ویو هم به مپ اپل اضافه شده و شما امکان افزودن مکان‌های مورد علاقه خود را دارید. پیشنهادهایی که در مسیر به شما داده می‌شود بسیار دقیق‌تر است. همچنین نقشه ترافیکی هم به مپ‌اپل افزوده شده که فعلا در آمریکا قابل استفاده است.

اپ دوربین، تغییرات چشمگیر و حرفه‌ای داشته است و حالا شما می‌توانید روی جزئیات بیشتری کنترل داشته باشید و مانند یک دوربین دی‌اس‌ال‌آر با تنظیمات مختلف کار کنید. همچنین قابلیت جدیدی مانند Portrait اضافه شده که کل سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کند.

در آی‌اواس جدید می‌توانید با ایموجی‌های اختصاصی اپل یا همان انیموجی برای خود پروفایل شخصی بسازید، حالت‌های مختلف برای آن طراحی کنید و با کمک همان، شماره خود را به اشتراک بگذارید.

سرانجام اپل تصمیم گرفت کیبورد Swype را هم به کیبوردهای پیش‌فرض گوشی خود اضافه کند. البته پیش از این نیز شما امکان استفاده از این قابلیت را روی آیفون خود با استفاده از اپ‌های دیگر داشتید، اما اکنون دیگر نیازی به اپ اضافه برای این کار نیست.

اگر اهل مطالعه هستید و برایتان مهم است که چه مقدار از روز خود را برای خواندن کتاب صرف می‌کنید، اپ Books اپل ویژگی جذابی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ می‌توانید ببینید چه مقدار در روز، هفته یا ماه مطالعه داشته‌اید.

شاید یکی از مجهول‌ترین اپ‌های موجود درآی‌اواس13 نرم‌افزار شورت‌کات باشد. همان‌طور که از نام این نرم‌افزار مشخص است، مرکزی برای تعریف میانبرهای مختلف است. شما می‌توانید با کمک سیری یا چند انتخاب ساده کارهای چند‌مرحله‌ای را خیلی سریع انجام دهید.

حتما با قابلیت «ورود با حساب گوگل» آشنا هستید؛ امکانی که به شما کمک می‌کند تا هر بار نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نکنید. حالا اپل هم با اپل‌آی‌دی این امکان را به شما می‌دهد البته امنیت روش اپل از گوگل بیشتر است، چرا که یک ایمیل مجازی در اختیار مقصد قرار می‌دهد نه اطلاعات شخصی شما را.

هنوز مشخص نیست نسخه جدید آی‌اواس چه بلایی به سر باتری گوشی شما می‌آورد! گزارش‌ها هم از کاهش عمر باتری خبر می‌دهد، هم از بهینه شدن مصرف باتری، اما حجم گزارش‌های کاربرانی که با آی‌اواس 13 عمر باتریشان کمتر شده، بیشتر است.

یکی از سخت‌‌ترین کارها در گوشی، ویرایش متن است.
اکنون اپل سعی دارد با کمک دستورهای حرکتی این کار را برایتان ساده کند. قرار دادن سه انگشت روی صفحه آسان است نه؟ امتحان کنید.

یکی از به‌روزرسانی‌های بزرگ اپل در آی‌اواس جدید مربوط به نرم‌افزار فوتوز است. ناوبری یا همان مدیریت، دسته‌بندی و همچنین جست‌وجوی عکس‌‌ها بسیار آسان شده. همچنین ویرایشگر عکس‌ها نیز به‌شدت حرفه‌ای شده است.

در نسخه‌های قبلی آی‌اواس شاهد قابلیت صرفه‌جویی در مصرف باتری بودیم. حالا در این نسخه، اپل مصرف داده یا همان اینترنت وای‌فای و دیتای شما را هم مدیریت کرده و از مصرف بیش از حد اینترنت جلوگیری می‌کند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها